• Norma
    Äldre 28 Mar 15:33
    5305 visningar
    10 svar
    10
    5305

    Dålig lukt i diskmaskin!

    Vi har just installerat vår diskmaskin efter flytt och det visar sig att det luktar APA i den! Finns det ngn som har ngt tips på vad man kan göra åt detta?

    Tacksam för hjälp!!

  • Svar på tråden Dålig lukt i diskmaskin!
  • Antitr­end
    Äldre 28 Mar 15:36
    #1

    Lägg i vitvinsvinäger där diskmedlet brukar läggas i. Kör en omgång. (utan disk i alltså)


  • Heleri
    Äldre 28 Mar 15:39
    #2

    Kanske låta en citron vara med i disken...


  • angelb­errie
    Äldre 31 Mar 19:54
    #3

    Det finns dofta-gott som man kör med varje omgång. Har precis köpt och det doftar mumma! Antar att det fungerar ungefär som de hållare man kan sätta i toastolen så att doften kommer vid varje spolning.
    Kommer ej ihåg vad det hette men jag köpte den på Ica maxi.

  • Norma
    Äldre 1 Apr 10:57
    #4
    Svar på #3
    Tack, jag ska prova alla alternativ!!!
  • maria lintot­t
    Äldre 1 Apr 10:58
    #5

    Tror också på vinäger eller citron.. det tar bort dålig lukt i kylen iaf, rensa å rengör filtret också.

  • Äldre 1 Apr 11:01
    #6

    Köp diskmaskinsrengöring, finns som tablett från t.ex. Yes i vanliga mataffärer. Körde en sån tablett för ett par veckor sedan och den luktar fortfarande som ny! Står på förpackningen att man ska använda en gång/månad (försäljningsknep), jag tänkte köra nästa när den börjar lukta illa igen.

  • Äldre 1 Apr 15:42
    #7
    sjögurka 79 skrev 2008-04-01 11:01:44 följande:
    Köp diskmaskinsrengöring, finns som tablett från t.ex. Yes i vanliga mataffärer. Körde en sån tablett för ett par veckor sedan och den luktar fortfarande som ny! Står på förpackningen att man ska använda en gång/månad (försäljningsknep), jag tänkte köra nästa när den börjar lukta illa igen.
    Har gjort samma! Körde en sån där tablett för några veckor sen och det luktar supergott fortfarande!! Rent o nytt!
  • ludenb­en
    Äldre 1 Apr 15:44
    #8

    yes maskinrengöring luktar starkt. borde ta bort den dåliga lukten...

  • Äldre 1 Apr 15:45
    #9

    Vi köpte en flaska med rengöring, man ska vända den upp-o-ner i bestickstället.
    Det luktar rent länge.
    Vi kör en sån i månaden, kanske är ett försäljningsknep, men vi upplever att disken blir renare oxå...

  • Norma
    Äldre 1 Apr 18:38
    #10
    Svar på #9
    Jag ska genast ila ner till affären och se om dom har sån där rengöring!!

    Tusen tack för alla tips!!!
Svar på tråden Dålig lukt i diskmaskin!