• Majsan­81
    Äldre 6 Mar 21:15
    17375 visningar
    49 svar
    49
    17375

    Hur gör ni som bor i en etta eller liten tvåa?

    Hej
    vi bor i en liten tvåa på 40 kvm och har tänkt att bo kvar tills bebisen blir 1 år för att sedan flytta större. Tyvärr är vårt sovrum så pass litet att det knappt går in en vanlig spjälsäng... vi har ett väldigt litet badrum (knappt något utrymme alls) med duschkabin så något skötbord går inte in där och det går inte att ha något över något badkar heller. Jag är lite skeptisk till skötbord och tänker att kanske jag kan byta på golvet, i soffan eller på sängen med underlägg så klart. Givetvis hade det varit urmysigt med ett skötbord, spjälsäng och bebishörna såklart men ack det är för litet vi bor...

    Hur gör ni? Har ni några tips?

  • Svar på tråden Hur gör ni som bor i en etta eller liten tvåa?
  • Lisa E
    Äldre 7 Mar 14:41
    #31

    Köp plastad frotté som man har som skydd i säng och vagn! Finns i både bit som man klipper till själv och färdiga bitar.

  • Äldre 7 Mar 15:00
    #32

    Min syrra har ett "skötbord" som man stället över badkaret. De tycker att det funkar jättebra. Har du badkar kanske det är en bra ide.

    Vi har köpt en barnkorg/barnsäng som vi ska hänga i taket över vår egen säng.

  • Bedaze­d
    Äldre 7 Mar 15:04
    #33

    vi bor i en etta på 56 kvm, vi kommer flytta, man behöver lite svängrum, speciellt om sambon ska jobba o barnet skriker så känns det smidigare o ha nånstans o ta vägen lixom. men det e så vi känner...

  • Min son å ja
    Äldre 7 Mar 15:17
    #34

    Bor i en 2:a på 64.. Varannan helg e vi 5 st, å varannan vecka e vi 3 st.. Sen om 8 månader så blir vi 4 st varannan vecka å 6 st varannan helg.. Haha..


    ♥♥Mamma till Liam 05-08-05!! BonusMamma till Gabriella -00 & Marcus -03 & Pyre i magen BF 31:e Okt ♥♥
  • Johloo
    Äldre 7 Mar 15:24
    #35

    Jag har vänner som bor väldigt litet, de har ett skötbord som sitter fast i väggen ovanför toaletten som de fäller ned när det används och upp när toan ska användas. =) Tror de har blöjor, salvor, och tvättlappar under handfatet...

  • 2 blir till 3
    Äldre 7 Mar 17:59
    #36

    Bor i en tvåa nu på 52.
    Ska förhoppningsvis flytta till ett hus snart om allt går som jag vill. :)

  • Majsan­81
    Äldre 7 Mar 19:08
    #37

    tack för alla era tips! Någon flytt blir det inte tal om på ett tag då vi båda har studerat i 3-4 år nu och har haft en knaglig ekonomi ( ja vi har inte kunnat spara direkt menar jag). Nu har mannen jobb men som aspirant i 6 mån och den lönen är inte toppen ännu och jag studerar till juni då ajg tar examen. Vi bor i en bostadsrätt så därför är det lite svårt att hitta ett större alternativ med tanke på vår nuvarande ekonomi. Tanken är att vi inom 1-1½ år ska flytta större.

  • soderb­londie
    Äldre 7 Mar 19:10
    #38

    Bor i 1:a på 38kvm på Söder i Sthlm. (inte bara att flytta hur som helst som ngn föreslog) Kommer ha skötbädd på tvättmaskin som ska inhandlas. Men du hade inte plats för det va? Hur stor är golvytan i badrummet? För då kan du ju byta på golvet och har närhet till vatten. Och uppblåsbar skötbädd alt plastfrotté + handduk kan du ju som sagt flytta till där i lgh du tycker det passar. Det kommer att lösa sig.

    och f.ö kommer bebben vilja va nära dig och du den så upp till ca 2,5 år har de inget behov av eget rum. De som hat eget rum till barnet säger att de ändå tar ut sina prylar till kök el vardagsrum;)

  • Äldre 7 Mar 19:19
    #39

    jag ska köpa mig ett skötbord att ha på badkaret, så om man inte har badkar kan man alltid skruva ett uppvikbart skötbord i väggen om så plats finnes.Eller byta i soffan/sängen.

  • Äldre 7 Mar 19:20
    #40

    Lisa E:S Förslag med både säng å skötbord är super!! :)

  • oktobe­rmamma
    Äldre 7 Mar 19:34
    #41

    Är nog helt annars om man bor i i stockholm. Själv har jag en fyra på 116 kvm i Umeå. Skulle iofs vara skönast med hus...
    Ni får försöka vara lite kluriga med förvaringen. Tänk compact living. Sök i inredningstidningar och på nätet så kan du nog få bra tips på hur ni ska rymmas alla tre!

  • mistry­rose
    Äldre 7 Mar 20:39
    #42

    Jag har inte läst igenom tråden men vill bara säga att allt går, absolut, men dock var jag mer optimistisk vad gäller litet utrymme när jag var gravid än vad jag är nu. Vi bor på 53 kvadrat och det ÄR trångt, vi letar för fulla muggar efter större. Barnens saker tar väldigt mkt plats och man måste planera och verkligen ha organiserad förvaring. Vad gäller spjälsäng så är det skönt att ha. Jag sov kasst med barnen i sängen och skulle inte vilja köra utan spjälis. Och skötbort är också väldigt bra. Det är skönt att ha allt samlat på ett ställe och ryggen mår bättre. Det finns ju skötbord som man fäller ned från väggen.

    Lycka till!!

  • reggae­woman
    Äldre 8 Mar 13:20
    #43

    Klart bebben kan sova i vagnen, säkert i 5 mån iaf, men se till att skaffa hårdlift då så blir det ju som en liten säng med skyddande väggar!
    Köp en vagn med bra gung i, det skulle jag göra om jag kunde börja om från scratch! Min kompis har en brio tror jag med superbra gung i , mkt bättre än min Emmaljunga!


    Majsan81 skrev 2008-03-06 21:54:19 följande:
    reggeawoman; Men tror du att det är ok att ha bebben sovandes i vagnenn på natten också? de första månaderna? behöver man tänka på något speciellt när vi letar vagn och har det som ett syfte?Tompaslillsyrra; tack för ditt svar! vi har också löst med småförvaring här och var och känner att det kommer fungera. Det är just dessa "stora" möbler som tar lite plats.
  • äppelm­os
    Äldre 8 Mar 15:32
    #44

    en skötbädd med 2-3 upphöjda kanter (långsidorna plus ev ena kortsidan) tar liten plats och fungerar bra. finns på bl.a babyland för 220:-. den kan man skjuta in under sängen/soffbordet när man inte använder den.

    får ni in en hårdlift (emmaljungas är 75*30*19 cm, 1250:-, finns absolut billigare) i sovrummet kan ju bebisen sova i den iallafall första 6 mån sen fungerar ju en madrass på golvet. mina föräldrar gjorde så med mig för jag gillade inte spjälsängen (de bodde i en 2a tills jag var 2 år)

  • magen8­4
    Äldre 8 Mar 19:53
    #45

    till den spjälsängen som vi valde kunde man välja till ett skötbord som las uppe på själva sängstommen, på tvären om man säger. nu har ju vi mycket plats så jag valde dock inte det men det kan ju vara himla bra om man har lite plats. har köpt min säng på miljö i karlshamn.

  • Freja0­811
    Äldre 9 Mar 12:33
    #46

    vi bor i en ett apå ca 52 kvm, och vi ska försöka bo kvar också. Vi får plats med spjälsäng och sambon ska bygga ett skötbord sa han.
    Hoppas vi får plats.

  • elims
    Äldre 9 Mar 13:32
    #47

    Hej TS!
    Har bara skummat tråden lite snabbt så jag kanske föreslår något som någon annan redan har sagt, men...

    Vi kommer få barn i juli och bor i en liten 2:a på 50kvm med pyttelitet badrum, dåligt med förvaringsutrymmen och litet sovrum!

    Vi kommer varken ha skötbord eller spjälsäng i början (säng får eg plats, men se tar det verkligen stopp).
    Ställer nog sängen mot väggen och så får bebisen sova i ett babynest längst in mot väggen och jag bredvid, vill kunna amma på natten utan att det blir för mycket stök och lyftande. Kommer nog också sätta upp ett spjälsängsskydd runtom mot väggen så att det blir mjukt och inbonat.

    Angående skötplats kommer vi nog göra om en av våra garderober till "skötbord". Ska ta bort en dörr och ha det öppet, lägga en skötbädd på en av hyllorna och sätta in en mysig lampa, hänga upp någon söt mobil på galgstången ovanför och sen använda resten av hyllorna till förvaring för bebisen (alla skötprodukter, kläder osv). Ambitionen är också att ställa dit en pumptermos med varmvatten så att vi alltid har nära tillgång till vatten när det behövs. Tror inte att det funkar att springa till badrummet varje gång, speciellt inte på natten.

    I badrummet kommer vi ställa in en badbalja i duschen varje gång bebisen ska bada, så får vi sitta på golvet bredvid. Annars kan man nog bada bebisen i ett rent handfat/köksvask med en mjuk handduk i botten.

    I vår minihall kommer vi nog försöka sätta klädhyllan högre upp på väggen så att kläderna kommer högre upp och vi kan ställa vagnen under dem. På så sätt tar vi inte upp något nytt område i hallen.

    I v-rummet kommer vi stuva om lite böcker och sen ha korgar i bokhyllan med fler bebisgrejer - filtar, leksaker mm.

  • Äldre 9 Mar 13:56
    #48

    vi bor i en tvåa på 57 kvm med vår dotter som blir två år i sommar. vi slängde ut datorbordet vi hade i sovrummet och skaffade en bärbar. nu har vi vår säng vid ena väggen och spjälsängen vid andra.

    skötbord har vi aldrig haft. har oxå de minsta badrummen dom gjort, så vi köpte bara det uppblåsbara underlägget och hade det under spjälsängen med en korg jämte till grejerna. nu när hon är större byter vi på en handduk och har en korg i sovrumsfönstret med blöjgrejer.

    hon är ju så pass stor att hon behöver leksaker och eget utrymme så vi har klämt ihop soffan i ena hörnet och i andra hörnet har vi en liten förvaringsmöbel från ikea med henne leksaker och en myshörna med en hopvikt madrass. hon har även fått ett av skåpen i vår bokhylla.

    garderoberna fick vi tränga ihop och i den ena ställde vi in trådkorgar från ikea till hennes kläder.

    ja det har funkat i snart två år och då jobbar sambon även en hel del nätter. men när vi vaknar stänger vi sovrumsdörren och är i köket och vardagsrummet. men det börjar bli panik nu för om 5 månader kommer nästa vi har letat hus i två år men men


    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥Alma♥¸.?''´¯)¸.?''´¯)
  • Äldre 9 Mar 18:34
    #49

    Vi bor i en tvåa på 34 kvadrat, och ska flytta när vårt väntade barn är ca 9 mån. Vi har en 140-säng, så där är redan ganska trångt. Spjälsäng får vi knappt plats med, men har köpt en vagga (som hänger som en gunga på ben med hjul). Den tar inte alls lika stor plats, och kan dessutom flyttas runt.

    Skötbord har vi köpt ett ganska litet och fult på Gekås, med badbalja och två hyllplan. Det får vi in på toaletten när vi slängt ut den befintliga förvaringen. Med helkaklat är det ju inte så smidigt att köra nåt väggmonterat.

    Så allt är under kontroll nu, återstår att se hur det funkar i praktiken... =)

Svar på tråden Hur gör ni som bor i en etta eller liten tvåa?