• Anonym
    Äldre 22 Feb 11:36
    80767 visningar
    20 svar
    20
    80767

    Utslag runt underlivet.. vad kan det vara?

    Jag blev i förrgår lite öm på blygdläpparna och runt själva slidan. Igår fick jag även ömmande utslag runt slidan och längs blygdläpparna.. dom syns knappt och ser inte ut som finnar. Däremot så har huden "skrynklat" sig och ser ut lite som broccolir (ursäkta att de låter lite vidrigt ) Det gör lite ont att sitta och lite ont att gå, eftersom det skaver emot. Någon som vet vad det kan vara? UM har stängt idag så jag kan inte ringa.. men jag ringer på måndag om det är kvar. Tänkte bara om nån här kanske visste? Jag har haft oskyddat sex för några veckor sedan (med en kille som jag känner och som nyligen hade testat sig.. ingen garanti, jag vet) och fick därefter urinvägsinfektion och har precis ätit upp en penicillinkur (Cefadroxil Sandoz 1g).

    Så, finns det någon som vet vad detta kan vara? Jag har för mig att jag haft nå liknande förut, men jag kan inte sätta fingret på det..

  • Svar på tråden Utslag runt underlivet.. vad kan det vara?
  • Äldre 22 Feb 11:39
    #1

    Ser dina "finnar liknade" utslag lite ut som att de kan vara små blåsor?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 22 Feb 11:40
    #2

    Nja.. dom är rätt stora, större än en vanlig finne. Mer typ 0,5x0,5cm.. lite mindre kanske. Blåsor är väl oftast fyllda med nåt va? Det är dom inte..


    PernillaWaxin skrev 2008-02-22 11:39:18 följande:
    Ser dina "finnar liknade" utslag lite ut som att de kan vara små blåsor?
  • Äldre 22 Feb 11:46
    #3

    Jag har haft herpes ett par gånger och ett gott täcken på att herpes börjar "blomma" ut är att jag kliar och svider och skaver som du säger när man går. De är först "finn" liknande prickar som blir till herpes blåsor sen. Jag brukar också bli väldigt röd i underlivet. r du rödare nu än förut?
    Flytningar hur är det med dom? Har du några flytningar eller som vanligt.

  • Murram
    Äldre 22 Feb 11:48
    #4

    Herpes eller svamp kanske?
    Båda kan ge skav, sveda i underlivet. Herpes ger ju oxå små blåsor, ibland svårigheter att kissa, brukar göra rejält ont. Svamp oxå vanligen gryniga vita flytningar.
    Det bästa är ju om någon kan titta på det nu, du kan ju alltid prova med svampbehandling som finns receptfritt på Apoteket, tex Pevaryl.
    Herpes kräver receptbelagd medicin och man måste börja med behandlingen så snart som möjligt efter symptomdebut för att den ska ha effekt. Herpes läker ju annars ut av sig själv efter ett tag. Viruset är dock kvar i kroppen för evigt och kan ge nya skov.

  • Murram
    Äldre 22 Feb 11:53
    #5

    Du kan alltid gå till gynakuten under helgen om besvären blir för stora. Kan kanske vara svårare på måndag att se vad det är för något eller lättare beroende på hur förloppet blir under helgen. Om det är Herpes är det bra att känna till det så man kan få recept på tex Valtrex att ha hemma vid behov men oxå så man kan skydda dem man tänker ha sex med i framtiden, dvs avstå från sex när man har blåsor om man nu skulle vilja trots blåsor.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 22 Feb 13:22
    #6

    Utslagen kliar inte utan bara ömmar.. flytningarna är som vanligt, har dock mens nu men har inte märkt nån skillnad. Det enda som är, är att det ömmar. Hmm..

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 13:05
    #7

    Nu är utslagen så gott som borta.. använde lite Kortisonsalva en natt och en dag, kan det ha hjälpt tro? Kan det ha varit herpes? Va tror ni...?

  • Anonym (?!!)
    Äldre 23 Feb 13:16
    #8

    hmmkonstigt sitter de som klasar???det kan vara kondylom , vårtor?!

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 13:44
    #9

    Nej jag tycker att dom sitter ganska utspritt.. inte vårtor, inte finnar. Dom är/var inte fyllda med något. De var mer som utslag som man kan få vid jägarbränna (ni vet när man har typ kjol på sommaren och låren går emot varnadra och ömt

    Anonym (?!!) skrev 2008-02-23 13:16:45 följande:


    hmmkonstigt sitter de som klasar???det kan vara kondylom , vårtor?!
  • Anonym (?!!)
    Äldre 23 Feb 13:47
    #10

    ok då lär dte ju vara ngt utslag av ngt skag ev svamp

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 14:09
    #11

    Men kan svamp bli sånadär utlag? De va ju mer som att huden bullat upp sig..

    Anonym (?!!) skrev 2008-02-23 13:47:45 följande:


    ok då lär dte ju vara ngt utslag av ngt skag ev svamp
  • Anonym
    Äldre 23 Feb 14:13
    #12

    Men vaddå, har det gått tillbaka nu då? isåfall kan det ju inte vara herpes. ett första herpes skov brukar vara plågsamt coh långt. Svamp brukar man ju inte få plitor eller utslag av heller. Hur känns det nu, som vanligt ?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 14:25
    #13

    Japp, det är så gott som borta. Det känns näästan som vanligt, liiiite öm bara men väldigt lite och jag känner inga utslag längre. Mystiskt


    Anonym skrev 2008-02-23 14:13:11 följande:
    Men vaddå, har det gått tillbaka nu då? isåfall kan det ju inte vara herpes. ett första herpes skov brukar vara plågsamt coh långt. Svamp brukar man ju inte få plitor eller utslag av heller. Hur känns det nu, som vanligt ?
  • Anonym
    Äldre 23 Feb 14:49
    #14

    Gå du och kolla dig det kan vara kondylom.....inte bra att gå m det för länge då du kan bli steril

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 Feb 15:07
    #15

    Kollar man det genom urinprov?


    Anonym skrev 2008-02-23 14:49:14 följande:
    Gå du och kolla dig det kan vara kondylom.....inte bra att gå m det för länge då du kan bli steril
  • Murram
    Äldre 23 Feb 17:52
    #16

    Vill bara klargöra att man absolut inte blir steril av Kondylom. Kondylom läker vanligen ut själv men det kan ta lång tid. Orsakas av ett mycket vanligt virus, HPV. Av läkaren kan man få recept på tex Valtrex eller Aldara att behndla vårtorna lokalt med. Vårtorna är vanligen endast ett kosmetikt besvär, om de inte bli för stora, samtidig infektion med en annan HPV typ kan ge cellförändringar på livmodertappen.
    Numera finns även vaccin mot både cellförändringar och vårtorna, Gardasil, mycket dyrt, men antagligen väl använda pengar.

  • Anonym
    Äldre 23 Feb 17:57
    #17

    det kan inte vara en reaktion på medicinen du åt?? Jag fick liknande reaktion en gång

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 09:39
    #18

    Tack för ditt svar Så kondylom är inget som man behandlar? Kan det komma tillbaka igen av sig själv?
    Jag har hört at Gardasil har haft dumma biverkningar, de va väl några tjejer som hade dött. Så det tänker jag icke lägga pengar på :p


    Murram skrev 2008-02-23 17:52:46 följande:
    Vill bara klargöra att man absolut inte blir steril av Kondylom. Kondylom läker vanligen ut själv men det kan ta lång tid. Orsakas av ett mycket vanligt virus, HPV. Av läkaren kan man få recept på tex Valtrex eller Aldara att behndla vårtorna lokalt med. Vårtorna är vanligen endast ett kosmetikt besvär, om de inte bli för stora, samtidig infektion med en annan HPV typ kan ge cellförändringar på livmodertappen.Numera finns även vaccin mot både cellförändringar och vårtorna, Gardasil, mycket dyrt, men antagligen väl använda pengar.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 09:39
    #19

    Mm ja jo, kan ju vara.. supersvårt att veta


    Anonym skrev 2008-02-23 17:57:24 följande:
    det kan inte vara en reaktion på medicinen du åt?? Jag fick liknande reaktion en gång
  • Äldre 3 Dec 22:05
    #20

    Jag har för tillfället samma symtom, vet dock inte riktigt hur jag ska beskriva "utslagen" där nere. Det är lite myggbetts-liknande fast som att det är flera små mini-myggbett på varandra i rad. Mina utslag sitter mellan inre och yttre blygdläpparna och man ser dom knappt men jag är väldigt röd iallafall men det kan ha vart efter klådan o så. jag har inte rakat mig ett tag så jag tror inte det kan va nån infektion i hårsäckarna. jag har bara haft sex med en kille under ett helt år och han har inte upptäckt några utslag eller nåt på sig själv så jag tror inte det kan vara nån könsjukdom. För min del tror jag att det kan vara svamp möjligen. Men vet inte för det kliar inte längre, duschade idag och smörjde in mig där nere med barn olja och sen dess har jag bara vart lite svidande öm typ men inte mer.

Svar på tråden Utslag runt underlivet.. vad kan det vara?