• Sarge

    Vad kostar det att gå på Lundsbergs skola ??

    Av ren nyfikenhet:
    Vad kostar det att gå på Lundsbergs Skola egentligen?
    Står inget på deras hemsida...

    /Sarge

  • Svar på tråden Vad kostar det att gå på Lundsbergs skola ??
  • LillaLinan

    Gick en gång samma kurs som en person som var uppväxt typ granne med Lundsberg. Hon sa att det va gratis då (men hon va ju ganska gammal...över 30 och detta va ju X antal år sedan) Hon hade dock inte bott på internatet utan åkt hem varje dag, tyckte inte det va så trevligt å hon kände sig väldigt utanför...


  • Sarge

    Hmm....känns som att ingen vet riktigt.....jag ska nog kontakta skolan & höra efter !
    Har svårt att tänka mig att det skulle vara gratis!

  • Jambosana

    Då skiljer sig Grännaskolan. Dageleverna betalar inget, det gör bara internaterna. Men Grännaskolan är kanske inte lika fancy som SHL och Lundsberg...

  • CarlHerman

    nä precis, grennaskolan har väl inte samma prestige riktigt.

    Sarge: Du kan räkna med att det kostar pengar. De som skrivit att det inte gör det har fel.

  • SystraMi

    Men... när man läser lagen så står det ju:

    "I 4 kap. 4 § skollagen anges att utbildningen i grundskolan skall vara avgiftsfri för eleverna. De skall utan kostnad ha tillgång till böcker, skrivmateriel, verktyg och andra hjälpmedel som behövs för en tidsenlig utbildning. I verksamheten får dock förekomma enstaka inslag som kan föranleda en obetydlig kostnad för eleverna.

    I 5 kap. 21 § skollagen anges att utbildningen i gymnasieskolan skall vara avgiftsfri för eleverna. De skall utan kostnad ha tillgång till böcker, verktyg och andra hjälpmedel som behövs för en tidsenlig utbildning. Huvudmannen får dock besluta att eleverna skall hålla sig med enstaka egna hjälpmedel. I verksamheten får också förekomma enstaka inslag som kan medföra en obetydlig kostnad för eleverna.

    Motsvarande bestämmelser gäller för de fristående skolorna 9 kap. 7 och 10 §§ skollagen.

    I förarbetena till skollagen, prop. 1985/86:10, fick bestämmelserna ifråga sin nuvarande lydelse där det talas om obetydliga kostnader angående grundskolan och egna hjälpmedel för gymnasieskolan. Sistnämnda bestämmelse har genom prop. 1990/91:85 snävats in till enstaka egna hjälpmedel. Praktiskt betydelselösa avsteg från principen om kostnadsfri utbildning får enligt förarbetena förekomma. Vidare sägs att det inte generellt går att säga vad som utgör en obetydlig kostnad. Huvudman-nen tolkar bestämmelserna och gör en bedömning i varje enskilt fall."

    www.skolverket.se/content/1/c4/47/54/PM%20avgifter.slutligt.dok.pdf

    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19851100.HTM

    35000 kan ju inte precis räknas som en obetydlig kostnad (eller?)... så vad är det då man tar betalt för?

  • skåne tjej

    Har du funderingar på att låta ditt barn gå på Lundsberg?
    Isåfall varför? (inte menat som kritik, utan jag är bara allmänt nyfiken.)


    Sarge skrev 2008-02-29 21:33:49 följande:
    Hmm....känns som att ingen vet riktigt.....jag ska nog kontakta skolan & höra efter !Har svårt att tänka mig att det skulle vara gratis!
  • Sarge

    annelie ek skrev 2008-02-29 23:08:43 följande:


    Har du funderingar på att låta ditt barn gå på Lundsberg?Isåfall varför? (inte menat som kritik, utan jag är bara allmänt nyfiken.)
    Njae, jag vet inte...min dotter är bara 7 månader så det ligger låååångt fram isåfall.
    Däremot har man ju naturligtvis funderingar på framtiden & vill ge henne alla tänkbara förutsättningar till ett bra liv.
    Det blev bara så att jag funderade på vad det egentligen kostar när jag satt & bläddrade i Svensk Damtidning & Lundsberg dök upp där
    Men visst, skulle man har dom ekonomiska förutsättningarna den dagen det gäller så varför inte?
    Ska bara se till att bli ekonomiskt oberoende först..ha ha
  • skåne tjej

    Jag tror inte det är så dyrt att man behöver bli ekonomiskt oberoende
    Men jag tror sannerligen att det är en bra skola om man har de ekonomiska förutsättningarna. Barnen skaffar sig ju åtminstone bra kontakter inför framtiden.
    Men är skolan öppen för vem som helst?
    eller är det bara särskilt utvalda som får gå där?


    Sarge skrev 2008-02-29 23:36:58 följande:
    annelie ek skrev 2008-02-29 23:08:43 följande:
    Njae, jag vet inte...min dotter är bara 7 månader så det ligger låååångt fram isåfall.Däremot har man ju naturligtvis funderingar på framtiden & vill ge henne alla tänkbara förutsättningar till ett bra liv. Det blev bara så att jag funderade på vad det egentligen kostar när jag satt & bläddrade i Svensk Damtidning & Lundsberg dök upp där Men visst, skulle man har dom ekonomiska förutsättningarna den dagen det gäller så varför inte?Ska bara se till att bli ekonomiskt oberoende först..ha ha
  • Sarge

    annelie ek skrev 2008-02-29 23:42:48 följande:


    Jag tror inte det är så dyrt att man behöver bli ekonomiskt oberoendeMen jag tror sannerligen att det är en bra skola om man har de ekonomiska förutsättningarna. Barnen skaffar sig ju åtminstone bra kontakter inför framtiden.Men är skolan öppen för vem som helst?eller är det bara särskilt utvalda som får gå där?
    Jag tror att den är öppen för alla som har råd
  • humma

    Men att skaffa sig kontakter är inte alltid helt lätt om man inte kommer från "liknande" bakgrund. Iallafall inte kontakter som håller i sig. Finns säkert undantag iofs.
    Mina väninnor på Lundsberg (jag gick inte där) hade mest kontakt med sina vänner oavsett ålder och vart vi gick i skolan. Vanligt med en utlandsperiod också. Samma gällde för deras äldre och yngre bröder.


    annelie ek skrev 2008-02-29 23:42:48 följande:
    Barnen skaffar sig ju åtminstone bra kontakter inför framtiden.
Svar på tråden Vad kostar det att gå på Lundsbergs skola ??