• Äldre 10 Apr 08:55
    4401 visningar
    46 svar
    46
    4401

    Fick sparken...på TELEFON!!!!

    Jag jobbar på en Ica butik. I morse så ringde jag in och sjukanmälde mig, har maginfluensa så då kan man ju knappast sitta i kassan....

    För en knapp timme sedan så ringde min chef (var inte honom jag pratade med när jag ringde) och frågade vad som var fel på mig... Jag sa då samma sak igen och han suckade och sa: "Jaha Jenny, det var ju synd att du inte kom in idag..."
    Okej tyckte jag... jo visst det är ju alltid tråkigt att vara sjuk...
    Han fortsatte: "Jo det är så att jag kommer inte förlänga din provanställning så du har två veckor kvar att jobba här"

    WHAAAT!!!!!!????? Jag fattade ingeting.... Jag frågade varför och han svarade " Nä det handlar om att du inte har kommit in i gruppen ordentligt..., dom andra tycker inte du passar här"

    Inte en enda av "dom andra" som jag jobbar med han försökt (jo kanske två) få med mig i gruppen... och jag tycker det är svårt att veta hur jag ska bete mig tillsammans med människor som redan känner varandra.

    Usch vad ledsen jag är! Och vi som precis har köpt en lgh...Hoppas att banken inte börjar knorra nu....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-10 16:08
    Hej igen alla trevlig FLmänniskor!

    Som en del på pekat så kan chefen sparka en hur han behagar eftersom jag går på provanställning och det är absolut inte det som jag blir arg/ledsen över (jo klart det är trist att bli av med jobbet) utan hans sätt att göra det på!

    Jag har varit sjukskriven en gång tidigare men då var det för jag hade ramlat och skadat båda mina handleder + att jag hade stora skrapsår som blödde och varade sig i en vecka(!) så jag fick ett läkarintyg den gången...

    Han är ett rötägg!!! Så är det bara. Ska visserligen bli skönt att inte jobba för honom längre men det är ändå trist. Ett jobb måste man ju ha!

  • Svar på tråden Fick sparken...på TELEFON!!!!
  • Fia Lundbo­m
    Äldre 10 Apr 11:42
    #31

    Tråkigt - hoppas du hittar något nytt snart.

    Är det första gången du är sjuk under provanställningen ?

  • Äldre 10 Apr 11:58
    #32

    Det är när man läser sånt här, som man inser vilket jädra bra jobb och arbetsplats man egentligen har. Fast man är TOKless på eländet ibland

    Hoppas det löser sig för TS och att du hittar en bättre arbetsgivare snart!!

  • ming
    Äldre 10 Apr 20:17
    #33

    Men man kan ju nästan ta för givet att ts sades upp pga att hon är sjuk (har varit sjuk ofta?) och inte pga nånting annat. Tyvärr spelar det ingen roll eftersom arbetsgivaren kan avsluta en provanställning när som helst utan någon som helst speciell anledning.

  • Äldre 10 Apr 20:46
    #34

    malin7502,,Anemia,,jummie

    Är själv arbetsgivare. JA man får säga upp folk via telefon. Men man måste då skriva en skriftlig uppsägning till den arbetstagare som blir uppsagd samma dag, och det ska dateras DEN DAGEN då då samtalet inträffade!!!!!

    Men för en som är under PROVANSTÄLLNING så behövs ingen skriftlig sådan.

  • jummie
    Äldre 10 Apr 21:00
    #35

    JAG är BÄST skrev 2008-04-10 20:46:41 följande:


    malin7502,,Anemia,,jummieÄr själv arbetsgivare. JA man får säga upp folk via telefon. Men man måste då skriva en skriftlig uppsägning till den arbetstagare som blir uppsagd samma dag, och det ska dateras DEN DAGEN då då samtalet inträffade!!!!!Men för en som är under PROVANSTÄLLNING så behövs ingen skriftlig sådan.
    Ok även om det inte krävs en skriftlig uppsägning så har man väl ändå rätt till en sådan? Även vid en provanställning..skulle iaf för mig kännas bättre att få en skriftlig sådan.

    Är med på det du säger om uppsägning i övrigt ang datering osv..
  • Äldre 10 Apr 21:05
    #36

    jummie
    Visst kan man få ett om man vill ha ett sådant . Men inget nödvändigt.
    Kräver facket ett intyg så kan man få ett utskrivet.

  • Mumsem­amma
    Äldre 11 Apr 14:02
    #37

    Jag är själv chef. Från arbetsgivarens synvinkel är det kanske inte så konstigt att man drar öronen åt sig när någon är sjuk flera gånger under provanställningen, och om man dessutom har uppfattat det som att personen inte rikigt passat in "i gänget". Det är ju just detta som provanställningen är till för. Men jag håller absolut med om att det är under all kritik att avsluta per telefon. Han hade helt enkelt inte stake att säga det öga mot öga - fegt, tycker jag.

  • Äldre 11 Apr 14:50
    #38

    Jag tycker inte att jag har varit sjuk väldigt mycket, men att sitta i kassan med händer som blöder och sår som varar sig samt handleder som man knappt kan röra...DET GÅR INTE... tro mig. jag gick dit och försökte jobba men det gjorde så ont att jag nästan skrek!

  • ming
    Äldre 11 Apr 14:57
    #39
  • Äldre 11 Apr 20:50
    #40

    ...måste han inte säga till minst en månad innan provanställningen är slut? Om bara två veckor är kvar kan inget göras.

  • Frosk
    Äldre 11 Apr 20:56
    #41

    tror bara att det är två veckort uppsägningstid under provanställningen. Och chefer kan lyckas med det mesta, min "sparkade" en samma dag som anställningen gick ut. hon hade varit glad först för hon trodde ju att hon fick stanna, emnd et kan alltid göras undantag till höder och vänster och det är sällan till den anställdas fördel.

  • biaw
    Äldre 11 Apr 21:00
    #42

    lite info:

    LAS ger företaget möjligheten att provanställa en arbetstagare i högst sex månader. Förutsättningen är att man inte tidigare prövat den anställde i en liknande befattning.

    En provanställning löper under maximalt sex månader och övergår automatiskt till en tillsvidare anställning om inte arbetsgivaren avbryter den.

    Provanställningens upphörande
    Arbetsgivaren kan när som helst under prövotiden meddela den provanställde att anställningen upphör och inte kommer att övergå i en tillsvidare anställning. Arbetsgivaren måste informera den anställde minst 14 dagar i förväg om detta. Skulle arbetsgivaren vara för sent ute t ex komma på att man inte önskar ha kvar den provanställde en vecka innan prövotidens utgång, kan arbetsgivaren dels få erlägga en vecka ersättning samt betala allmänt skadestånd.
    En arbetsgivare är inte skyldig att informera den anställde om skälen till att provanställningen upphör.

    Fortsätter anställningen efter prövotidens utgång övergår den till en tillsvidareanställning och det krävs skälig grund för att avsluta anställningen.

    Den anställde kan sluta direkt
    En provanställd kan, om inget annat avtalats, avsluta sin anställning utan någon underättelsetid. Det vill säga att den anställde kan lämna anställningen på dagen.

    Om den anställde är fackligt ansluten skall arbetsgivaren underrätta den fackliga organisationen om att provanställningen kommer att upphöra utan att övergå i en tillsvidareanställning. Den fackliga organisationen och den anställde har rätt till överläggning om beskedet.

    Kollektivavtalen innehåller ibland regler om kortare provanställning samt i vissa fall även längre underrättelsetid

  • Suck och suck
    Äldre 12 Apr 00:39
    #43

    Usch vad tråkigt!
    Men det verkar urjobbigt att det har varit svårt att komma in i gruppen sådär också!

  • Suck och suck
    Äldre 12 Apr 00:40
    #44

    Hoppas du kan hitta något där du kan känna dig hemma. Det är ju viktigt att må bra på sin arbetsplats också.

  • Äldre 12 Apr 01:19
    #45

    Känner en som också vart sparkade just ifrån ICA för att hon var sjuk och även att hon var hemma när hennes dotter var sjuk. Hon fick sparken när hon kom dit till jobbet.

    Arbetsplatsen borde ha förståelse för att man är ibland sjuk och har sjukabarn.

  • LillaL­inan
    Äldre 12 Apr 07:24
    #46

    Tycker det är typiskt butikssätt....se det som att du har kassa vana och säkert lätt kommer hitta ett nytt jobb


Svar på tråden Fick sparken...på TELEFON!!!!