• Desse
    Äldre 22 Mar 18:34
    18604 visningar
    7 svar
    7
    18604

    När lär sig barnet klockan ?

    När börjar barnet lära sig klockan ( framförallt hel och halvtimme ) ?

    Lite nyfiken bara, hur gammalt var ditt barn ?

  • Svar på tråden När lär sig barnet klockan ?
  • mirres­mamma
    Äldre 22 Mar 22:46
    #1

    Min tös har nu koll på "bolibompatiden" kl 18.00, sov tiden kl 19.30 frukosttiden kl 09.00 och lunchtiden kl 12.00. Dessa klockslag känner hon igen nu och hon är 4 år. Mormor gav henne en fin klocka i påskpresent, så nu är det ännu roligare!

  • Äldre 22 Mar 22:52
    #2

    min son håller på att lära sig det nu i förskoleklassen, de går igenom hel & halvtimmar. innan har han haft halv koll på det, men nu mycket bättre

  • Cocaro­la
    Äldre 26 Mar 23:17
    #3

    I förkoleklassen är det nog rätt vanligt att man börjar drilla klockan, men det är inte ovanligt att många inte kan klockan fullt ut förrän i 1-2:an. Digital tid lite senare.

    Vissa klockslag är ju lättare att lära sig känna igen, särskilt om det gäller heltimmar. Min 3-åring har åkt lite snålskjuts när storasyster övat på klockan hemma, och nu kan han heltimmarna, men har inte fattat logiken med minuter. Är klockan 5 över 4, säger han att den är 1 över 4, eftersom minutvisaren står på ettan!

  • Äldre 26 Mar 23:20
    #4

    digital klocka larde jag mig som 5-aring (nar videon visade 19:55 var det vaderleksrapport...) men analog klocka kunde jag inte forran jag var 8-9 ar.

  • Cocaro­la
    Äldre 26 Mar 23:32
    #5

    Rulltrappa: förstod du då kopplingen mellan 19.55 och "fem i åtta"? Visste du att 20.00 kom efteråt, eller hade du lärt dig att känna igen hur viktiga klockslag såg ut?

    Det är ju mer logiskt med digital form än med det oregelbundna x minuter i/över-systemet vi envisas med!

  • Äldre 27 Mar 09:20
    #6
    Cocarola skrev 2008-03-26 23:32:27 följande:
    Rulltrappa: förstod du då kopplingen mellan 19.55 och "fem i åtta"? Visste du att 20.00 kom efteråt, eller hade du lärt dig att känna igen hur viktiga klockslag såg ut? Det är ju mer logiskt med digital form än med det oregelbundna x minuter i/över-systemet vi envisas med!
    ja självklart.
  • Cocaro­la
    Äldre 27 Mar 09:57
    #7

    Då var du ju nästan helt "framme" när du var 5 (förutom den analoga avläsningen av klockan)! Annars brukar man ju även läsa upp tiden digitalt, dvs säga att klockan är "nittonfemtiofem".

    Det är ju den ologiska biten med skiftningarna mellan över/i som är knepig att lära sig, tex att "tjugo över" följs av "fem i". Barn söker ofta logiken, och den säger att det borde heta "tjugofem över".

Svar på tråden När lär sig barnet klockan ?