• Anonym
    Äldre 16 Mar 18:25
    16608 visningar
    38 svar
    38
    16608

    Är CSN bidraget en inkomst? Studerar trots sjukskriven? Söka bidrag hos CSN eller samkörs registren?

    Min väninna som sedan flertalet år är sjuksriven pga panikångest/depression och personlighetsstörning har av Försäkringskassan fått studera på heltid (läsa in gymnasiet) som en del i hennes rehabilitering.
    Hon har bara fått ett "ja, det går bra" av personen som har hand om hennes "aktivitetshantering" och ingen uppföljning därefter.

    Hon får inga extra bidrag från försäkringskassan för detta, och bekostar allt själv, såsom litteratur, mat, osv.
    Hon har ett barn som hon har ca 450 kr i dagisavgift per månad för. detta eftersom hon inte kan titulera sig som studerande, utan hon får ju sina pengar från Försäkringskassan. Dessa pengar från FK med bostadstillägg inräknat, är ungefär samma summa som hon hade fått från CSN om hon hade studerat.

    Hon undar nu om hon kan söka bidragsdelen från CSN, trots att hon får sina pengar från FK? Skolan intygar ju på begäran från den studerande, att den studerande i fråga verkligen går på skolan.
    Under hur lång tid kan man söka retroaktivt bidrag? kan hon i så fall söka det för hela höstterminen som var 2007 också?

    Är det någon som vet om bidragsdelen från CSN kommer på deklarationen (alltså om den räknas som inkomst) eller om CSN och FK samkör sina register?

    Får man bidragsdelen från CSN oavsett om man får pengar från annat håll? (om man studerar heltid alltså) Bryr sig CSN om att kolla upp varifrån man får sina pengar?

    Tacksam för svar.

    Mvh Martina.

  • Svar på tråden Är CSN bidraget en inkomst? Studerar trots sjukskriven? Söka bidrag hos CSN eller samkörs registren?
  • Anonym
    Äldre 16 Mar 19:12
    #21

    Men hallå! Det är inte fusk att samtidigt får sjukpenning och studiebidrag om man uppfyller villkoren. Dvs. att försäkringskassan har godkänt att man studerar och man tjänar under fribeloppet. Gör man det så får man studiemedel samtidigt som man får sjukpenning. Se länken ovan.

  • Anonym
    Äldre 16 Mar 19:12
    #22

    Från CSN:S hemsida:

    Vad räknas som inkomst? (när man söker studiebidrag)

    * Inkomst av tjänst, exempelvis lön, föräldrapenning, sjukpenning och den skattepliktiga delen av vårdbidraget
    * Inkomst av näringsverksamhet, alltså pengar du tjänar i ditt företag
    * Inkomst av kapital, exempelvis inkomster från försäljning av hus, lägenhet eller aktier samt ränta och aktieutdelning.

  • Anonym
    Äldre 16 Mar 19:14
    #23

    Beroende på hur hög sjukpenning hon har kan hon alltså vara berättigad till studiebidrag också OM hon ligger under fribeloppsgränsen för hur mycket man max får tjäna.

  • Äldre 16 Mar 19:17
    #24
    Anonym skrev 2008-03-16 19:14:37 följande:
    Beroende på hur hög sjukpenning hon har kan hon alltså vara berättigad till studiebidrag också OM hon ligger under fribeloppsgränsen för hur mycket man max får tjäna.

    Är hon 100% sjukskriven räknas hon som 100% sjuk.
    Hon får plugga 50% om hon är sjukskriven 50%, och då plocka studiemedel.


    Har aldrig hört talas om att FK ger 100% sjukpenning OCH godkänner att man plockar studiemedel!!!

  • Anonym
    Äldre 16 Mar 19:20
    #25
    Severus skrev 2008-03-16 19:17:52 följande:
    Är hon 100% sjukskriven räknas hon som 100% sjuk.Hon får plugga 50% om hon är sjukskriven 50%, och då plocka studiemedel.Har aldrig hört talas om att FK ger 100% sjukpenning OCH godkänner att man plockar studiemedel!!!
    FK kan i vissa godkänna studier under heltidssjukrivning det bedöms då som motsvarande arbetsrehabilitering.
  • Marvin­na
    Äldre 16 Mar 19:20
    #26

    Från CSNs hemsida:

    När kan du inte få studiemedel?
    Du kan inte få studiemedel om du samtidigt har aktivitetsstöd, sjuk-, aktivitets- eller rehabiliteringsersättning.

    Det bäst är om din kompis ringer CSN och frågar dem.

  • Anonym
    Äldre 16 Mar 19:22
    #27

    Du skriver att hon fått det godkänt av FK men bara genom ett muntligt "det går bra" av hennes handläggare. Varför har hon inte fått det skriftligt? Om FK börjar strula så kan det bli problem om hon inte har ett skriftligt godkännande från FK att hon studerar.

  • Äldre 16 Mar 19:24
    #28
    Anonym skrev 2008-03-16 19:20:08 följande:
    FK kan i vissa godkänna studier under heltidssjukrivning det bedöms då som motsvarande arbetsrehabilitering.

    Men det är ju åt h-e fel om man kan få dubbel ersättning!
    Hon ska ju bara ha det ena eller det andra.

  • Anonym
    Äldre 16 Mar 19:25
    #29

    En sak din kompis kan göra det är att söka olika stipendier och fonder, det är fullt lagligt även om man uppbär ersättning från försäkringskassan, tror man får ta emot ett par tusen kronor per månad utan att de gnäller. Det står nånstans på försäkringskassans hemsida om man orkar leta fram det.

    Ska hon välja att få pengar av antigen csn eller försäkringskassan så ska hon givetvis välja försäkringskassan även om det blir några hundra mindre varje månaden. Då behöver hon inte betala tillbaka några pengar vilket hon måste göra om hon får full ersättning från csn, alltså bidrag+lån.

  • Anonym
    Äldre 16 Mar 19:32
    #30

    Hon har väl inte sjukpenning om hon har fått tillstånd att studera? Då får man istället rehabiliteringsersättning från FK, och man har då rätt att studera men man kan inte samtidigt få studiemedel. Vilket man alltså kan få om man studerar på halvtid och är sjukskriven på halvtid med sjukpenning. Det är olika regler som gäller för sjukskrivning och rehabiliteringsersättning. Man kan som långtidssjuksriven få en godkänd rehabiliteringsplan från FK som ger en tillstånd att studera i 1 år med bibehållen ersättning från FK. Man kan också få extra ersättning för att täcka vissa kostnader som uppstår i samband med rehabiliteringen.

    Saxat från FK:
    Rehabiliteringsersättning

    När du deltar i arbetslivsinriktad rehabilitering kan du ha rätt till rehabiliteringsersättning. En förutsättning är att rehabiliteringen ingår i en rehabiliteringsplan som du gjort tillsammans med Försäkringskassan. Situationer som kan ge rätt till ersättning är till exempel arbetsträning under en period eller utbildning under högst ett år.

    Rehabiliteringsersättning består av två delar

    * Rehabiliteringspenning som du får när du deltar i arbetslivsinriktad rehabilitering.
    * Särskilt bidrag som ska täcka vissa kostnader som uppstår i samband med sådan rehabilitering.

  • Anonym
    Äldre 16 Mar 20:01
    #31

    Har man sjuk eller aktivtes ersättning kan man i balnd få penagar från csn också dock i nte fullt belopp. har själv fått den en gång och ja fk och csn smakör sina regisater eler gjorde i alla fall tigare.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 20:15
    #32

    man kan både studera och uppbära sjukpenning. Eller aktivitetsersättning som den formen av långtidssjukskrivning heter när man är sjuk och under 30 år.

    Man kan alltså både vara sjukskriven men berättigad till att jobba, beroende på vad man är sjukskriven för. En utbildning kan i många fall vara rehabiliterande, något som FK avgör från fall till fall.

    I min väninnas fall så är hon sjukskriven två år till, och förmodligen så kommer hon att läsa en termin på högskolan nästa år, så hur och vad man får beviljat är olika.

    Hon har således inget utbildningsbidrag, utan vanlig sjukersättning. (aktivitetsersättning)

    Och nej, det är inte tal om något bidragsfusk. Så har aldrig varit vare sig hennes eller min tanke. men tidigare erfarenheter säger oss att det ibland är sämre att rådfråga FK än att bara göra slag i sak. Detta eftersom reglerna kring att studera med ersättning från FK är väldigt luddiga.

    Tanken kring att fråga här på Fl var alltså inte att få halva moralmaffian efter oss, utan för att höra om det fanns flera i samma sits, eller för att höra om någon var mer insatt än vad vi är?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 20:17
    #33

    jag skrev såklart fel.

    Jag skrev: "Man kan alltså både vara sjukskriven men berättigad till att JOBBA, beroende på vad man är sjukskriven för."

    men jag menade självklart att man både kan vara sjukskriven o berättigad till att STUDERA.

  • Anonym
    Äldre 16 Mar 20:35
    #34

    Ska hon läsa heltid på universitetsnivå samtidigt som hon får sjukersättning?

    Det är inte tillåtet i normalfallet utan man kan få läsa heltid på gymnasienivå med sjukersättning men så fort det blir på universitetsnivå så brukar försäkringskassan dra öronen åt sig. Dock kan vissa få läsa nån enstaka kurs på universitetsnivå med bibehållen ersättning men då rör det sig om deltidsstudier, typ 25%, alltså inte heltidsstudier.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 21:00
    #35

    anonym:
    Ja, så som jag har fattat det så ska hon läsa på universitetet till höst. Tror dock inte att det handlar om heltid, utan mera om halvtid, eftersom det är ett program på halvfart.

    Hur de tänker när de beviljar/avslår en begäran om fortsatta studier beror ju såklart på individen och dess bakgrund. De har inga klara regler uppsatta vare sig det gäller studier på gymnasial- eller högskolenivå.

    Jag tycker att det är jättebra att den möjligheten finns. Många gånger kan det vara enda chansen till att få sitt liv tillbaks, och våga sig ut i stora vida världen igen.

  • Anonym
    Äldre 16 Mar 21:25
    #36

    Ring och kola med csn då anonymt för at få svar om det samkör register och om man kan få ersättning från både CSN och FK samtidigt.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 16 Mar 21:31
    #37

    japp, hon får göra det. CSN kan också vara rätt jobbiga att ha o göra med iofs, fast de är förmodligen bättre än FK.

    Personligen så skiter jag fullkomligt om någon annan skulle sysselsätta mig med bidragsfusk. Jag har viktigare saker att göra än att störa mig på alla andra som jag ändå inte kan göra något åt.

    Tack för era svar. :)

  • Hey Prince­ss
    Äldre 18 Mar 21:17
    #38

    Ring och fråga fk. Du behöver ju inte uppge vem det gäller utan höra om de generella reglerna.

Svar på tråden Är CSN bidraget en inkomst? Studerar trots sjukskriven? Söka bidrag hos CSN eller samkörs registren?