• Anonym (ush!)
    Äldre 8 Mar 13:07
    149888 visningar
    23 svar
    23
    149888

    Märkte precis att jag har en knöl bakom vänstra öra...

    Märkte precis att jag har en knöl bakom vänstra öra (som en ärta i stl)...som gör lite int när man trycker på den...vart vänder man sig då? vad kan det vara?

  • Svar på tråden Märkte precis att jag har en knöl bakom vänstra öra...
  • wholel­ottaro­sie
    Äldre 8 Mar 13:12
    #1

    Jag hade en liten knöl i samma storlek bakom ena örat förut, men den försvann av sig själv. Det är troligtvis bara en liten ofarlig cysta; de kan ju uppstå lite varsomhelst på kroppen! Har en på ena fingret och läkaren jag pratade med angående den sade att så länge den inte stör mig, det vill säga inte är i vägen eller gör ont, så kan man låta den va; annars opererar de bort den! Men om du är orolig så tycker jag att du ska gå och prata med en läkare på vc.

  • Anonym
    Äldre 8 Mar 13:12
    #2

    sitter den i hårbottnen, eller hur långt ner bakom örat?

    jag brukar få hårsäcksinflammationer i hårbotten nära övre delen av örat, brukar lösas med att sambon drar ut nåt hårstrå och sen klämmer hehe..men detta kan såklart vara nåt helt annat.

    Kanske du kan ringa din vårdcentral om du är orolig?

    Anonym (ush!) skrev 2008-03-08 13:07:31 följande:


    Märkte precis att jag har en knöl bakom vänstra öra (som en ärta i stl)...som gör lite int när man trycker på den...vart vänder man sig då? vad kan det vara?
  • Anonym (ush!) Trådstartaren
    Äldre 8 Mar 13:14
    #3

    tack för ditt svar! man tänker ju cancer...ush! ska höramed vårdcentralen.

  • Anonym
    Äldre 8 Mar 13:28
    #4

    min pappa brukar få så, är bara brosk och kan opereras bort!

  • Dollar­s matte
    Äldre 8 Mar 22:28
    #5

    Var bakom örat? Högt upp, långt ner, mitt på?

    Om det är långt ner, typ precis bakom örsnibben, kan det vara så att översta nackkotan ligger lite fel och det är änden på denna du känner. Det ömmar lite när man trycker på den. Har du ont i nacken annars eller ofta huvudvärk?
    Jag har haft så, och fick den förklaringen av min naprapat. Och det försvann när hon hade "knäckt nacken" dvs vridit rätt kotan.

  • Anonym (ush!) Trådstartaren
    Äldre 8 Mar 23:14
    #6

    den sitter precis bakom öronsnibben..där man är man har ett "hål" som man inte kan trycka för då gör det ont..du vet "baksidan" på örat ..:=) skit svårt att förklara!
    Dollars matte skrev 2008-03-08 22:28:49 följande:


    Var bakom örat? Högt upp, långt ner, mitt på?Om det är långt ner, typ precis bakom örsnibben, kan det vara så att översta nackkotan ligger lite fel och det är änden på denna du känner. Det ömmar lite när man trycker på den. Har du ont i nacken annars eller ofta huvudvärk?Jag har haft så, och fick den förklaringen av min naprapat. Och det försvann när hon hade "knäckt nacken" dvs vridit rätt kotan.
  • Dollar­s matte
    Äldre 8 Mar 23:23
    #7

    Vid käkbenet ungefär? I så fall är det troligtvis det jag menar.
    Jag skulle rekommendera dig att gå till en naprapat och be denne kolla det. På vissa orter finns det naprapater som är landstingsanslutna, då kostar det som vanligt läkarbesök så behöver det inte bli så dyrt.


    testdag 21/3
  • Anonym (ush!) Trådstartaren
    Äldre 8 Mar 23:27
    #8

    ja precis där käkbenet slutar :)! en naprapat säger du.. har jag aldrig hört förrut..kosta vad det vill..jag ska ringa på måndagmorgon 08.00..nu känns det som om "knölen" lagt sig lite men det känns ändå otäckt... tack för din hjälp jätte gulligt! så tacksam

  • Anonym
    Äldre 8 Mar 23:31
    #9

    Är den rörlig?
    Jag har hört att rörliga knölar= ofarliga knölar

  • Dollar­s matte
    Äldre 8 Mar 23:33
    #10

    Naprapat eller kiropraktor, såna som "knakar" rygg och nacke. Naprapater har generellt lite "mjukare" metoder.
    Och som sagt, har du ont i nacken eller ofta huvudvärk så beror det garanterat också på det.

    Lycka till!


    testdag 21/3
Svar på tråden Märkte precis att jag har en knöl bakom vänstra öra...