• Äldre 28 Feb 13:56
    144892 visningar
    57 svar
    57
    144892

    Vad kostar det att gå på Lundsbergs skola ??

    Av ren nyfikenhet:
    Vad kostar det att gå på Lundsbergs Skola egentligen?
    Står inget på deras hemsida...

    /Sarge

  • Svar på tråden Vad kostar det att gå på Lundsbergs skola ??
  • jennie ellie
    Äldre 1 Mar 22:39
    #41

    Ca 100.000 per år

  • Anna11­11
    Äldre 1 Mar 22:46
    #42

    Hittade detta på nätet i Eskilstuna-kuriren:

    "Lundsberg är Sveriges äldsta internatskola, grundad 1896.
    På skolan läser ungefär 250 elever. 200 av dem bor på internatet.
    Man kan läsa högstadiet och gymnasiet (natur- och samhällsvetenskapliga programmen) på skolan. De allra flesta börjar i nian.
    Skolans tre ledord är "kunskap, stil och tradition".
    Att läsa och bo på Lundsberg kostar 145 000 kronor per läsår.
    Lundsbergs rektor heter Jan Peterson. Han kommer från Mariefred och grundade Europaskolan i Strängnäs.
    * Skolans hemsida: www.lundsbergsskola.se"

  • sakoli­ne
    Äldre 2 Mar 02:00
    #43

    Skulle aldrig sätta mitt barn på en skola som lundsberg:

    läst samma tidning som du gjort ts, och där har det t.ex. stått om mobbing.
    har ni inte läst boken ondskan?

    klart det är fördomar, då jag aldrig gått där, men jag tror att det blir en rätt hård miljö där då barnen inte har sina föräldrar nära och det blir en annan slags gemenskap á la Flugornas herre. bara en teori.
    sen satsas det säkert högt på utbildningen, med högutbildade lärare och en massa idrottsaktiviteter. men jag tror inte det är sunt ändå... bo borta sådär... karaktärsdanande kanske.

  • Systra­Mi
    Äldre 2 Mar 11:10
    #44
    sakoline skrev 2008-03-02 02:00:48 följande:
    Skulle aldrig sätta mitt barn på en skola som lundsberg:läst samma tidning som du gjort ts, och där har det t.ex. stått om mobbing.har ni inte läst boken ondskan?klart det är fördomar, då jag aldrig gått där, men jag tror att det blir en rätt hård miljö där då barnen inte har sina föräldrar nära och det blir en annan slags gemenskap á la Flugornas herre. bara en teori.sen satsas det säkert högt på utbildningen, med högutbildade lärare och en massa idrottsaktiviteter. men jag tror inte det är sunt ändå... bo borta sådär... karaktärsdanande kanske.
    Fast t.ex. naturbruksgymnasium har ofta internat för sina elever. Bodde själv ett tag på internat och har än idag vänner därifrån. Man åkte ju hem på helgerna och det fanns alltid personal tillgänglig.
  • Äldre 2 Mar 12:20
    #45
    Lurvenpajsaren skrev 2008-03-01 22:39:16 följande:
    Vad konstigt då för jag har flera elever från Norrtälje som bor på internatet!
    Men det var ju det jag skrev, att jag inte trodde att elever från vart-det-nu-än-är inte kan gå på internat. Det var ett inlägg som jag svarade på där det nämndes att det inte fanns elever från tex Rosengård. Jag skriver att jag vet att det finns elever från lite överallt inklusive Norrtälje!

    Så du och jag har samma åsikt!Glad

    Min poäng var att man skulle välja skola efter var man trodde att de skulle få en bra utbildning och trivas, inte för att de skall positionera sig i samhället.
  • Lurven­pajsar­en
    Äldre 2 Mar 16:39
    #46

    Oki!


    humma skrev 2008-03-02 12:20:23 följande:
    Men det var ju det jag skrev, att jag inte trodde att elever från vart-det-nu-än-är inte kan gå på internat. Det var ett inlägg som jag svarade på där det nämndes att det inte fanns elever från tex Rosengård. Jag skriver att jag vet att det finns elever från lite överallt inklusive Norrtälje! Så du och jag har samma åsikt!Min poäng var att man skulle välja skola efter var man trodde att de skulle få en bra utbildning och trivas, inte för att de skall positionera sig i samhället.
  • Lurven­pajsar­en
    Äldre 2 Mar 18:43
    #47

    Som om mobbning inte finns överallt på alla skolor?
    Jag hade också fördomar, det ska jag villigt erkänna, men nu vet jag bättre.


    sakoline skrev 2008-03-02 02:00:48 följande:
    Skulle aldrig sätta mitt barn på en skola som lundsberg:läst samma tidning som du gjort ts, och där har det t.ex. stått om mobbing.har ni inte läst boken ondskan?klart det är fördomar, då jag aldrig gått där, men jag tror att det blir en rätt hård miljö där då barnen inte har sina föräldrar nära och det blir en annan slags gemenskap á la Flugornas herre. bara en teori.sen satsas det säkert högt på utbildningen, med högutbildade lärare och en massa idrottsaktiviteter. men jag tror inte det är sunt ändå... bo borta sådär... karaktärsdanande kanske.
  • jennie ellie
    Äldre 2 Mar 20:49
    #48

    Skulle inte ha problem med att sätta dottern på Lundsberg

  • Heba
    Äldre 22 Aug 19:56
    #49

    Jag förstår inte varför alla har ett dålig intryck för araber. Utländskbakgrund si o så.  Jag har faktis en kompis MED utländskbakgrund som går faktis Båstad Privata Gymnasie ett internatskola. By the side hon BOR i Rosengård och har dessutom GÅTT i Apelgårdskola, knappt 15minuter gående från kravallerna.  Så värdelöst är inte Rosengård, själv fick jag plats i Spykengymnasie i Lund men valde bort det.

  • Heba
    Äldre 22 Aug 20:11
    #50

    hon tog sitt pick och pack o åkte dit- Det som är postivit med internat är ju att man inte har så många val utan det är bara att öppna böckerna och plugga efter skolan. Det fanns inte; 'kom vi drar till bio, kom vi shoppar, vi festar, vi kollar på ett film och mysar, vi sitter ute och pratar' utan det är ett hem lugn hem med lugn och ro, arbetsro rättare sagt. Alla hjälper varandra och de får även jobb. De hämtar med sig lampa, örngott filt lake, toalettredskap och sopkvast&svamp&trasa, somsagt heminredning. Så när man flyttar till ett vanlig studentlägenhet har man ju redan vant sig dessutom har nästan allt förbered. Man är även van att plugga och jobba samtidigt. Om jag ska kortfatta det är internatet ett steg ut i vuxenlivet och man utvecklas snabbt. Har man vänner man delar rum med, går i samma klass och umgås med de(för man har ingen annan att prata med än de), så får man ett jättebra kontakt och vänner som varar resten av livet. De campar, middag och har ett foto med namn på som halsband de första dagarna så inget annat än toppen! skulle defintivt sökt till min dotter/son man blir mogen och självständigt UTVECKLAS! jag är inte här för att sälja skolan, men jag tycker faktis att det är dåligt om man ska ha samma vänner som man haft i dagis i gymnasiet, inget nytt och när man flytt 18 vägra flytta hemifrån. Har man gått på internat så är det direkt till studentlägenhet och högskola. Man återvänder ikke hem. Har man ett dålig umgäge så är detta ett lösning.

  • Niva
    Äldre 16 Jan 23:34
    #51
    Jambosana skrev 2008-02-29 08:19:49 följande:
    Man betalar inte för undervisningen, det får man inte i Sverige, utan för mat och boendet.
    Man får ta betalt för undervisningen också, men då får man inget statligt bidrag! Många skolor tar ju ut betydligt mycket mer i avgifter än vad bidragen ger!
  • Äldre 29 Nov 16:09
    #52

    Enligt en artikel från maj 2009 (http://www.dn.se/livsstil/carl-philip--en-prins-i-pappas-smak-) så kostar/kostade det 183 200:- per läsår för högstadieelever och 203 400:- per läsår för gymnasieelever.

    Som jag förstått det så är det kostnader för kost, logi, fritidsaktiviteter samt hemresor. 

  • Äldre 29 Nov 17:04
    #53

    Kommer nog sätta mina framtida barn på Lundsberg. Verkar bra, tycker jag :)

  • Äldre 29 Nov 17:22
    #54

    På tal om lundsberg, vi har flera i familjen som gått där. Alla har varit mycket nöjda och lyckats bra efter skolåren, trots allt. Jag skriver trots allt eftersom det varit de lite "jobbiga" i familjen som fått gå där....övriga har gått på enskilda gymnasiet, handelshögskolan, pluggat i USA,etc etc.

    (Ondskan är inte baserad efter en lundsbergshistoria, det har funnits fler internat i Sverige genom tiderna.)
    Tyvärr så har det väl varit så att lundsberg och övriga internat ibland kallats "överklassens anstalt" medan underklassen haft kriminalvården att vända sig till.
    Vet inte om det är den bilden ni har av internat, men så har det iaf sagts i min familj och i andra överklasshem jag mött i mitt liv.

  • Äldre 26 Feb 12:14
    #55

    Att alla skriver om Lundsberg som den enda skolan där det förekommer mobbning tycker jag är väldigt underligt, för det förekommer överallt, i varenda skola. Lundberg har hamnat i tidningarna och pekats ut ganska hårt men börja granska de andra skolorna i Sverige också, tror att det skulle förändra mycket av den bilden som Lundberg har i dag. 

    Men jag förstår också att allt som händer på Lundberg inte händer överallt. Men ibland kanske det inte är så konstigt att det händer ändå, de som går på skolan är i den åldern där de försöker hitta sig själva i livet och då kan det ibland gå lite snett, men istället för att straffa dem, vore det inte bättre att hjälpa dem?

  • Äldre 1 Mar 20:37
    #56

    Under kapitel 29 i Skollagen:
    Riksinternatskolor



    15 § Efter ansökan från en kommun eller en enskild som har godkänts som huvudman för fristående skola med grundskola eller gymnasieskola och som bedriver utbildning vid en internatskola, får regeringen besluta att ge internatskolan ställning av riksinternatskola.


    En riksinternatskola ska ha till uppgift att anordna grundskola och gymnasieskola eller endera av dessa skolformer, för i första hand utlandssvenska elever.


    Regeringen får medge att huvudmannen för en riksinternatskola vid sidan av gymnasieskolan anordnar utbildning som leder fram till International Baccalaureate.


    16 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om utbildningen vid riksinternatskolor. Regeringens föreskrifter får avvika från bestämmelser i denna lag.

    ****************************************************************

    En av avvikelserna det talas om är just att de får ta ut avgifter. De binds alltså inte av Skollagen på samma sätt som alla andra skolor.
  • Äldre 1 Mar 20:45
    #57
    Heba skrev 2010-08-22 20:11:08 följande:

    hon tog sitt pick och pack o åkte dit- Det som är postivit med internat är ju att man inte har så många val utan det är bara att öppna böckerna och plugga efter skolan. Det fanns inte; 'kom vi drar till bio, kom vi shoppar, vi festar, vi kollar på ett film och mysar, vi sitter ute och pratar' utan det är ett hem lugn hem med lugn och ro, arbetsro rättare sagt. Alla hjälper varandra och de får även jobb. De hämtar med sig lampa, örngott filt lake, toalettredskap och sopkvast&svamp&trasa, somsagt heminredning. Så när man flyttar till ett vanlig studentlägenhet har man ju redan vant sig dessutom har nästan allt förbered. Man är även van att plugga och jobba samtidigt. Om jag ska kortfatta det är internatet ett steg ut i vuxenlivet och man utvecklas snabbt. Har man vänner man delar rum med, går i samma klass och umgås med de(för man har ingen annan att prata med än de), så får man ett jättebra kontakt och vänner som varar resten av livet. De campar, middag och har ett foto med namn på som halsband de första dagarna så inget annat än toppen! skulle defintivt sökt till min dotter/son man blir mogen och självständigt UTVECKLAS! jag är inte här för att sälja skolan, men jag tycker faktis att det är dåligt om man ska ha samma vänner som man haft i dagis i gymnasiet, inget nytt och när man flytt 18 vägra flytta hemifrån. Har man gått på internat så är det direkt till studentlägenhet och högskola. Man återvänder ikke hem. Har man ett dålig umgäge så är detta ett lösning.


    Hoppas du inte läste svenska på Lundberg? Jag hade riktigt svårt att hänga med i vad du försöker säga.
Svar på tråden Vad kostar det att gå på Lundsbergs skola ??