• väntar i Kina kön
    Äldre 20 Feb 18:31
    10818 visningar
    9 svar
    9
    10818

    Vaccination när man ska till Kina?

    Hej!
    Vad har ni tagit för vaccination när ni har åkt till Kina? Är 40 så många av mina vaccinationer har nog blivit gamla och behöver på fyllnad....*ler

  • Svar på tråden Vaccination när man ska till Kina?
  • Heleri
    Äldre 20 Feb 18:33
    #1

    Här finns information om vilka vaccinationer som rekommenderas: vaccination.medicallink.se/vaccin/land17.cfm


  • Äldre 20 Feb 19:46
    #2

    Vi åkte i mars -07 och vi tog Twinrix, Hepatit B och drack Dukoral. Om vi hade åkte senare på våren hade vi även tagit vaccin mot japansk encefalit. Vår dotter kommer från södra Kina och hon har blivit vaccinerat mot japansk encefalit när hon bodde på barnhemmet.

  • Heleri
    Äldre 20 Feb 19:52
    #3

    Men Twinrix är väl mot både Hepatit A och B?


    nyckelpigemamma skrev 2008-02-20 19:46:29 följande:
    Vi åkte i mars -07 och vi tog Twinrix, Hepatit B och drack Dukoral. Om vi hade åkte senare på våren hade vi även tagit vaccin mot japansk encefalit. Vår dotter kommer från södra Kina och hon har blivit vaccinerat mot japansk encefalit när hon bodde på barnhemmet.
  • Vimsa2
    Äldre 20 Feb 20:20
    #4

    Japp, Twinrix är mot både Hepatit A och B. Det är Havrix som bara är mot Hepatit A.

  • Äldre 21 Feb 09:49
    #5

    ja, det är rätt - min man tog Twinrix och jag själv tog mot Hepatit B eftersom jag hade Havrix sen tidigare.....

  • Barn är en ekonom­isk belast­ning
    Äldre 21 Feb 18:44
    #6

    Först och främst tycker jag att du ska tänka på VARFÖR Kina? Det verkar vara trendigt att adoptera en flicka därifrån. Som att ha en liten hund efter Paris Hilton.

    Har gjort en tråd om det i ett annat forum.

    www.flashback.info/showthread.php

  • väntar i Kina kön
    Äldre 22 Feb 03:35
    #7

    När man adopterar så passar man tyvärr inte in i alla länders krav så vi har inte haft så många länder att välja mellan. Kötid mm spelar ochså en roll samt hur länge man ska vara i landet. Vi kan tex inte vara borta 6 månader

    För oss spelar det inte någon roll vilket land barnet kommer i från och vi hade kunnat tänka oss vilket land som helst.

    Alla barn är lika mycket värda oavsett vilket land de kommer i från så varför inte Kina när man måste välja ett land?

  • Cerdri­ca
    Äldre 22 Feb 08:52
    #8

    Haka inte på människans märkliga påhopp!

    Vi var nyligen i Kina och fick bara Havrix. För övrigt ansågs vi ha fullgott skydd (födda på 70-talet och vaccinerade där efter) och drickvaccin mot turistdiarré ansåg vår läkare bara var ett skämt, den hjälper inte ett dugg utan vaccinationsklinikerna vill bara tjäna pengar (hans ord). Däremot sa han har det visat sig fungera lite mot kolera som inte finns i Kina...

    Jaja, vad vet jag, vi åkte och blev inte ett dugg sjuka i alla fall. Vi var i mellersta Kina och vår son är vaccinerad mot allt tänkbart och otänkbart.


    Den som lever får se
  • Cerdri­ca
    Äldre 22 Feb 08:53
    #9

    Ja just det, vår SON från Kina by the way, hahaha, där fick "Barn är en ekonomisk belastning".


    Den som lever får se
Svar på tråden Vaccination när man ska till Kina?