• lillaä­lgfrun
    Äldre 2 Apr 15:49
    10011 visningar
    13 svar
    13
    10011

    Jämt dålig mage... Vad kan det va? Hur yttrar sej glutenintolerans?

    Alva (DS) är mer eller mindre alltid lös imagen och har varit det sen hon va liten. Innan trodde jag att det kunde vara tänder eftersom hon även har ganska "slemmigt" bajs. Men nu när hon e tre kan man väl knappast skylla på tänderna längre.
    Det verkar som att hon inte bryter ner maten alls utan det kan komma ut igen nästan i hela bitar plus att hon har dagar då hon kan bajsa hur mycket som helst och hur många gånger som helst. Man fattar bara inte att det kan få plats så mycket i hennes lilla kropp..

    Så, vad kan detta vara? Jag vet att glutenintolerans kan vara vanligt hos barn med DS men det kollar vi varje år när vi e hos vår läkare på hab. Samma med skölskörteln.
    Finns det något annat som är "vanligare" hos DS-barn än andra barn?
    Någon som vet?

    Hur yttrar sej glutenintolerans?

  • Svar på tråden Jämt dålig mage... Vad kan det va? Hur yttrar sej glutenintolerans?
  • Septem­berkno­dd
    Äldre 2 Apr 16:01
    #1

    Gluten ger mig veterligt väldigt typiska symptom med svullen buk och sladdrigt skinn i ljumskarna, vad jag har hört. Det ska tydligen vara ganska lätt att kolla, alltså. TROR jag. Teas komjölksproteinallergi gick länge odiagnositserad, vilket ledde till att hon helt slutade äta: det gjorde för ont. Men det var kaskadkräkningar som symptom.

    Såhär står det om gluten på google:


    Symptom
    Hos barn under två år ses vanligen lösa, pösiga avföringar, gnällighet och viktstillestånd eller viktnedgång. Barnen får en stor utputande buk och armar och ben blir smala. Kräkningar är vanligt och förstoppning kan förekomma.


    Äldre barn kan reagera med samma symptom men oftare ser man någon eller flera av symptomen; trötthet, förlångsammad vikt- och längdutveckling, buksmärtor och blodbrist.


    Tonåringar kan få försenad pubertetsutveckling.

  • lillaä­lgfrun
    Äldre 2 Apr 16:09
    #2

    Tack...
    Okej.. det stämde ju inte alls.. Hon har iof ganska svullen mage fast inte onormalt tycker jag...Hon verkar inte ha ont direkt. Nä jag fattar inte..

  • lillaä­lgfrun
    Äldre 2 Apr 16:16
    #3

    En på dagis tyckte att det verkade lite som ulcerös kolit men då har man visst blod också i avföringen och det har hon aldrig haft..

  • Äldre 2 Apr 17:52
    #4

    Det där med att maten kommer ut osmält låter precis som toddlers diarrhoea.

  • PN42
    Äldre 2 Apr 19:49
    #5

    Be att få göra ett test. Vi gjorde det så att vi kunde utesluta
    attd et inte var glutenallergi. Det dom gör är att ta ett stick i fingret. Tog några dgr innan vi fick besked sen.

  • Eilert
    Äldre 2 Apr 20:35
    #6

    Har ni kolla laktos? På mina ungar har det varit löst, många gånger per dag och inget klagande på ont i magen.

  • gråtru­ten
    Äldre 2 Apr 21:01
    #7

    Felix har alltid varit kletig i avföringen. Endast några få gånger har han varit hård så att det har blivit jobbigt för honom.
    Vi har tagit upp det varje gång på den årliga läk.kontakten. Men läkaren har leende frågat om vi är "ledsna" över det och syftar på att det är mkt vanligare att de här små liven har problem med förstoppning.
    Vi har tagit glutenprov varje gång vi har varit på årskontrollen. Men det visar inte något sådant och han följer vikt och längdkurvan.
    Så det är normalt i vårat fall att det är kletigt här.


    Ropa till om du inte kommer in hos mig
  • Äldre 2 Apr 21:04
    #8

    Jag skulle vilja rekommendera dig att titta på följande site där det står om bl a gluten- resp laktosintolerans och mjölkproteinallergi (hoppas du blir lite klokare efteråt):

    www.celiaki.se

    M V H

    Ulrika

  • malans
    Äldre 2 Apr 21:05
    #9

    En vän till mig med en ds-tjej var visst gluten intolerant fast mamman inte märkte särskilt mkt av det, så även dottern då förståss
    De gjorde en tarmbiopsi och fick på det viset veta,,,

  • Septem­berkno­dd
    Äldre 2 Apr 21:13
    #10

    Det verkar vara Toddlers diarre, säger min make som är doktor. Då ser man ofta osmält mat i avföringen. Det växer oftast bort före fem års ålder. Kan bli bättre med fiberfattigare mat. Om barnet växer normalt och mår bra i övrigt så är det med största sannolikhet detta.

  • lillaä­lgfrun
    Äldre 2 Apr 22:05
    #11

    Hej allihopa!
    Tack för era svar!
    Toddlers diarre får jag nog googla på...
    Ska träffa vår läkare på hab nästa vecka så jag får prata mer med honom då. Vi har också gjort prover för gluten så det bör ju kanske inte vara det..
    Tack iallafall =)

  • Mamma till tre kottar
    Äldre 3 Apr 11:37
    #12

    Vår son är glutenintollerant och har en mycket duktig "glutenläkare". Det finns väldigt många symptom (migrän t.ex.) och ett glutenprov kostar inte landstingen särskilt mycket. Be att få ett prov gjort.

    Det sägs att det är vanligare på barn med DS. Å andra sidan anser man att det är ett väldigt stort mörkertal bland befolkningen i allmänhet och glutenprov ingår i vårdprogrammet för DS.

    Kan det vara så att det upptäcks oftare?

    Vår son hade f.ö. inga symptom alls.

  • sara sara
    Äldre 3 Apr 20:53
    #13

    Be att få lämna in ett avföringsprov. Som de kan odla på.  mvh sara

Svar på tråden Jämt dålig mage... Vad kan det va? Hur yttrar sej glutenintolerans?