• Äldre 20 Feb 15:51
    6346 visningar
    12 svar
    12
    6346

    hur får jag ett litet rum att se större ut?

    Hej!
    jag vill göra om i mitt sovrum. Det är både litet o lågt till tak, så jag vill gärna få det att se större ut. Någon som vet hur? Vilka färger o former på tapeter o tax?

  • Svar på tråden hur får jag ett litet rum att se större ut?
  • misste­ddy
    Äldre 20 Feb 15:53
    #1

    vi satt in en fond på ena vägger i vårt sovrum och det ser mycket större ut nu

  • Spessa­rtin
    Äldre 20 Feb 15:54
    #3

    Främst - omönstrade tapeter och ljusa. Mönstrade tapeter får väggarna att krypa ihop och kan lätt kännas som om de "hoppar på dig". Ljusa väggar gör att rummet upplevs större än mörka väggar.
    Försök att ha så lite prylar synliga som möjligt, ju plottrigare ett rum är med prydnadssaker, tavlor mm desto mindre ser det ut.

  • korven­72
    Äldre 20 Feb 15:54
    #3

    Båda våra barnrum är små. När vi flyttade in hade de mörka tapeter vilket gjorde rummen större. Mina tips.

    Måla vitt och gör en fondvägg av tapet eller färg. Möblera sparsamt. Ha enkla gardiner och inte för mycket prylar framme.

  • J Ba
    Äldre 20 Feb 15:54
    #4

    ljusa färger på väggarna brukar ge en större känsla av rum.

  • THR197­2
    Äldre 20 Feb 15:56
    #5

    ränder på längden på tapeter gör rummet högre.
    Taket kan man "höja" genom att måla med en mörkare nyans där tak och väggar möts.
    Speglar förstorar.
    Mörka kulörer förminskar och ljusa kulörer förstorar, alt kan man bryta av med en fondvägg.
    Med tyger kan man också göra mycket...

  • Du Är Värdef­ull
    Äldre 20 Feb 16:01
    #6

    Varför inte en spegelvägg? Det är fint och ger en känsla av att rummet är större...

  • Äldre 20 Feb 16:07
    #7

    Tack för alla svar!
    vårt sovrum är ljust (vitt) nu, o det är ju så trååkigt.. Men funderar på att lägga upp en fondvägg med lodräta ränder, o tapetsera de resterande väggarna i typ någon mellanljus kulör. Tror ni på det?
    THR1972: Menar du att man skall dra taklisten i någon mörkare nyans alltså?

  • trollm­ammsis
    Äldre 20 Feb 16:08
    #8

    vi byggde en spegelgarderob i våran hall, med belysning upptill.. rummet blev 3 gånger större..

    annars så ljusa väggar och en stor spegel på ena väggen

  • Äldre 20 Feb 16:11
    #9

    TS: det tror jag blir jätte snyggt. En randig tapet i ljusa färger, beiga, som fondvägg. Vågrätt gör rummet större, lodrätt så blir det högre i tak.

    Inte för mkt möbler och en stor spegel.

    Kram K.

  • Äldre 20 Feb 18:29
    #10

    hmm, tror ni man kan blanda vågrätt o lodrätt? typ vågrätt på 3 väggar o som fondvägg en lodräta ränder? Eller blir det för mycket?

  • Äldre 21 Feb 08:22
    #11

    Skulle nog hellre köra vita väggar, som flyter ihop med taket.

    Och sen väljer du vad som är viktigare känslan av bredare rum eller högre i tak.

    Har ingen aning om det skulle bli snyggt eller skitfult att blanda, men jag skulle aldrig göra det ändå. Känns som det skulle bli plottrigt.

    Viktigt dock att du har en stor spegel i rummet.

    Kram K.

  • Äldre 21 Feb 08:32
    #12

    för att bredda väggen ska man ha vågräta linjer, typ panel eller tapet på sånt sätt. o för att höja taket sätter man garinlängderna direkt vid taket istället för där fönstret börjar. så sa dom i nåt inredningsprogram

Svar på tråden hur får jag ett litet rum att se större ut?