• Little Ms Chatterbox

    Lekregler till leken " Röda vita rosen"?

    Den lektes bla i Astrid lindgrens böcker om Mästerdektektiven Kalle Blomquist. Dom hade en "Mumrick" och fångade varandra för att få ledtrådar om var mumrick var gömd.

    Någon som vet om det finns några mer regler o hur den leks? Kan det vara en lämplig lek till ett 6-årskalas om vädret tillåter att man är ute?


    //Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • Svar på tråden Lekregler till leken " Röda vita rosen"?
  • lövet2

    Nej, jag tycker nog inte att det vore en lämplig lek! Reglerna är ungefär så här (lokala avvikelser kan förstås förekomma):
    Två lag, där ena laget heter Röda rosen och andra laget heter Vita rosen. När leken börjar har Vita rosen Snusmumriken (som kan vara vad som helst - en snygg sten, en leksaksbil osv). Vita rosen rusar i väg och gömmer Snusmumriken någonstans. Alla i laget måste veta var den är. Sedan försöker de helt enkelt hålla sig undan medan Röda rosen jagar dem. När Röda rosen lyckats fånga någon ur Vita rosen, så plågar de ungen på alla sätt och vis; matar med gräs, vrider om örat, kittlar, binder fast i ett träd. Det gäller att ungarna är tillräckligt stora för att förstå var gränsen går för när det blir allvar! Till slut är det i alla fall någon ur Vita rosen som plågats tillräckligt för att skvallra om var Snusmumriken är gömd. Röda rosen letar fram den, och leken börjar om från början, fast nu med ombytta roller.

  • EvaS81

    Vi gjorde inte så vet jag. Om någon hur lag 1 blev tillfångatagen så var den tvungen att ge 1 ledtråd på var Snusmumriken var nånstans. Så ju fler som blev tagna ju fler ledtrådar. tycker d e en bra lek. Barnen lär sig Teamwork samtidigt som d e bra motion.

  • Carisma95
    EvaS81 skrev 2008-03-30 19:25:14 följande:
    Vi gjorde inte så vet jag. Om någon hur lag 1 blev tillfångatagen så var den tvungen att ge 1 ledtråd på var Snusmumriken var nånstans. Så ju fler som blev tagna ju fler ledtrådar. tycker d e en bra lek. Barnen lär sig Teamwork samtidigt som d e bra motion.
    Ja, så gjorde vi med. Inget "plågeri", utan man var bara tvungen att ge en ledtråd helt enkelt.
    A stumble may prevent a fall....
  • Pyff
    EvaS81 skrev 2008-03-30 19:25:14 följande:
    Vi gjorde inte så vet jag. Om någon hur lag 1 blev tillfångatagen så var den tvungen att ge 1 ledtråd på var Snusmumriken var nånstans. Så ju fler som blev tagna ju fler ledtrådar. tycker d e en bra lek. Barnen lär sig Teamwork samtidigt som d e bra motion.
    Så gjorde vi med! Visst finns det den tortyr-versionen som Lövet pratar om, men den körde vi aldrig med. Det är ju bara att inte tala om den versionen för ungarna, eller hur? Att ge en ledtråd när man blir tillfångatagen funkade kanon för oss iallafall.
    Pyff på er!
  • Little Ms Chatterbox

    Hade tänkt att ta den med ledtrådar, vet vi lekte den som barn när jag bodde i miljonprojekt utanför GBG, vi var säkert 20 ungar i varje lag , varierande åldrar.
    Men är det inte några mer lekregler än så ska de väl klara av att leka, har en stor tomt, 1800m².

    Tack för era svar!


    //Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
Svar på tråden Lekregler till leken " Röda vita rosen"?