• Leos och Vincen­ts mamma
    Äldre 29 Mar 20:26
    13487 visningar
    10 svar
    10
    13487

    Vad får man inte äta när man ammar?

    Jag undrar vad man ska undvika när man ammar.
    Fick barn i tisdags o trots att det är andra barnet så kan jag inget om amning o mat för amningen funkade inte med sonen.


    Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o Vincent 080325
  • Svar på tråden Vad får man inte äta när man ammar?
  • flickm­amman
    Äldre 29 Mar 20:36
    #1

    hm, man kan äta allt och märker man att barnet inte mår bra då kan man fundera på vad man INTE kan äta men jordnötter ska man undvika ,särsilt om man själv är lite allergisk eller har andra barn som blivit allergiska. Mjölkprodukter och choklad, samt kolsyrad dryck kan man undvika om barnet visar sig få ont i magen...kaffe kan man kanske dra ner på om man är en stor kaffedrickare...

  • Bobben­n
    Äldre 29 Mar 20:37
    #2

    Var försiktig med insjöfisk. Annars inget speciellt men vissa barn reagerar om mmammman tex äter lök, citrusfrukter, choklad eller mkt kaffe. Prova dig fram


    Azaah är här! 22/3-08 kl 23:25. 3910 g och 52 cm lång
  • Suskiv
    Äldre 29 Mar 20:38
    #3

    Allt är ok förutom vissa mediciner och insjöfisk.

  • Leos och Vincen­ts mamma
    Äldre 29 Mar 20:46
    #4

    Ok, så man kan äta allt det som man inte fick äta som gravid alltså?
    Är såå sugen på gravad lax nämligen


    Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o Vincent 080325
  • JadeVo­ong
    Äldre 29 Mar 22:24
    #5

    ungefär det som man itne får äta när man väntar barnet. insjöfisk, råa grejer...

    när jag var gravid och även när jag ammade sonen åt jag gravad lax. "Det man inte får äta, kan man äta lite av" är mitt motto... :) jag menar jag slängde i mig små smulor av mögelost då o då...så sugen!! Fast sushi vågade jag mig inte på riktigt, så där höll jag mig till "gravid-sushi". En sak som jag var stenhård med är kaffe och te. en arbetskollega till mig drack mkt kaffe tror 2-3 stora koppar om dagen under hela sin graviditet. Hennes dotter dog timmar efter förlossningen. NU vet jag inte riktigt riktiga orsaken, men jag undvek kaffe bara för det.

  • JadeVo­ong
    Äldre 29 Mar 22:26
    #6

    skulle du få mjölkstockning, riktigt illa med feber så får man lov att ta alvedon när man ammar. =)

  • Leos och Vincen­ts mamma
    Äldre 29 Mar 22:30
    #7

    Ok.
    Får man äta panodil när man ammar då? Borde man ju få iofs eftersom jag fick det på sjukhuset,


    Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o Vincent 080325
  • Äldre 29 Mar 22:32
    #8

    Om du läser på SLV får du veta att du får äta och dricka allting förutom vissa fiskar. Du ska inte undvika någonting, om inte ditt barn reagerat på det. Onödigt att skippa saker helt i onödan för att man lyssnar på människor som kommer med helt felaktig information.

    Ät på du, sushi, choklad, jordgubbar, lök etc etc. Ta bara bort något om barnet reagerar!


  • Leos och Vincen­ts mamma
    Äldre 29 Mar 22:34
    #9
    Bonanza skrev 2008-03-29 22:32:14 följande:
    Om du läser på SLV får du veta att du får äta och dricka allting förutom vissa fiskar. Du ska inte undvika någonting, om inte ditt barn reagerat på det. Onödigt att skippa saker helt i onödan för att man lyssnar på människor som kommer med helt felaktig information. Ät på du, sushi, choklad, jordgubbar, lök etc etc. Ta bara bort något om barnet reagerar!
    Jaha, så man kan läsa där om amning, det visste jag inte, tack för infon
    Då ska jag genast ta o läsa där.
    Vill ju som sagt var inte missa nåt att äta
    Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o Vincent 080325
  • Äldre 29 Mar 22:35
    #10
    Leos Mamma 05 skrev 2008-03-29 22:34:04 följande:
    Jaha, så man kan läsa där om amning, det visste jag inte, tack för infon Då ska jag genast ta o läsa där.Vill ju som sagt var inte missa nåt att äta
    Ja, och där står det i princip det jag skrev ovan: att det bara är vissa fiskar man bör undvika. Men självklart ska du läsa och bilda dig en uppfattning själv! Som sagt behöver du inte undvika några livsmedel innan du märker att barnet reagerar, alla barn reagerar ju inte heller.
Svar på tråden Vad får man inte äta när man ammar?