• Lilltösa

    Kan jag som privatperson skicka med postförskott när jag sålt på Blocket? Hur gör man??

    Har en köpare på en sak som jag lagt ut på Blocket. Hur gör jag när varorna skall skickas och jag skall få betalt? Kan man skicka med postförskott och att köparen betalar frakt+varans pris när hon hämtar ut paketet? Hur gör man? Första gången jag råkar ut för detta.

  • Svar på tråden Kan jag som privatperson skicka med postförskott när jag sålt på Blocket? Hur gör man??
  • Ayya

    Ja det kan du göra... Kostar ju lite extra men det kan det vara värt om man sålt nåt som är lite dyrare.

  • Ayya

    Fråga annars köparen hur den vill ha det... Är den villig att betala först och du skickar varan när du fått pengarna så är ju postförskott onödigt. Om köparen är osäker så föreslå postförskott.

  • Nericia

    om du vill skicka det med postförskott så säger du bara till på posten att mottagaren ska betala när den hämtar ut det. så då vill dom veta värdet och så vill dom ha kontonummer av dig. så kommer pengarna in till dig sen. lätt som en plätt

    lycka till!


    Bf 13 september.
  • jassikan

    För att skicka mot pf behöver du ett pg eller ett bg.

    Här finns en del info:
    www.posten.se/c/a_o_postforskott&page=a_o_postforskott

    Postförskottsavgiften ligger på 50:- för brev och 52:50 för postpaket.

    Men tänk på att om mottagaren inte hämtar ut brevet får du tillbaka det, och det brukar vara svårt att få de kostnaderna (porto + postförskottsavgiften) av mottagaren i efterhand.
    Är det ett paket får du dessutom betala returfrakten, så det kan blir en ganska dyr historia (ex.vis 140+52:50+140= 332:50).

    Brev har en liggtid på 30 dagar. Medan paket har bara en liggtid på 14 dagar, vilket många inte verkar veta om (så en del paket går nog i retur i onödan).

  • Lilltösa

    Oj....ja jag får se hur jag gör... Hur brukar folk göra då??

  • Lotten

    köparen sätter in pengar för varan + frakt sen när säljaren ser att pengarna har kommit in på kontot skickar denna varan. Så har alltid vi gjort och har aldrig haft några som helst problem med det

Svar på tråden Kan jag som privatperson skicka med postförskott när jag sålt på Blocket? Hur gör man??