• Äldre 4 Apr 20:47
    21769 visningar
    16 svar
    16
    21769

    Tips mot urinvägsinfektion?

    Några bra tips på vad man kan dricka när man eventuellt har urinvägsinfektion?

  • Svar på tråden Tips mot urinvägsinfektion?
  • Äldre 4 Apr 20:48
    #1

    Man ska iallafall dricka mycket C-vitamin....citronvatten.
    Men man behöver väl antibiotika också...


    Jakob 060415
  • Äldre 4 Apr 20:48
    #2

    Citronvatten, tranbärsjuice.. Men se till att du inte går med en urinvägsinfektion om du är gravid. Inte bra. Det brukar vara bra att undvika socker också.

  • Nyfike­n gul
    Äldre 4 Apr 20:50
    #3

    Tranbärsjuice - osötad! Jätteviktigt att det är utan socker!!

    Pressad citron i rejäl mängd i ett glas med vatten. Funkar även med lime.

    Äppelcidervinäger  - ta ca 1 cm i ett glas o fyll upp resten med vatten.

    Att dricka över huvud taget är bra och att man dricker mycket och att allting är HELT utan socker och sötningsmedel.


  • Nyfike­n gul
    Äldre 4 Apr 20:51
    #4

    Är du gravid får du absolut inte gå obehandlad!  Då måste du gå till doktorn och få antibiotika.. det är inte bra för varken dig elelr bebis att gå med uvi och du kan få oanade komplikationer av det....


  • Äldre 4 Apr 20:54
    #5

    Jo jag vet att man måste behandla det, ska åka till akuten imorgon och få behandling........

  • Äldre 4 Apr 20:54
    #6

    Dricka mycket vatten över-huvudtaget är bra, men gärna med citron i Glad

    Men se till att få medicin snarast om du är gravid som sagt  


    BF 3 juni 2008
  • Äldre 4 Apr 21:18
    #7

    Vad är det för komplikationer som det kan bli om den inte behandlas i tid?

  • Äldre 5 Apr 08:32
    #8
    Svar på #7
    Bland annat ökar risken för CP-skada hos fostret, annars är jag inte så insatt i det hela.
    BF 3 juni 2008
  • Äldre 5 Apr 16:11
    #9

    Tranbärsjuice!! Drick det även i förebyggande syfte!!
    Mvh // Lisa!!

  • sweety­z
    Äldre 6 Apr 06:09
    #10

    Jag gick med en uvi utan att veta om det och det spred sig till njurbäcknet och jag förlorade barnet. Därför sa läkarna till mig att man måste in direkt för det är stor risk att infektionen går upp i njurbäcknet.

  • Äldre 6 Apr 10:28
    #11

    Vatten, osötad tranbärssaft, lingonsaft, (blåbär förebygger förresten) mer vatten, ringblommete (har nog inte kollat om det passar med graviditet), havtornssaft och absolut inget socker!! Har lidit av urinvägs- och njurinfektioner i närmare tio år, så jag har gått igenom de flesta kurerna. Inte kul att vänta på vad som komma skall nu då jag är gravid, fastän jag varit nästan fri från infektionerna i ett och ett halvt år. Huvudsaken är i alla fall att man dricker massor (efter en stund känns det i njurarna, jag vet, forsätt bara) och sköljer ut bakterierna. Syran i dryckena är inte nödvändigtvis det som hjälper, men i lingon och tranbär finns det andra antiseptiska ämnen och antioxidanter. har glömt detaljerna, men huvuddragen är dessa. Men låt inte bli antibiotikan utan läkares medgivande!! Lycka till!

  • Anemia
    Äldre 6 Apr 10:52
    #12

    Jag dricker ett glas transbärsluice varje morgon, i förebyggande syfte. Funkar kanon- inte haft en uvi sen jag började med det för 3 år sen, och hade de annars någon gång om året.
    Tranbärsjucen innehåller en del anticeptiska ämnen- vilket ex inte citron eller äppelcidervinäger gör. Däremot tycker jag att äppelcidervinäger funkar bättre om man redan har fått en uvi, och även om du har fått behandling för din uvi, drick extra mkt!

  • ladylo­velylo­cks
    Äldre 6 Apr 10:58
    #13

    det finns andra knep också, om man bortser från att dricka mycket vätska (sockerfri)

    kissa alltid efter sex - sköljer ur ev e.coli bakterier från urinröret

    torka alltid framifrån och bakåt vid toabesök

    inte raka muffen

    sluta använda stringtrosor

    jag fick dessa råd av chef urologen på mitt sjukhus efter år av uvi, tillslut gjordes en cystoskopi, som visade normal blåsa. Efter att jag följt dessa råd har jag nu varit helt besvärsfri i 8 år!

    Lycka till!

  • KaOl
    Äldre 6 Apr 10:58
    #14

    När man är gravid kan det ju vara svårt att tömma blåsan ordentligt, och risken för UVI ökar om det står kvar urin. Min bm tipsade om att "lyfta upp" magen när man tror att man har kissat klart - trycket hjälper till att få ut lite till. Hjälper ju inte om man väl FÅTT en UVI (då ska du som sagt åka in), men förebygger rätt bra!

  • Fragil­e
    Äldre 6 Apr 12:01
    #15

    Ett annat tips är att äta granatäpplen.
    Jag bor inte i Sverige men jag fâr äta lingontabletter frân apoteket. Man tar en kapsel morgon och kväll.
    Jag hâller med om att man ska inte gâ obehandlad om man har uvi.
    Se till att fâ behandling snabbt.
    Drick annars mycket vätska, minst tvâ liter per dag.

  • Äldre 6 Apr 13:07
    #16

    Sweetys - Fy vad trist att höra att du förlorade ditt barn! Vilken vecka var du i? *kramar*

    Jag var ivarjefall iväg igår och kollade mig, och det visade på pyttelite infektion, så lite att det kanske inte var något så det skulle ta odling på det och svaret skulle komma i mitten av nästa vecka. Men undertiden försöker jag följa era tips, har köpt äppelcidervinäger, tranbärsljuse och citron..... Så nu är det bara att försöka få i sig det ...:)

Svar på tråden Tips mot urinvägsinfektion?