• Pennie­lill
    Äldre 11 Mar 09:22
    22387 visningar
    20 svar
    20
    22387

    Vilken vecka?? gravid- IVF

    Hej allihop!!

    E de någon som vet hur man räknar ut vilken vecka man e i när man gjort IVF. Har hört att ÄP= v2+0

    Tjingeling

  • Svar på tråden Vilken vecka?? gravid- IVF
  • snuzan
    Äldre 11 Mar 09:23
    #1

    Tror jag hört samma.... har för mig att de sa till mig att räkna äggplock + 38 veckor eller ngt sånt. Men fråga på IVF kliniken, det gjorde jag

  • pokoni­s
    Äldre 11 Mar 09:24
    #2

    Hej...
    jag e ivf gravid...
    jag räknar från dagen efter ÄP - befruktingsdagen....

    Vet faktiskt inte riktigt HUR man räknar!!

  • Mamma Anna Panna
    Äldre 11 Mar 09:28
    #3

    Hej!
    Jag har blivit gravid genom äggdonation och då beräknar man från dagen som man satte in ägget + 2 veckor. Det måste ju vara samma för en IVF. Fast det kan ju bli mer eftersom det befruktade ägget kan sväva omkring i flera dagar innan det fäster. Men det ser man ju vid ultraljudet.

  • Äldre 11 Mar 09:30
    #4

    Nej nej nej.

    Har precis haft samma diskussion med min ivf läkare.

    Metod 1: Det beror på om du har sprayat eller inte. För om du har sprayat så räknar de från sprutdagen som dag 1.

    Metod 2: Om du har direkt sprutat så räknar man från sista mensens första dag.

    Metod 2 brukar nästan ändå komma fram till samma grav-vecka som att du räknar från ÄP som din ÄL-dag, när du t ex skriver in det i FL grav-räknare.

  • Äldre 11 Mar 09:32
    #5

    förresten grattis till graviditeten.

    Din lätta överstimulering, fick du då bl a tappas på vätska??

  • pokoni­s
    Äldre 11 Mar 09:41
    #6

    Har precis haft samma diskussion med min ivf läkare.

    Metod 1: Det beror på om du har sprayat eller inte. För om du har sprayat så räknar de från sprutdagen som dag 1.

    ...
    Jag fatta inte...
    Ska jag ta första sprutdagen som??
    befruktingsdag eller hur menar du...
    hur ska jag räkna med räknaren här på FL?

  • Äldre 11 Mar 09:56
    #7

    Om du inte har sprayat innan sprutorna, så tar du och räknar precis som med vanlig "grav" från din sista mens första dag.

  • Äldre 11 Mar 09:57
    #8

    Såg att du hade inboxat.

    Din första sprutdag var 3 januari, så det är därifrån du räknar.

  • pokoni­s
    Äldre 11 Mar 09:59
    #9

    tusen tack.... =)

  • Äldre 11 Mar 10:25
    #10

    När jag var på vul på Sahlgrenska så räknade de ET som befruktningsdag så enligt dem så ska man ta ETdag-14 dagar så för mig blir det ET 27/1 -14 dagar= 13/1 det är alltså senaste mens första dag.

  • pokoni­s
    Äldre 11 Mar 10:34
    #11
    *förvirring*
  • Boosta
    Äldre 11 Mar 10:52
    #12

    Till mig sa barnmorskan att man skulle räkna ET-2 veckor. I vilket fall som helst får man väl veta vid första ultraljudet exakt hur man ligger till.

  • pokoni­s
    Äldre 11 Mar 10:54
    #13

    ja...jag ska till bm på torsdag...då får man lite mer kött på bena...

  • pokoni­s
    Äldre 11 Mar 11:00
    #14
    http://www.ivf.ca/calcu.htm

    men hajjar inte va LMP står för?
  • Äldre 11 Mar 11:18
    #15

    Jag tror att LMP står för last menstrual period eller nått sånt för satte jag in 13/1-08 där så stämde det perfekt.

  • SofiaE­mmy
    Äldre 11 Mar 11:23
    #16

    ... mina små ägg fick frysas två mån pga. överstimulering.... äggen fördes in den 15/11... de var 2dgr gamla.... jag räknar 2veckor bakåt från den 13/11 för att få fram sista mensdagen.... knepigt... det stämde inte hos mv ändå.... de går mer efter hur stor bebben är... nu går jag på det som står på moderskapsintyget... att jag har beräknad födelsedatum den 5/8-08.... =)

  • pokoni­s
    Äldre 11 Mar 11:26
    #17

    Alltså sprutdagen för min del...

  • majsal­otta
    Äldre 11 Mar 12:47
    #18

    Vid en "vanlig" graviditet vet man ofta inte exakt när ägglossning och befruktningen var. Därför räknar man enligt "tradition" att graviditeten "startade" vid senaste mens första dag.

    När man gör IVF så stämmer detta sätt att räkna oftast inte för det kan ta både mer eller mindre än 14 dagar från senaste mensstart och äggplock/befruktning. Därför räknar dom flesta kliniker som att ÄP = 2.0 veckor in i graviditeten.

    Hur långt gången gravidieten räknas justeras senare när man gör ultraljud, och då räknar man efter fostrets storlek/utveckling och inte efter mens eller befruktningsdatum - det är rätt förvirrat...

  • pokoni­s
    Äldre 11 Mar 13:04
    #19

    å du skojjar inte =)
    Riktigt förvirrande!!

    Som "ung" då frågade man bara vilken månad nån va i...
    Nu är det veckor -+ dagar
    ...
    Inte lätt...

  • Hannaz
    Äldre 15 Mar 11:24
    #20

    spännande att läsa alla förvirrade svar här. Jag har gjort IVF med sprayning men glömde fråga sist jag prata med min klinik om vilket datum jag skulle börja räkna ifrån...
    Men min första sprutdag var 5 feb, och min ÄP var 21/2 och ET 23/2. ska jag räkna från 5 feb då? eller 21-14= 7 feb?
    Krångligt det här...
    Jag tror jag ska ringa rmc på måndag och fråga...
    Kan ju inte hålla mig ända till vul den 31:a utan vill ju veta NU...

Svar på tråden Vilken vecka?? gravid- IVF