• Anonym (anony­m)
    Äldre 24 Feb 13:57
    185978 visningar
    30 svar
    30
    185978

    Hur lång tid innan ni kände effekt med zoloft/sertralin ?

    Jag vet ju att man ska räkna med 4-6 veckor innan man märker effekt, men jag är så less, orkeslös, initiativlös nu efter två veckor, har ingen kraft att göra nåt alls. Negativa tankar.. usch vad det är segt. Nån som berätta om sina erfarenheter ?

    När vände det för dig ?

    Vad fick ni zoloft /sertraliin för och hjälpte det ? Behöver nog få höra att jag ska orka härda ut och fortsätta nu när det känns lite motigt.

  • Svar på tråden Hur lång tid innan ni kände effekt med zoloft/sertralin ?
  • Anonym (j)
    Äldre 24 Feb 14:04
    #1

    jag åt en annan typ av sån medecin,tog ungefär 4 veckor,men jag lovar det blir bättre!! sen kan man ju få öka eller mindska dosen lite så att det passar en bra,men det ordnar sig!!sen är det bra att jobba med sitt tankesätt.det har hjälpt mej väldigt mycke . ha det

  • Anonym (j)
    Äldre 24 Feb 14:05
    #2

    mår själv jätte bra idag kan jag ju tillägga

  • Anonym (anony­m) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 14:31
    #3

    Tack skönt att få lite hopp ,trodde i min enfald att det kanske skulle smyga igång lite effekt efter kanske 2-3 veckor, men idag efter 2 veckor känner jag av det negativa mer än nånsin tidigare. bara att härda ut några veckor till då, skönt att höra att det kommer att bli bättre såsmåningom. Blir lite nyfiken, svara oom du har lust, blev du hjälpt så att du idag är medicinfri och hur jobbade du med ditt tankesätt, känns jättesvårt att ändra sitt sätt att se på saker och ting, mycket sker så automatiskt..

  • Anonym (anony­m) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 18:20
    #4

    Nån mer som kan svara ?

  • Anonym (tjoho­o)
    Äldre 24 Feb 18:27
    #5

    Hej!
    Jag har ätit sertralin sen okt och ska äta det tills april. och det har funkat utmärkt för mig!Visst har man dåliga dagar men det får man ha så länge man inte går alltför djupt ned.
    Omkring 2-4 veckor borde man känna sig annorlunda.
    Lycka till!

  • Äldre 24 Feb 18:35
    #6

    Hej!
    Jag har ätit dem i ca 1 år nu och ska nu försöka trappa ner och sluta. Känner att livet börjar vara i ordning mera nu. För ett år sedan var det kaos. Det hände mycket i min omgivning (min tonåring fick barn t.ex)och jag bekymrade mig sömnlös vecka efter vecka.
    Jag minns att det tog ca 2 veckor att vänja sig med medicinen. Åt halv dos 2 veckor för att sen gå upp till hel. Efter en månad-6 veckor började det vända. Reagerade inte känslomässigt starkt mer (på gott och ont), kunde sova på nätterna, kunde börja skratta igen. Sexlusten minskade något.Och jag kunde inte gråta mer.
    Men i det stora hela anser jag nog denna medicin (Sertralinen är ju samma som Zoloft men billigare, eller hur? Jag har haft båda)vara ett riktigt lyckopiller, och man klarar alla motgångar i livet betydligt bättre!

  • Schnoo­glewoo­kiemus­h
    Äldre 24 Feb 18:36
    #7

    Tog nog en månad ungefär, kommer inte ihåg exakt.


  • Anonym (anony­m) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 19:03
    #8

    Stort tack för era svar. Skönt att få höra att det blir bättre, jag har käkat zoloft tidigare en period för flera år sedan, men man glömmer ju. Vet ju att det hjälpte då, men man minns inte riktigt nyanserna och hur stor verkan det egentligen gjorde.

  • Schnoo­glewoo­kiemus­h
    Äldre 24 Feb 19:20
    #9

    Jag tycker inte att man riktigt märkte att tabletterna började fungera. Det blev mer som att man "kom på" att man mådde bättre. Det blev en bra övergång så att säga.
    Tycker alltså inget negativt om övergången.


  • Äldre 3 Mar 19:42
    #10

    Hur e läget nu? Bättre alls än?

Svar på tråden Hur lång tid innan ni kände effekt med zoloft/sertralin ?