• Ethi
    Äldre 15 Mar 11:54
    19741 visningar
    12 svar
    12
    19741

    Föräldraledighet, vad kan arbetsgivaren bestämma?

    Maken har tagit ut ganska mycket föräldraledighet på sonen, men han har tagit det i 2-3-månaders intervaller. Nu till barn nummer två har vi planerat att vara hemma på heltid med barnen båda två det första halvåret, men nu börjar makens chef att gruffa. Han påstår att han, pga att det handlar om pappan och inte mamman, har rätt att:

    *neka längre föräldraledighet än tre månader i sträck.

    *neka föräldraledighet till den ena om två pappor ur samma grupp vill vara föräldralediga samtidigt. I makens grupp kommer nämligen en annan pappa att vara föräldraledig i höst och vi kommer förhoppningsvis att få barn någon gång sommar-höst. 

    Vi tycker att det låter helt absurt... Inte är det väl så och inte gäller väl ändå olika regler för mammor och pappor?

  • Svar på tråden Föräldraledighet, vad kan arbetsgivaren bestämma?
  • Snorki­s
    Äldre 15 Mar 12:00
    #1

    Det är en hel djungel med dessa regler...

    Ring till facket och försäkringskassan, de bör veta!

  • Cerdri­ca
    Äldre 15 Mar 12:05
    #2

    Nej, detta stämmer INTE!!! Prata med f-kassan och facket!


    Den som lever får se
  • Kazeer
    Äldre 15 Mar 12:08
    #3

    http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19950584.HTM

    Kanske kan du hitta svar på dina frågor här.

    Jag tror det finns något som heter att verksamheten ska kunna pågå utan påtaglig störning.

    Hoppas det löser sig för er.


    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Äldre 15 Mar 12:13
    #4

    Fy vad tråkigt ! Jag tror arbetsgivaren är ute och cyklar ganska rejält här men som med så mycket annat finns säkert kryphål och finstilt....


    Hoppas allt ordnar sig till det bästa för er.

  • KimKat­t
    Äldre 15 Mar 12:35
    #5

    *morr* Nejnej. Arbetsgivaren har varken rätt att neka eller bestämma någon tidgräns och kan absolut inte sätta någonslags prioritetsordning. I lagen om föräldraledighet (har precis läst grundkursen i arbetsrätt) finns det enligt 16§ ett direkt förbud mot missgynnande behandling. I vanliga fall måste man varsla sin arbetsgivare minst två månader i förväg men det kan stå annorlunda i kollektivavtal. Jag tycker din man ska prata med facket.

  • voice
    Äldre 15 Mar 13:04
    #6

    Har själv en mycket knepig arbetsgivare så jag lusläste lite lagar innan:

    Jag har förstått lagen som att en arbetsgivare inte har rätt att neka föräldralediget (oavsett kön) de första 18 månaderna efter att man fått barnet i sin vård. Alltså oavsett hur en verksamhet påverkas etc. Detta om man säger ifrån senast 2 månader innan, eller om detta inte är möjligt (tex ibland vid adoption) så fort det går.

    Sen efter detta (om man alltså inte tagit ut all föräldraledighet)så kan en arbetsgivare neka en föräldraledigt om det påverkar verksamheten allvarligt och det absolut inte går att lösa med annat än att man inte beviljar ledighet, men det ska vara väldigt, vääldigt svårt för dem att motivera detta har jag förstått. Hoppas det var till nån hjälp!

  • Äldre 15 Mar 13:12
    #7

    En arbetsgivare kan också neka föräldraledigt om man tar ut mer än 3 perioder under ett år och alltså återgår till 100 % arbete däremellan, detta enligt FK.

  • Fru hemlig
    Äldre 15 Mar 14:10
    #8

    Har ingen aning men tror att det är så att man under viss tid har rätt att ta ut sin föräldraledighet oavsett arbetsplatsens behov. Vad gäller kön tror jag att arbetsgivaren har hittat på en egen regel. Jag säger som de andra prata med makens fack ochFK: Hoppas att det löser sig! Vilken trist arbetsgivare.

  • LLL
    Äldre 15 Mar 14:12
    #9

    Vilken tråkig attityd hos chefen! Jag tror inte heller att en arbetsgivare kan neka en längre period ledighet för din man. Stå på er!

  • Äldre 15 Mar 17:14
    #10

    Hej

    De kan neka om man tar ut mer än 3 ggr per år och då är arbetstid förkortningen inräknad. tex att man har gått ner i tjänst till 75%. Den ska läggas in 2 mån innan. Men att neka för att pappan vill vara hemma tror jag inte man kan. Ja stå på er.

  • mimpen
    Äldre 15 Mar 17:57
    #11

    Ha, vilket svammel! Säger ni bara till 2 månader i förväg (eller så snart ni kan) KAN de inte neka. Däremot som sagt, de kan krångla om man ska ha det i fler än tre perioder, per år.

    Det är klart att det gäller samma regler för mammor och pappor!

  • Espera­ndo
    Äldre 16 Mar 16:56
    #12

    Japp det stämmer. Pratade med fkassan. Och dom sa så. Dom kan neka om det blir mer än tre perioder.
    Marie IE B skrev 2008-03-15 13:12:32 följande:


    En arbetsgivare kan också neka föräldraledigt om man tar ut mer än 3 perioder under ett år och alltså återgår till 100 % arbete däremellan, detta enligt FK.
Svar på tråden Föräldraledighet, vad kan arbetsgivaren bestämma?