• Anonym (anony­m)
    Äldre 24 Feb 13:57
    185810 visningar
    30 svar
    30
    185810

    Hur lång tid innan ni kände effekt med zoloft/sertralin ?

    Jag vet ju att man ska räkna med 4-6 veckor innan man märker effekt, men jag är så less, orkeslös, initiativlös nu efter två veckor, har ingen kraft att göra nåt alls. Negativa tankar.. usch vad det är segt. Nån som berätta om sina erfarenheter ?

    När vände det för dig ?

    Vad fick ni zoloft /sertraliin för och hjälpte det ? Behöver nog få höra att jag ska orka härda ut och fortsätta nu när det känns lite motigt.

  • Svar på tråden Hur lång tid innan ni kände effekt med zoloft/sertralin ?
  • Anonym (anony­m) Trådstartaren
    Äldre 4 Mar 21:30
    #11

    Jo, jag kan känna viss förbättring i orken, och har lättare öfr att företa mig saker och ting nu. Tackar som frågade !

  • Anonym
    Äldre 19 Mar 17:49
    #12

    Jag har ätit zoloft nu i 3,5 vecka och känner en viss förbättring...men känner mej fortfarande inte "levande".
    Ska öka dosen ytterligare nu om någon dag....
    Började med 50mg och ökade till 75mg efter 2 veckor och nu då upp till 100mg.

    Någon som har positiv erfarenhet av att det faktiskt blev ganska snabbt bättre efter ökad dos?

    Är så trött på det här nu...så fyyyyyy!

  • Anonym (G)
    Äldre 19 Mar 19:04
    #13

    Jag började med Sertralin för snart tre veckor sedan. Började på 50mg men gick upp till 100 efter en vecka. Kände förbättring redan efter ett par dagar. Jag har tidigare ätit Sertralin och det var samma sak då, när jag höjde dosen till 100mg som är rätt dos för mig så kände jag mig bättre ganska fort.

  • Anonym
    Äldre 19 Mar 19:08
    #14

    Jag har ätit zoloft i snart två år (jäklar vad tiden går!!), och när jag började tog det nog ungefär 5 veckor innan det gick att känna någon skillnad. Sedan fick jag lov att mixtra lite med dosen innan det blev riktigt bra, men sedan dess har det verkligen varit fantastiskt!!!

    Jag går självklart inte runt och är lycklig hela tiden, men jag fungerar normalt och kan uppleva alla känslor. Det kunde jag inte förrut. Jag hoppas verkligen att pillren kommer funka lika bra för dig ts, LYCKA TILL!!

  • Äldre 19 Mar 19:30
    #15

    Jag tog aldrig mer än 50mg, men jag hade i och för sig ingen djup depression. Det räckte. Har tagit i över ett år. Ska nu sluta och har nu tagit halv dos i en månad. Väntar på rätt tillfälle att sluta helt...Planerar in en vecka när jag är helt ensam hemma, då kan jag vara upp och ner och bråka med mig själv bara. Ska nog också däremellan ta medicin varannan dag under nån vecka så det inte blir helt för tvärt avbrott.
    Man är ju så lugn och stabil när man tar medicinen. Men å andra sidan saknar jag känslorna, de våldsamma lyckokänslorna, och att kunna bli rörd och gråta en skvätt, att leva och känna.
    Det är på gott och ont med medicinen. Fast om man är ett nervvrak, bara ledsen, ja, då finns det ju inga alternativ.

  • Anonym (jag med)
    Äldre 20 Mar 14:27
    #16

    Hej har ätit sertralin i 4 veckor, 25 först. nu 50 mg. först nu börjar känna mig "som förr". Må bättre, gladare, Känner fortfarande mycket känslor, ibland ilningar, ibland lite ångest, ibland ingenting. men det är lättare att tänka bort allt tungt. Hej hopp

  • Äldre 21 Mar 12:54
    #17

    Tror jag ätit Sertralin i 3½ vecka nu! Noll koll
    Första veckan var hemsk, andra veckan var toppen och nu är jag ganska nere igen.. Bergodalbana hela tiden!
    Äter 50mg för dep.

  • Anonym (oroli­g)
    Äldre 21 Mar 17:47
    #18

    Hej!
    Undrar om någon kan hjälpa mig med ett svar,
    Jag har av läkaren fått Zoloft utskrivet pga hjärtklappning/hjärtrusning som kan komma näsr som helst tom när jag sover kan jag vakna av det,
    och nu har jag läst att biverkning av zoloft är just hjärtklappning, är det alla som får det eller?
    ska tilläggas att jag också fick en medicin att ta för att lugna ner hjärtklappningen, är detta rätt medicin för mig?

    Förlåt ts att jag frågar i ditt inlägg, hoppas det inte gör något.

  • Anonym (G)
    Äldre 21 Mar 20:44
    #19

    Jag har aldrig fått någon hjärtklappning av Zoloft...

  • Anonym (anony­m) Trådstartaren
    Äldre 28 Mar 20:53
    #20

    Nån som tagit zoloft eller sertralin mot social fobi, hur tycker ni det har funkat isåfall ? Jag har social fobi i vissa situationer och äter just nu 50 mg, Ni med liknande problematik tycker nu medicinering har hjälpt ?

  • Anonym (carin­)
    Äldre 28 Mar 20:56
    #21

    borjar ata i morron borjar pa 100 mg, e det vanligt? ser att ni borjade pa 25? o arbetade upp er???

  • Äldre 30 Mar 22:08
    #23

    jag har mina sertralin hexal mot dep; men jag vet att jag lider av social fobi och jag har ätit i ca 4 veckor och det hjälper faktiskt väldigt mycket. Jag har blivit av med mycket av den paniken jag upplevde i många situationer.

    Hur funkar det för er??

  • Anonym (anony­m) Trådstartaren
    Äldre 31 Mar 20:05
    #24

    Är det nån som vet om det är nån skillnad på sertralin hexal och sertralin ranbaxy, är det samma substanser i tabletterna och enda skillnaden är att det är olika tillverkare eller ?

    cute angel; jag har nog knaprat i 6 veckor nu och jag tycker jag funkar normalt/så som jag vill vara, dvs inte avtrubbad, har tillgång till alla känslor osv men jag ältar inte lika mycket som tidigare, är inte lika stresskänslig, går inte i taket för skitsaker. eftersom jag är mammaledig just nu så utsätts jag inte för de situationer som jag har svårt för sedan tidigare, men om en tid ska jag börja jobba några dgr i veckan igen så då återstår ju att se hur jag kommer att uppleva den biten. Mycket är ju psykiskt, får jag höra att medicineringen funkat för andra med sf så känner jag mig lugn att det kommer funka på mig också och då är ju minst halva jobbet gjort, när man liksom kan vila i att man kommer klara sig "jag äter ju tabletter" så då fixar det sig typ om du fattar..förväntansångesten försvinner med medicinens hjälp kan jag tycka.

  • Anonym (S)
    Äldre 5 Apr 01:21
    #25

    Jag har ätit i ganska exakt en månad nu (setralin) och känner ingen direkt verkan. Börjar tappa hoppet och tvivla på att den här medicinen verkligen fungerar öht...

  • Anonym (jag med)
    Äldre 5 Apr 10:50
    #26

    Hej igen!

    Ville tala om att efter 7 veckor med ökad ångest minskad sömn med sertralin fick jag hjälp av en samtalsterapeut som fick mig att bryta mina destruktiva tankemönster. Har gått hos psykolog. det hjälpte inte, så sista utvägen var ssri trodde jag, men det hjälpte inte heller. Men nu har jag fått rätt hjälp med mina tankar och börjar få tillbaka självförtroendet och hoppet om mitt liv. Det krävs massor av mig och min hjärna. Det går långsamt. Men det har vänt. Fast jag tror att ssri är bra beroende vad som ligger bakom ångest å depp. Men för mig var det skönt att sluta. Jag trappade ner från 75 till 25 på 4 dar, sen slutade jag. (detta har inte min doktor en aning om än)det ilade en del de första dagarna. Men nu mår jag mycket bättre utan medicin. Dessutom väldigt sugen på 6 igen, hehe. lycka till

  • Äldre 6 Apr 16:18
    #27

    Anonym (carin) skrev 2008-03-28 20:56:19 följande:


    borjar ata i morron borjar pa 100 mg, e det vanligt? ser att ni borjade pa 25? o arbetade upp er???
    Oj, det var en häftig början. Hur har det gått?
  • Äldre 6 Apr 16:20
    #28

    Måste berätta att jag nu varit två veckor helt utan. Går ganska bra. Är lite gråtmildare än vanligt. Och vaknar lättare på natten igen för att grubbla på nåt. Men annars ok.

  • Äldre 6 Apr 16:57
    #29

    hur vet man om man behöver höja? Jag äter 50mg och har gjort det i ca 6½ vecka nu tror jag,, eller 5½ kanske det är...
    Kände först bara massa biverkningar, sen va allt bättre, men nu mycket sämre igen...

  • Äldre 15 Oct 13:20
    #29

    jag hade börjat med sertralin för 6 veckor sen och kommer att fortseta med den tills ångest rörsviner. jag hade ångest får 9 år sen och tog sertralin ovar fri från ångest 9 år. sen slutade jag med sertralin och det va bra i  1.5 år. bu kom den igen och då började igen med sertralin. bu har gåt 5 veckor och hoppas det bli ok.

  • Äldre 21 Oct 20:38
    #30

    JAG TROR ATT 4 TILL 8 VECKOR INNAN MAN FÅR KÖNA EFEKT.

Svar på tråden Hur lång tid innan ni kände effekt med zoloft/sertralin ?