• Anonym (strän­gen)
    Äldre 15 Mar 14:49
    85466 visningar
    18 svar
    18
    85466

    Frågor om penissträng.

    Jag har ont runt ollonet och i stängen under ollonet.
    Fick höra att det är den strängen som kan gå av, men även opereras bort.

    Min sträng gör ont och känns väldigt spänd, så jag kan ej utföra samlag.

    Hur går operation till?
    Hur länge är man utan sex?
    Känner det lika skönt efter?
    Övrig information?

  • Svar på tråden Frågor om penissträng.
  • Anonym (min karl)
    Äldre 15 Mar 14:51
    #1

    min kille har likadant, men han kan ha samlag men den börjar lätt att blöda, den är mycket trång så att själva olloney böjs bakåt när han drar bak förhuden.. försöker få honom till doktorn, går inte så bra

  • Anonym
    Äldre 15 Mar 14:51
    #2

    Menar du frenulum? Ja vissa knullar ju av den när det blir hett sex. Du kan genomgå ett litet ingrepp för att slippa smärtan.

  • Anonym (strän­gen) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 14:53
    #3

    Okej, okej böjs bak?


    Anonym (min karl) skrev 2008-03-15 14:51:11 följande:
    min kille har likadant, men han kan ha samlag men den börjar lätt att blöda, den är mycket trång så att själva olloney böjs bakåt när han drar bak förhuden.. försöker få honom till doktorn, går inte så bra
    Kostar ingreppet? Hur länge måste man avstå från sex?
    Anonym skrev 2008-03-15 14:51:43 följande:
    Menar du frenulum? Ja vissa knullar ju av den när det blir hett sex. Du kan genomgå ett litet ingrepp för att slippa smärtan.
  • Anonym (min karl)
    Äldre 15 Mar 14:57
    #4

    jaa alltså strängen är för kort så hela ollonet drar sig bakåt  ser mysko ut men detta e ju medfött

  • Anonym (xx)
    Äldre 15 Mar 14:57
    #5

    Jag skrev i en annan tråd att min sträng gick av i samband med sex. Det känns lika bra att ha sex nu som tidigare t o m är det bättre eftersom man slipper den ömmande strängen. Kan inte svara på hur länge du får vara utan sex efter operation. För min del så fick jag en salva för att undvika infektion, men inga som helst förhållningsregler om att jag skulle undvika sex. Det bör vara en ytterst enkel operation.

  • Anonym (strän­gen) Trådstartaren
    Äldre 15 Mar 15:45
    #6

    Okej, ja då får jag höra med läkare när och hur.
    Tack.


    Anonym (xx) skrev 2008-03-15 14:57:27 följande:
    Jag skrev i en annan tråd att min sträng gick av i samband med sex. Det känns lika bra att ha sex nu som tidigare t o m är det bättre eftersom man slipper den ömmande strängen. Kan inte svara på hur länge du får vara utan sex efter operation. För min del så fick jag en salva för att undvika infektion, men inga som helst förhållningsregler om att jag skulle undvika sex. Det bör vara en ytterst enkel operation.
  • Anonym (Hehe)
    Äldre 12 Jun 13:37
    #7

    Jag och min dåvarande pojkvän råkade ut för det. Strängen gick av i samband med sex,normalt sex, missionären,skeden. Blödde extremt mycket. Han skyllde på att jag fått mens men efter lite undersökningar så upptäckte vi var det kom ifrån. Inte kul vi gjorde rent, satte på ett plåster pussade lite och nästa dag var vi på g igen. Hmm måste jag nämna att vi var nykära? Min nuvarande pojkväns sträng har oxå gått av men den gången är jag oskyldig till. Vill man kan man "sexa" av den annars måste man ju kunna få hjälp gratis vid en gynekolog.

  • Anonym (Hehe)
    Äldre 12 Jun 13:38
    #8

    Glömde nämna att ingen av dom har klagat på att det skulle kännas mindre eller att dom skulle lida av det på nå vis. Det läker fort.

  • Anonym (xx)
    Äldre 12 Jun 14:52
    #9

    Det är bara skönt att slippa den där strängen.

  • Anonym (av)
    Äldre 13 Jun 00:15
    #10

    Min gick av under ett hett möte. Blödde som en gris och det tog några sekunder innan jag fattade vad det egentligen var blodet kom ifrån.
    Körde med lugnt sex och kondom i några dagar och efter en vecka eller så var det full fart igen.

  • Anonym (som vet)
    Äldre 13 Jun 01:53
    #11

    Min gick också av för många år sedan vid samlag. Jag kan väl inte säga att det var oväntat. Strängen var så pass kort att det tog emot, och ollonet böjdes ner när jag drog i den. Ganska jobbigt, faktiskt.

    Hon var ganska vild och stötte ganska hårt mot mig. Plötsligt kände jag en skarp svidande smärta. Jag visste direkt vad det handlade om och drog väldigt försiktigt ut den medan jag höll handen under för att undvika att blöda ner sängen helt. Tjejen blev chockad av allt blodet men jag lyckades få henne att ge mig papper. Sen höll jag om min stackars blödande dolme medan jag försökte trösta henne. Blödandet minskade efter ett tag och hon sa att hon inte förstod hur jag kunde vara så kall och behärskad hehe...

    Det gjorde ganska ont och jag kunde inte ens tvätta av den pga smärtan. Så jag torkade så gott det gick med pappret och lät den sen vara en dag eller två.

    Nu efteråt kan jag bara säga det här... Den ser äntligen ut som den ska, och det känns jäkligt mycket bättre. Jag kan dra tillbaka förhuden helt utan att det sliter i ollonet. Något ärr blev det inte, faktiskt syns det inte att jag nånsin haft det här problemet. Strängen måste ha slitits av på precis rätt sätt. Eller så blir det alltid så, vad vet jag.

    Om du har kort sträng och är orolig för att den ska gå av... när det händer kan det blöda mycket. Det gör ont, men inte SÅ ont. Och när dolmen har läkt är den i bättre skick än innan.

    Så ta det lugnt. Det ordnar sig...

  • Anonym (som vet)
    Äldre 13 Jun 01:56
    #12

    Jag är säker på att det är ett enkelt ingrepp om du går till läkare. Förmodligen får du lokalbedövning så att det inte gör ont.

    Det är bara att lyfta luren och ringa. Gör det!

  • Anonym (nyope­rerad)
    Äldre 3 Dec 20:50
    #13
    +1

     


    Då jag själv inspirerats och fått stöd av denna tråd vill jag fylla på med mina egna erfarenheter i ämnet.


    Jag är 40+, gift och har två barn. Sex är skoj men det har aldrig funkat speciellt bra. Speciellt trassligt med kondom eftersom jag aldrig känt speciellt mycket med sådan på. Rejält obekvämt och den har aldrig riktigt suttit kvar på sin plats. Vid erektion har aldrig förhuden riktigt gått att dra tillbaka, eftersom strängen (frenulum) varit på tok för kort. Om man tar i med milt våld går den tillbaka men då böjer sig ollonet nedåt och det hela är rätt obekvämt. Om man släpper taget åker förhuden tillbaka över halva ollonet.


    Inspirerad av denna tråd började jag söka efter ett sätt att få hjälp. Google funkar bra, det gäller att använda ord som ’sträng’ eller ’frenulum’. Fick träff på ’Mansmottagningen’ (Gävle, där jag bor) och ringde dem och beskrev mitt problem (efter att först ha studerat allt material som Google kunde hitta i ämnet). Resultatet blev en bokad tid för undersökning. Besöket på mansmottagningen (av män – för män) var helt smärtfritt och efter 5-10 minuter gick jag därifrån med löfte om remiss till läkare.

    Efter en vecka fick jag ett brev med kallelse till en grundligare undersökning (av läkare) på Citykirurgen (privat praktik). Väl där (efter ytterligare nån vecka) kunde läkaren konstatera att strängen var för kort och att ett mindre ingrepp skulle lösa mitt problem.


    Ytterligare nån vecka går innan brevet med operationskallelsen dyker upp i brevlådan. Lite längre väntetid denna gång, cirka 6 veckor.


    Förväntansfull traskar jag in på Citykirurgen (i god tid) på själva operationsdagen. Får vänta en god stund, men till slut är det dags.


    Operationen utförs liggande på rygg. Man gör hela ingreppet under lokalbedövning och det är med detta man börjar. Inte helt komfortabelt, men vad gör man inte för att fixa det som borde gjorts för 20 år sedan. Efter ett par stick i det allra heligaste känner jag inget mer i den delen av kroppen. Jag fick även lyfta på rumpan för att man skulle få in en plåt där under. Behövs för att få kontakt i kroppen för att man ska kunna ’bränna’ ytliga blodkärl i snittet med el för att stilla blödning. Av dessa ’stötar’ kände jag absolut ingenting. Som brukligt vid operationer ser man inte heller vad som görs.


    Då allt var klart kunde ’funktionen’ verifieras. Förhuden kan dras tillbaka ’hela vägen’ för första gången någonsin. Smärtfritt (på grund av lokalbedövningen) och allt ser ut precis som jag förväntade mig. Med en tub smärtstillande salva i fickan kör jag därifrån. Ingreppet i sin helhet tog 20 minuter (exklusive tiden i väntrummet).


    Det som är gjort under operationen är följande: Strängen skärs av ’längs med ollonet’ (någon millimeter ifrån) hela vägen till själva penisen ('skaftet'). Därefter syr man längs med hela snittet. Den del av strängen som satt fast längst upp på ollonet är nu längst ned längs penisen. Själva ’sömmen’ blev i mitt fall ett par centimeter lång och ligger nu längs med penis på undersidan. Fan va snyggt!


    Under den första veckan gör det ibland lite ont då man tvättar rent (tre gånger per dag). Då man rör sig, går eller jobbar känns ingenting. Inga smärtor vid morgonstånd alls. Dock är den sexuella aktiviteten noll under denna tid, vare sig samlag eller ’för hand’. Det blir snabbt mycket bättre med smärtorna och efter en vecka är det inget man tänker på.


    Inväntar just nu att det ska bli helt smärtfritt och att stygnen ska försvinna. Jag fick ingen bra info om detta vid operationen, men har läst mig till att stygnen bör fösvinna inom 4-5 veckor, vilket även är tiden man bör vänta innan man återinviger den nyrenoverade penisen. Jag kommer att bedöma själv när nypremiären kan ske.


    I mitt fall har en dryg vecka gått sedan operation och jag återkommer med mer info om nån vecka.


    Rekommenderar alla som går i funderingar kring detta att ta kontakt med lämplig instans inom vården och få problemet fixat en gång för alla. Det enda jag ångrar i detta är att det tog alldeles för lång tid att ta mod till sig.

    Hoppas denna text är till hjälp och stöd för er som söker information i denna fråga.

  • Anonym
    Äldre 4 Dec 00:13
    #14

    den fastnade mellan två av mina tänder under en avsugning, han kved till, jag blev lite fundersam när allt smakade blod och killen såg blod rinna ner längs min hals, haha! hade blött ett tag spottade ut en del =)

  • Anonym
    Äldre 10 Jun 16:07
    #15

    Min sträng har gått av och jag är såklart rätt rädd. Behöver man strängen?

  • Anonym (nyope­rerad)
    Äldre 14 Jan 16:16
    #16
    Anonym (nyopererad) skrev 2010-12-03 20:50:36 följande:
     

    Då jag själv inspirerats och fått stöd av denna tråd vill jag fylla på med mina egna erfarenheter i ämnet.


    Jag är 40+, gift och har två barn. Sex är skoj men det har aldrig funkat speciellt bra. Speciellt trassligt med kondom eftersom jag aldrig känt speciellt mycket med sådan på. Rejält obekvämt och den har aldrig riktigt suttit kvar på sin plats. Vid erektion har aldrig förhuden riktigt gått att dra tillbaka, eftersom strängen (frenulum) varit på tok för kort. Om man tar i med milt våld går den tillbaka men då böjer sig ollonet nedåt och det hela är rätt obekvämt. Om man släpper taget åker förhuden tillbaka över halva ollonet.


    Inspirerad av denna tråd började jag söka efter ett sätt att få hjälp. Google funkar bra, det gäller att använda ord som ’sträng’ eller ’frenulum’. Fick träff på ’Mansmottagningen’ (Gävle, där jag bor) och ringde dem och beskrev mitt problem (efter att först ha studerat allt material som Google kunde hitta i ämnet). Resultatet blev en bokad tid för undersökning. Besöket på mansmottagningen (av män – för män) var helt smärtfritt och efter 5-10 minuter gick jag därifrån med löfte om remiss till läkare.

    Efter en vecka fick jag ett brev med kallelse till en grundligare undersökning (av läkare) på Citykirurgen (privat praktik). Väl där (efter ytterligare nån vecka) kunde läkaren konstatera att strängen var för kort och att ett mindre ingrepp skulle lösa mitt problem.


    Ytterligare nån vecka går innan brevet med operationskallelsen dyker upp i brevlådan. Lite längre väntetid denna gång, cirka 6 veckor.


    Förväntansfull traskar jag in på Citykirurgen (i god tid) på själva operationsdagen. Får vänta en god stund, men till slut är det dags.


    Operationen utförs liggande på rygg. Man gör hela ingreppet under lokalbedövning och det är med detta man börjar. Inte helt komfortabelt, men vad gör man inte för att fixa det som borde gjorts för 20 år sedan. Efter ett par stick i det allra heligaste känner jag inget mer i den delen av kroppen. Jag fick även lyfta på rumpan för att man skulle få in en plåt där under. Behövs för att få kontakt i kroppen för att man ska kunna ’bränna’ ytliga blodkärl i snittet med el för att stilla blödning. Av dessa ’stötar’ kände jag absolut ingenting. Som brukligt vid operationer ser man inte heller vad som görs.


    Då allt var klart kunde ’funktionen’ verifieras. Förhuden kan dras tillbaka ’hela vägen’ för första gången någonsin. Smärtfritt (på grund av lokalbedövningen) och allt ser ut precis som jag förväntade mig. Med en tub smärtstillande salva i fickan kör jag därifrån. Ingreppet i sin helhet tog 20 minuter (exklusive tiden i väntrummet).


    Det som är gjort under operationen är följande: Strängen skärs av ’längs med ollonet’ (någon millimeter ifrån) hela vägen till själva penisen ('skaftet'). Därefter syr man längs med hela snittet. Den del av strängen som satt fast längst upp på ollonet är nu längst ned längs penisen. Själva ’sömmen’ blev i mitt fall ett par centimeter lång och ligger nu längs med penis på undersidan. Fan va snyggt!


    Under den första veckan gör det ibland lite ont då man tvättar rent (tre gånger per dag). Då man rör sig, går eller jobbar känns ingenting. Inga smärtor vid morgonstånd alls. Dock är den sexuella aktiviteten noll under denna tid, vare sig samlag eller ’för hand’. Det blir snabbt mycket bättre med smärtorna och efter en vecka är det inget man tänker på.


    Inväntar just nu att det ska bli helt smärtfritt och att stygnen ska försvinna. Jag fick ingen bra info om detta vid operationen, men har läst mig till att stygnen bör fösvinna inom 4-5 veckor, vilket även är tiden man bör vänta innan man återinviger den nyrenoverade penisen. Jag kommer att bedöma själv när nypremiären kan ske.


    I mitt fall har en dryg vecka gått sedan operation och jag återkommer med mer info om nån vecka.


    Rekommenderar alla som går i funderingar kring detta att ta kontakt med lämplig instans inom vården och få problemet fixat en gång för alla. Det enda jag ångrar i detta är att det tog alldeles för lång tid att ta mod till sig.

    Hoppas denna text är till hjälp och stöd för er som söker information i denna fråga.


    Det har gått ett par år sedan jag gjorde det här ingreppet nu. Det tog en del tid fram till 'återinvigningen' pga äktenskaplig torka, skilsmässa, flytt och en del tråkigheter. Har i alla fall träffat en ny kvinna och för första gången i livet känner jag mig fullständigt komfortabel med sex. Helt fantastiskt!

    Om du tror att du har problem med strängen/frenulum, se till att ta tag i det. Det är värt besväret 100 gånger om. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde detta tidigare i livet.
  • Anonym (xx)
    Äldre 16 Jan 09:12
    #17

    Jag kan bara hålla med. Man skulle ha gjort av med strängen tidigare i livet. Som jag skrivit tidigare i tråden så gick min sträng av i samband med intensiv sex. Men jag skulle ha gått till doktorn långt tidigare för att få strängen bortopererad. 

  • Äldre 18 Jun 22:27
    #18

    Själv så knullade jag sönder den. Det svider utav helvete men inget farligt, för mig var det bara lite chockerande när jag drog ut kuken och såg en blodfylld kondom & sprang in på toa där jag drog av mig kondomen och skrek som fan. Spreang ut och visade polaren vad som hade hänt då bruden jag haft sex med skrattade tills hon såg ballens skick. Jag drack inte mycket vatten under den veckan om jag säger så, för att undvika svidandet.

    //Lycka till med kuken ;)...det blir bättre.Skrikandes


    Hahahaha...jobbigt :)
Svar på tråden Frågor om penissträng.