• Mama20­05
    Äldre 17 Feb 13:31
    47225 visningar
    27 svar
    27
    47225

    Mat för bebis på 5 månader?

    Min lilla är fem månader. Jag ammar inte alls, utan ger bara ersättning. Har gett någon enstaka smakis ibland.
    Hur gör ni med era 5-månaders? Vad äter de? När?

  • Svar på tråden Mat för bebis på 5 månader?
  • Malins­ki79
    Äldre 18 Feb 12:39
    #11
    Kajsan skrev 2008-02-17 13:54:07 följande:
    När min var 5 månader så helammades hon såklart.
    VADDÅ SÅKLART????? Det är för f*n inte såklart! Blir tokig på sånt där!!

    Min 5 mån ammas såklart inte!!!!

    (Förlåt TS för det ovanför men blir så sur)

    Min 5 mån äter
     
    ersättning på morgonen

    smakis vid lunch + ersättning å vatten

    gröt (smakis)å vaten + ersättning till middag

    å ersättning till natten vid 20
  • morsan­2007
    Äldre 18 Feb 12:48
    #12

    Malinski79: håller med dig!!! Min ammas inte heller såklart!!!!

    När man skriver en sån sak, är tanken bara att ge oss ickeammande mammor dåligt samvete, vilket Kajsan kan bespara oss. Tråden handlade inte om det, utan vad man kan ge mer än ersättning.

    Jag själv har börjat ge min lille prins gröt, han åt en hel portion idag. Sedan har jag testat lite puréer, såsom morot och broccoli.

    Fruktpuré har jag inte testat alls, men det låter ju som det är uppskattat, så det ska jag gå och handla så han kan få lite efter gröten.

    Lycka till Mama2005!

  • mmmao
    Äldre 18 Feb 12:54
    #13

    eller så tycker man att det är självklart för att det är det absolut vanligaste. det är ju bara i vissa länder man har möjlighet att välja bort amningen. för många är amning det självklara. det har nog inte med er alls att göra utan att det bara är självklart för vissa att man ammar spädbarn.

  • Äldre 18 Feb 13:05
    #14
    mmmao skrev 2008-02-18 12:54:13 följande:
    eller så tycker man att det är självklart för att det är det absolut vanligaste. det är ju bara i vissa länder man har möjlighet att välja bort amningen. för många är amning det självklara. det har nog inte med er alls att göra utan att det bara är självklart för vissa att man ammar spädbarn.
    Precis. Lika självklart är det för vissa andra att inte amma alls
  • mmmao
    Äldre 18 Feb 16:07
    #15
    Midwinter skrev 2008-02-18 13:05:02 följande:
    Precis. Lika självklart är det för vissa andra att inte amma alls
    ja, har någon påstått något annat?
  • Äldre 18 Feb 17:53
    #16
    mmmao skrev 2008-02-18 16:07:38 följande:
    ja, har någon påstått något annat?
    nej? påstod jag det?
  • mmmao
    Äldre 19 Feb 08:25
    #17
    Midwinter skrev 2008-02-18 17:53:07 följande:
    nej? påstod jag det?
    bej, men det var det enda jag kunda tolka ditt inlägg som.
    vad menade du annars? varför svarade du på inlägget?
    hade du inget för dig och bara skrev något totalt betydelselöst?
  • Äldre 19 Feb 09:26
    #18
    mmmao skrev 2008-02-19 08:25:16 följande:
    bej, men det var det enda jag kunda tolka ditt inlägg som.vad menade du annars? varför svarade du på inlägget?hade du inget för dig och bara skrev något totalt betydelselöst?

    För att klargöra såklart, vad annars?


    Nu e du/vi helt OT då detta avslutas

  • Äldre 5 Aug 02:01
    #19
    Midwinter skrev 2008-02-17 17:49:01 följande:
    Min dotter äter

    frukost - ersättning (200ml)
    lunch - ½liten burk puré samt lite efterrätt
    mellis - fruktpuré
    kvällsmat - 1port gröt samt lite efterrätt
    sista målen innan sängdax - ersättning (180ml)
    Jag ger min son ersättning som huvudmål..MEN jag vet inte riktigt hur man ska gå tillväga med det här med maten alltså. Eller jo jag vet.. men han får ersättning som basmål liksom.. Men han ar ätit smakportioner ett bra tag nu och jag tänker om vi ska ge han så han blir mätt liksom? För ersättningen innehåller ju mer näring än en burk morot eller potatis..
    Får dom rätt näring iaf eller?
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Äldre 5 Aug 09:48
    #20

    min lilla e inte så förtjust i smakisar än men gröt e okej så hon får gröt å välling å i mellan åt försöker jag med olika smakportioner

  • brünnh­ilde
    Äldre 5 Aug 09:50
    #21

    Rekommendationerna lyder väl "helamning eller ersättning till 6mån"?

  • Koberg­a
    Äldre 5 Aug 23:17
    #22

    Nej men precis, blir lite kallsvettig när jag läser den här tråden faktiskt. Min lilla stackare på snart 5 mån har bara fått bröstmjölk än men är nog lite hungrig på annat så jag tänkte bärja med nåt. Mitt bvc sa börja med potatis el palsternacka? jaha men gröt då när börjar jag med det eller fruktpure kommer det sen el ska man blanda. Kommer ju inte ihåg hur jag gjorde med barn nr 1. Tror faktiskt jag gick direkt på gröten.. Någon annan med bra ideer?

  • Yendra
    Äldre 30 Nov 14:25
    #23
    Koberga skrev 2010-08-05 23:17:30 följande:
    Nej men precis, blir lite kallsvettig när jag läser den här tråden faktiskt. Min lilla stackare på snart 5 mån har bara fått bröstmjölk än men är nog lite hungrig på annat så jag tänkte bärja med nåt. Mitt bvc sa börja med potatis el palsternacka? jaha men gröt då när börjar jag med det eller fruktpure kommer det sen el ska man blanda. Kommer ju inte ihåg hur jag gjorde med barn nr 1. Tror faktiskt jag gick direkt på gröten.. Någon annan med bra ideer?

    Gammalt inlägg men för andra läsare.


    På vårat BVC rekomenderar de att man börjar med grötsmakis först, mest för att börja få in gluten i maten enligt vad jag har fått förklarat för mig iaf.
    Personligen tycker jag att man börjar med det som visar sig fungera och som barnet tycker är gott.

  • När vi två blir tre
    Äldre 17 May 20:29
    #24

    Min son är 5 månader, började med smakis vid 3,5 månader. Ville introducera fast föda då han spyr så mycket (äter ersättning, ammar inte). Han har ganska nyligen börjat äta en hel portion puré. Hans mål ser ut så här:

    Frukost: 1 portion gröt med frukpuré
    ersättning (180)
    Lunch: 1 portion puré, oftast lite fruktpuré efteråt. Ska även börja med fruktjuice som måltidsdryck
    ersättning
    och nu har vi testat ge mild havrevälling till kvällen för att se om han står sig längre under natten.
    ersättning under natten

  • Äldre 18 Jul 08:34
    #25

    hur ger ni era vatten ? Ja tr bara en tesked då å då. (förstagångsmamma) känner mig som ett frågetecken !! ^^

  • Schönb­erg
    Äldre 18 Jul 22:56
    #26

    Oj, jag har tvillingar på snart 6 månader och dom får ersättning varje mål men lite katrinplommonpure varje dag. Inget annat. (Katrinplommon för magarna som e lite hårda)

    Kanske dags att börja med gröt och sånt

    Jag ger vatten i nappflaska.

  • Äldre 31 Jul 18:25
    #27

    vad är det med folk??

    Hur kan man säga att mitt barn ammas såklart?Det är absolut inte såklart, vilket jag också trodde innan

    Min amning fungerade inte, satt både dag och natt och pumpade på BB men det kom inget.

    Jag skulle jättegärna amma min bebis men vad ska man göra när det inte går?? Den kunskapen borde du kanske tagit del nu när du fått barn?!?


    Familjeliv
Svar på tråden Mat för bebis på 5 månader?