• Andreas tjej

    KUB, NUPP, UL, FVP......vilka har ni gjort?

    1. Vilken fosterdiagnostik har du gjort?
    2. Vad visade resultatet?
    3. Varför gjorde du just de tester du gjorde?
    4. Fick du betala för det?
    5. Var gjorde du det?

    Jag har själv gjort UL när jag fick mitt första barn. SKulle helst vilja gjort NUPP eller FVP för att utesluta vissa kromosomfel men BM stod på sig och var så hård på att hon inte tyckte att jag borde göra det att i slutändan orkade jag inte tjafsa. Tycker att hon gjorde fel och att det var mitt beslut och om jag vill ha en analys och betala för det så ska jag få göra det.

    Sonen föddes helt frisk.

    Men får jag ett barn till så tänker jag stå på mig. Jag vill slippa den oro som jag hade under min första graviditet.

  • Svar på tråden KUB, NUPP, UL, FVP......vilka har ni gjort?
  • soderblondie

    TS - konstigt att BM propsar på vare sig att göra eller inte. Det valet ska ju ligga hos den gravida. Trodde hon bara hon skulle berätta om olika alternativ som man kan ta ställning till? För vad hade hon gjort om ngt inte stämde...Tur att allt gick bra iaf!

    Hur som helst har jag hitills (är i v19) gjort:
    UL v9, Lyssnade på hjärtljud v13 och ska på Ul på onsdag

    Trots att jag är 38 år har jag valt att inte göra NUPP/KUB eller FVP för jag inte vill göra abort pga DS, och du kändes det onödigt att göra testerna. De kromosomfel som inte är förenliga med liv kommer troligtvis visa sig på UL på onsdag och jag hoppas ju at allt är bra!!!

    Min BM försökte inte påverka mig, trots min ålder, eftersom jag bestämt mig för vad som passade mig. Tråkigt att din BM inte respekterar dina känslor och önskningar, TS. Kanske byta BM nästa gång?

  • sommarblomma1

    1. Vilken fosterdiagnostik har du gjort? UL och fvp. Här finns det tyvärr inte möjlighet att varken göra KUB eller NUPP annars hade jag gjort det innan en eventuell fvp.

    2. Vad visade resultatet? UL allt var bra. fvp allt var bra och jag fick reda på att vi väntar en dotter.

    3. Varför gjorde du just de tester du gjorde? UL behövs väl ingen förklaring... fvp orolig för att få ett barn med kromosomskada även om jag bara är 33. Det finns ju öven 20 åringar so drabbas så det kunde likaväl vara jag som skulle drabbas. Vi var båda säkra på vad vi ville göra om testet visade på kromosomskada annars hade vi inte gjort det. Min bm försökte avråda mig men inte den läkare vi var tvugna att prata med innan vi bestämde oss för fvp. Hon ville inte påverka vårt beslut även om hon indirekt försökte "avråda" oss genom att visa statistiken för min ålder. Men min bm tar så lätt på allting...

    4. Fick du betala för det? nej

    5. Var gjorde du det? ul hos min barnsmorska. fvp på centralsjukhuset i krisitanstad. Det är bara där de gör det i min kommun


    ~*~♥~*~ v.22 ~*~♥~*~ BF 23 juli 2008 - Min blogg: www.smultronsaft.se
  • Röda

    Förlåt sommarblomma, men var det att avråda att visa statistiken över missfallsrisk visavi kromosomavvikelse?


    Det är väl att informera om förutsättningarna?
  • skruttiluttan

    vul, kubb o UL.
    har inte betalat för nån av dem.

  • sommarblomma1

    Nej då, men sättet hon sa det på uppfattades som väldigt avrådande... Och hon upprepade flera gånger att det är såååå liten risk i min ålder. Lite svårt att förklara sättet hon sa det på.


    Röda skrev 2008-03-17 19:13:47 följande:
    Förlåt sommarblomma, men var det att avråda att visa statistiken över missfallsrisk visavi kromosomavvikelse?Det är väl att informera om förutsättningarna?
    ~*~♥~*~ v.22 ~*~♥~*~ BF 23 juli 2008 - Min blogg: www.smultronsaft.se
  • Idapida

    Jag gjorde KUB denna graviditeten eftersom jag inte vill föda ett barn med Downs syndrom. Bekostade det själv, 1800kr hos Mama Mia. Resultatet visade mkt liten risk för de 3 sjukdomar man letar efter.

  • cornelia74

    Jag har gjort vul, UL, 3-4D UL och NUPP/KUB med denna bebis i magen.

    VUL därför att jag haft många små blödningar hela graviditeten. De har inte kostat mig någonting eftersom de varit av medicinsk anledning.

    UL har jag gjort det vanliga rutin UL, och det ingår ju också.
    Sedan gjorde vi ett könsUL för att få veta könet på bebben, det betalade vi 800kr för hos Mama Mia. Dessutom har vi gjort ett 3-4D UL på Tittut i Sthlm, det kostade 1600kr. Fantastiskt att se, rekommenderas!!

    NUPP/KUB testet gjorde vi för att jag ligger på gränsen i ålder. Blir 34 nu i vår. Det är ett bra alternativ tycker jag, då man slipper utsätta bebis o graviditet för några som helst risker ( som man ändå gör vid fostervattenprov o moderkaksprov ) och får reda på om det föreligger stor el liten risk för att barnet i magen drabbats av olika sjukdomar. För oss minskade riskprognosen med en hel massa procent, och vi kunde känna oss mycket lugnare efter det. Detta är fjärde barnet för mig o då kändes det mer angeläget att ta reda på så mycket som möjligt o minimera risken för ett utvecklingsstört barn. Inte minst för syskonens skull...

    Dessutom ska vi göra ett tillväxt UL om en vecka, eftersom sf måttet stegrat sig o jag fått stora barn tidigare. Då ser de om denna bebbe också har en tendens att bli stor.


    Förstår inte varför din BM så bestämt rådde dig att inte göra ett VUL/KUB test. Stå på dig nästa gång!

  • mea72

    Har gjort vul i v 8, kub i v 14, vanliga ul i v 20.

    Vi valde att göra kub mycket för att få en tidig koll på bebisen. Som någon annan skrev skulle vi inte heller kunna tänka oss att göra abort pga ds, men vi har kompisar som fått tråkiga besked i v 18 vid vanliga ul, och därför ville jag se bebisen tidigare. Även om man vid kub officiellt endast letar efter kromosomavvikelser kan en bred nackspalt också indikera t.ex. hjärtfel eller andra avvikelser/missbildningar. Vi fick bra siffror (ca 1:4000) och jag har inte känt mig orolig pga testet. Tvärt om!

    Alla undersökningar har varit gratis eftersom de ingår i mödravårdens normala program (går privat och bor i Skåne).

  • majo74

    1. Vilken fosterdiagnostik har du gjort? KUB (snart rutin UL)
    2. Vad visade resultatet? Inga avvikelser
    3. Varför gjorde du just de tester du gjorde? KUB pga att jag fyller 34 i år.
    4. Fick du betala för det? 1800 kr
    5. Var gjorde du det? Vasakliniken i Göteborg

    Västra Götaland har inte KUB för någon så vill man ha det här oavsett ålder så får man gå privat. Gjorde vul i samband med KUB då bebben låg så djupt

  • Trulis78

    Jag har gjort fyra UL under den här graviditeten. Ett vanligt rutin-UL och sen tre tillväxt-UL pga att min första dotter föddes tillväxthämmad och magen inte har vuxit riktigt som den ska den här gången heller. Allt har dock sett bra ut under samtliga UL. De är gjorda på Huddinge Sjukhus och jag har inte betalat någonting alls för dem.

  • FlisaLisan

    1. Vilken fosterdiagnostik har du gjort?
    Nupp/Kub

    2. Vad visade resultatet?
    Inga avvikelser

    3. Varför gjorde du just de tester du gjorde?
    För vi ville vara förberedda ifall vi skulle få ett barn till med Down Syndrom. Så man kunde slippa vara orolig hela graviditeten.

    4. Fick du betala för det?
    Ja, det fick jag. 1800 kr.

    5. Var gjorde du det?
    Vasakliniken i Göteborg

  • slangbella
    1. Vilken fosterdiagnostik har du gjort?
    NUPP/KUB i 12+6.

    2. Vad visade resultatet?
    Allt såg enligt bm normalt ut. Nackspalt 1.9.
    T21 - 1/351 (endast ålder gav 1/92)
    T13-18 - 1/1208 (endast ålder gav 1/171)
    KUB-siffrorna får jag på tisdag.

    3. Varför gjorde du just de tester du gjorde?
    För att jag är 39 år och vill veta sannolikheten när det gäller T21, T13 o T18.

    4. Fick du betala för det?
    1800 kr

    5. Var gjorde du det?.
    Vill i möjligaste mån undvika fvp. Dessutom kändes det bra att göra ett tidigt UL för att se att det lilla livet lever.
    Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing
  • slangbella

    Korrigering:
    5. Var gjorde du det?.
    Mama Mia, Karlavägen. (Stressigt var det, kändes inte helt ok.)


    Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing
  • Alisa
    1. Vilken fosterdiagnostik har du gjort?
    VUL, UL v 18, köns-UL v27, FVP, flertalet UL samt 3D-UL

    2. Vad visade resultatet? 3. Varför gjorde du just de tester?
    Vid köns-UL visade det sig att sonen hade en stor vätskeansamling i buken samt en svullnad över huvudet. Vi rekommenderades då att göra FVP för att utesluta kromosomavvikelse. Det visade att sonen hade trisomi 21. Efter det följde 4 veckor med många UL, både utredning om ev.  hjärtfel och koll på vätskan + svullnaden samt 3D för att vi skulle få se vårat barn och knyta an till honom.

    4. Fick du betala för det?
    Ingenting

    5. Var gjorde du det?
    Östra sjukhuset, Gbg.
  • Little J

    Hej,
    jag har gjort FVP, MKP och nupp i tre olika graviditeter.
    3d/4d ul vid sista graviditeten.

    Mitt första barn föddes med Downs Syndrom, därför gjorde jag FVP och MKP vid mina senare graviditeter. Jag var bara 23 år gammal när jag fick DS sonen.
    Hade jag inte fått ett barn med Downs Syndrom hade jag aldrig gjort FVP eller MKP vid mina nästa graviditer.
    Sista graviditeten var jag 39 år och gjorde bara nupp ul.
    Alla dom tre andra barnen har inga som helst "men"

  • slangbella

    Nu har jag fått svaren från KUB:

    1. Vilken fosterdiagnostik har du gjort?
    NUPP/KUB i 12+6.

    2. Vad visade resultatet?
    Allt såg enligt bm normalt ut. Nackspalt 1.9.
    NUPP:
    T21 - 1/351 (endast ålder gav 1/92)
    T13-18 - 1/1208 (endast ålder gav 1/171)
    KUB:
    T21 - 1/1824
    T13-T18 - 1/3401

    Så vi kommer att skippa fostervattenprov. Känns jätteskönt.


    Tänk fel om du vill, men tänk själv - Doris Lessing
Svar på tråden KUB, NUPP, UL, FVP......vilka har ni gjort?