• Though­tless
    Äldre 3 Apr 10:07
    1881 visningar
    6 svar
    6
    1881

    Dränera om ett hus?

    Jag blir lagom förvirrad när jag försöker leta upp information om att dränera hus.

    Överallt så läser jag att man ska dränera om hus med källare ungefär vart 20-25 år (alla skriver olika men de flesta skriver dom siffrorna) men problemet jag har är att ALLA hus jag och min sambo kollar på så vet dom oftast inte om huset är dränerat överhuvudtaget eller så är det aldrig gjort....

    Hur kommer detta sig? Är det inga människor som vet om att hus med källare är viktiga att hålla efter med dräneringen??

    Vi ska kolla på ett hus nästa helg, det är byggt på 40-talet och dom som äger huset nu har bott där sen 1958 och dom har aldrig gjort detta.

    Hur vet man om huset behöver omdräneras? Eller vet man inte det gör man bara det fast det kanske är bra fortfarande?

    Vet att de är dyrt ~100,000 och förmodligen lite till..

  • Svar på tråden Dränera om ett hus?
  • Äldre 3 Apr 10:21
    #1

    Så länge inte det läcker in, blir fuktskador eller liknande behövs det inte dräneras om... Min pappa dränerade sitt hus för 35 år sedan och dräneringen fungerar utmärkt fortfarande, vi pratade om det häromdagen... Han hade haft kontrolleringsmän där och kollat nämligen.

    Vårt hus från 1937 hade ingen dränering och det läckte in i källaren, vi håller just nu på och dränerar...


    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Äldre 3 Apr 10:49
    #2

    Precis som Teskedsmamman skriver så behöver man inte dränera om så länge det fungerar. Det kan också vara så att huset står på sådant sätt att det helt enkelt inte blir något vattentryck mot grundmuren och då behöver man självfallet inte dränera om. Att man _måste_dränera om vart 20 år är något som besiktningföretagen hittat på på samma sätt som att de säger att man måste lägga om ett tak med betongpannor vart 20:e år.

    Huset jag bor i är 40 år gammalt och har fortfarande originaldränering och originaltak. Den enda anledningen att byta något av dem just nu för oss är för att få bättre isolering av källarväggen eller snyggare betongpannor på taket.

  • Though­tless
    Äldre 3 Apr 11:05
    #3

    Teskedsmamman: Perfekt svar! Precis det jag ville höra Tusen tack! Tråkigt att ni måste omdränera.. har ni bott i huset länge?

    Cohiba: Jag satt oxå och funderade på om det var ngt påhittat, lätt sätt att tjäna pengar på och göra folk oroliga i onödan. Då behöver jag inte tänka på det utan detta bör alltså besiktningsmännen påpeka (om de är fukt eller läcker i källaren) om de blir så att vi vill vara med och buda och vinner.

    Skönt att du svarade gällande tak för det har jag oxå suttit och tänkt på. Tack! =)

  • Tindra 07
    Äldre 3 Apr 11:54
    #4

    VÅrat hus är från 59 och det är inte drenerat sen dess tror ja... men när vi köpte det för ca ett år sen sa det att vi behöver göra det om 1-2 år... så nästa sommar blir det nog.

  • Äldre 3 Apr 11:56
    #5

    Hur går en gränering till och vad kostar det?

  • Äldre 3 Apr 12:38
    #6
    Thoughtless skrev 2008-04-03 11:05:43 följande:
    Jag satt oxå och funderade på om det var ngt påhittat, lätt sätt att tjäna pengar på och göra folk oroliga i onödan.
    Jag tror att det från början var så att man ville göra folk uppmärksamma på att även saker som dränering och tak åldras och egentligen säger man nog att man inte kan förvänta sig att allting alltid skall fungera tiptop vad gäller dessa saker när de har passerat 20 år. De pratar om den tekniska livslängden. Det betyder dock som sagt inte att man absolut måste byta taket efter 20 år. Är det helt så är det.

    Flutterby: Man brukar prata om runt 2500 kronor per löpmeter för rubbet om man låter en firma göra det.
Svar på tråden Dränera om ett hus?