• Majsan­81
    Äldre 6 Mar 21:15
    17379 visningar
    49 svar
    49
    17379

    Hur gör ni som bor i en etta eller liten tvåa?

    Hej
    vi bor i en liten tvåa på 40 kvm och har tänkt att bo kvar tills bebisen blir 1 år för att sedan flytta större. Tyvärr är vårt sovrum så pass litet att det knappt går in en vanlig spjälsäng... vi har ett väldigt litet badrum (knappt något utrymme alls) med duschkabin så något skötbord går inte in där och det går inte att ha något över något badkar heller. Jag är lite skeptisk till skötbord och tänker att kanske jag kan byta på golvet, i soffan eller på sängen med underlägg så klart. Givetvis hade det varit urmysigt med ett skötbord, spjälsäng och bebishörna såklart men ack det är för litet vi bor...

    Hur gör ni? Har ni några tips?

  • Svar på tråden Hur gör ni som bor i en etta eller liten tvåa?
  • danitr­a
    Äldre 6 Mar 21:18
    #1

    Vi har en trea men har ändå ingen spjälsäng eftersom han sover med oss och har gjort så från start (han är 19 månader nu). Skötbord tycker jag är skönt att vi har ovanpå tvättmaskinen men det går ju ändå!


  • busung­e
    Äldre 6 Mar 21:19
    #2

    det där med skötbord tycker jag ibland är överskattat..visst är det skönt på vissa sätt att ha ett..men jag tycker inte vi använde vårat speciellt länge. tycker dukan köpa en skötbädd oc lägga på säng eller golv och byta..det där med att ni inte får plats med spjälsäng är väl lite knepigt..men det finn ju "vaggor man kan hänga från taket. men jag vet inte riktigt hur länge barnet kan ligga i en sån..

  • Majsan­81
    Äldre 6 Mar 21:24
    #3

    nä det känns lite knepigt just med sängen. En vagga hängandes från taket vill jag inte ha det kanske inte är riskabelt men jag får den känslan ändå. jag har hört om folk som har sina barn i sin egen säng men blir inte det krångligt undrar jag då? jag och min sambo sover med ett gemensamt täcke och min sambo är rätt bra på att rulla runt. Jag är rädd att han ska rulla över bebis omedvetet i sömnen. vårt täcke passar kanske även inte lillan och då får vi lägga lillen på kanten och det känns också läskigt. Hur gör man när barnet sover på dagarna? bylltar man upp med kuddar när den lille börjar rulla eller? är inte så insatt i det där Sen tänker jag också att bebis kanske behöver en egen frizon (spjälsäng) efter ett tag fastän jag vet att just mammas och även pappas närhet är dyrbar

  • reggae­woman
    Äldre 6 Mar 21:28
    #4

    Vi bor i en liten 2:a...vi har skötbordet på golvet i vardagsrummet, det är jättebra. Vi har en bokhylla bakom och på de lägsta hyllplanen har jag min dotters kläder, blöjor och allt annat som behövs till henne. Kläderna ligger i korgar å hyllar längst ned och på korgarnas kanter har jag satt fast små leksaker som hon ligger och drar i, det tycker hon är jättekul. Hon har ju legat där sedan hon var nyfödd så hon stormtrivs där nu när hon är 4-månader!
    Vi har en skötbädd som tillhör ett skötbord och på den en gammal handduk. Nu har hon dock börjat rulla runt så jag har lagt en stor madrass under fönstret i vardagsrummet (trångt!!!) med hennes gosedjur, leksaker och ett gym så nu får hon bitvis flytta över dit! Jag rekommenderar verkligen en skötbädd på golvet i vardagsrummet!!! Hon känner sig verkligen hemma där eftersom vi altid byter blöja,klär på,tar ad-droppar, klipper naglar osv där!

    vi får dock plats med spjälsäng men ni kan ju ha en liten vagga om ni inte vill samsova? Eller det finns ju någon liten babysäng att sätta fast på er sängkant. Vet inte riktigt hur det funkar men har hört talas om det. Snugglenest finns det ju oxå!

  • reggae­woman
    Äldre 6 Mar 21:32
    #5

    bebisen kan ligga på kanten, bara du bullar upp ordentligt. kanske är lite riskabelt att bebisen ligger mellan er om ni har samma täcke. Kan bli varmt! Men som sagt ett snugglenest är ju bra, det är som en liten mjuk säng man har i sin säng...då behöver man ju inte vara orolig för att bebisen ska bli klämmd. Men jag tror iofs att man inte rullar över sitt barn (om man inte är påverkad av medicin eller alkohol eller så) man bara VET att bebisen är där. Man ramlar ju av nångon anledning inte ur sängen....

  • Äldre 6 Mar 21:32
    #6

    Vi bor i en tvåa på 53 kvm med våra två barn, 2,5 år och snart 10 månader. Skötbord har vi inte använt alls fast vi haft ett, det har blivit förvaringsplats istället.Flört När det gäller säng så samsover vi - det går ju att sätta upp något slags skydd på utsidan av sängen om ni vill ha bebis ytterst, för nej, bebis ska inte ligga under ert täcke, det blir för varmt.


    *****Daga-bus 050912 och Einar-lus 070516*****
  • cicci8­5
    Äldre 6 Mar 21:35
    #7

    Skjut in sängen mot väggen och låt bebben sova mot väggen. Säkert och så får man ju bästa platse, bredvid både bebben och killen
    Kolla in länken www.babynest.se/fotoalbum.html

    Min son sov alltid i vagnen på dagarna, men ni kanske in kan få med den in? Annars funkar det bra att sova middag i storsäng oxå!

  • Majsan­81
    Äldre 6 Mar 21:39
    #8

    reggeavoman och vovvemor; Tack för era svar. Nä bebis under samma täcke förstod jag var ett dåligt alternativ. Ja något skydd på en sidan skulle fungera. Sängen står mot fönstret på en sidan men har därmed ett element( som är under fönstret) med spjälor vid sidan så ett skydd där skulle vara lämpligt. Det kan nog med tiden kännas ok för mig att bebis sover med oss på natten men jag har svårt att bli vän med tanken att bebis skall sova i vår säng hela dagarna. Kanske ändrar man uppfattning när man väl får barn, detta är vårt första. Jag är så invan vid att få bädda sängen varje morgon. löjlig tanke kan jag tänka mig. jag ska kolla upp en sån där snugglenest också! Vi får in en säng men då kommer man knappt in i rummet och det blir med andra ord super trångt vilket inte är optimalt känner jag men krisar det så får man väl köra så ett tag.

  • Majsan­81
    Äldre 6 Mar 21:42
    #9

    cicci85; njae eftersom vi har en liten hall så kommer inte vagnen kunna stå där men vi har ingen annan förvaring för vagnen i övriga lägenhetshuset så alternativ är att ha vagnen mot väggen i vardagsrummet, precis när man kommer från hallen och jo visst kan bebis sova middag i den! det vore ju perfekt! Har inte tänkt på det faktistk!

    Har hört några prata om att bebben kan ligga i sin hårdlift på nätterna under några få månader, är dett optimalt eller är det obekvämt för den sköra kroppen? om man väljer en vagn med mjuklift så är det säkert inte så skönt att sova i den på natten kan ajg förstå. Det är så himla svårt när det är första gången och fastän jag har vänner som nyligen fått barn såp har jag inte fått någon insyn i hur dom gör än, visserligen bor de även större än oss också så de behöver inte planera smarta lösningar som vi

  • reggae­woman
    Äldre 6 Mar 21:45
    #10

    Jag måste erkänna att jag tyckte det var jobbigt att samsova efter ett tag. Ville kunna röra mig mer fritt i sängen så det var en lättnad att flytta henne till spjälsäng vid ca 3 mån. Men det är ju olika hur man känner. Dessutom kan man ju störa bebisen. Engl vaknade jätteofta och ville amma när vi samsov, hon kände väl doften av mjölk...men det finns ju alt. till spjälsäng, mindre varianter...är du händig kan du bygga en själv!

Svar på tråden Hur gör ni som bor i en etta eller liten tvåa?