• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 11 Apr 12:11
    63994 visningar
    28 svar
    28
    63994

    Knöl på halsen

    Jag har en ganska stor knöl på halsen som gör mig väldigt stressad!

    Jag har fått en läkartid 6 maj så jag ska få den uppkollad så småningom, men just nu känns det som om det är en evighet dit

    Är det någon som har erfarenhet av en likande situation?
    Behöver verkligen prata av mig.

    Knölen är som sagt sagt ganska stor, sitter på sidan av halsen och är rörlig. Se ut ungefär som ett adamsäpple fast på sidan av halsen.

    Det gör inte ont alls, och jag har inga andra symptom...

    Usch!!!

  • Svar på tråden Knöl på halsen
  • Äventy­r
    Äldre 11 Apr 15:16
    #11

    Bra att du går och kollar TS!

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 11 Apr 15:43
    #12

    jag fick ta mig i kragen Äventyr, fast det är aldrig roligt tycker jag...

    och dessutom inbillar jag mig att jag ska bli utskrattad av läkaren har blivit nonchalant bemött tidigare i annat fall)...

    såg i din presentation att du varit med om en del...

  • Äldre 11 Apr 15:50
    #13

    Jag har också en på sidan av halsen dock inte så stor den är också rörlig. Va liten till en början men nu har den växt till sin dubbla storlek. Vet inte hur jag ska göra om jag ska kolla eller inte. Känns som om jag inte gör annat än ränner på vc endå!!!


    Med lite Vilja, Våld och Vasselin går allt!
  • Äldre 11 Apr 17:00
    #14

    Jag har en liknande knöl på höger sida av halsen. Blev väldigt orolig när eländet började växa och bokade akuttid på vårdcentralen. "Visste" ju såklart att det var värsta cancern

    Väl hos läkaren så klämde han lite och konstaterade snabbt att det bara var en förstorad lymfkörtel. Är visst hur vanligt som helst att man kan få problem med lymfkörtlar lite här och var på kroppen .

    Knölen är fortfarande kvar men har ny krympt en hel del.

    Försök att inte oroa dej så mycket nu, finns så mycket "skumt" man kan drabbas av utan att det är det minsta farligt.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 11 Apr 18:37
    #15

    Låter bra mamma mona !

    Tack för engagemanget!

  • Anonym
    Äldre 12 Apr 14:49
    #16

    Jag har också en rörlig knäl på halsen. Har haft den i evigheter. Mår bra men är orolig över den i bland när jag kommer att tänka på den...

  • Anonym (ledse­n)
    Äldre 12 Apr 14:56
    #17

    Vill inte vara den som kommer med svarthistoria när du fått såna som vart bra. Men min makes faster hade likadant och det var en elakartad cancerknöl. Hon har nu behandlats i drygt ett par månader och börjar bli lite bättre nu. Men vi vet inte hur det kommer att sluta eller om det spridit sig eller nåt

    Men som sagt, det är ju vanligare att det är som de flesta andra här har fått. Förlåt om jag var negativ som skrev detta inlägg, men man ska ju ändå vara medveten om vad som kan vara.

    Jag hoppas iaf att allt går bra för dig och håller mina tummar för dig. Massa kramar

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 12 Apr 18:54
    #18

    Ledsen... tråkigt att höra med din makes faster.

    Jag hoppas verkligen att det inte är en sån jag har. som sagt så ska jag få den uppkollad snart, och det är ju inte så mycket att göra innan dess. Försöker att inte oroa mig (efterssom det inte hjälper) men jag vill verkligen inte att det ska vara farligt. Kan knappt ta "c-ordet" i min mun.

    Vill inte få någon sådan behandling - vill ju bli med barn igen snart...

    Tack för kramarna

  • Molly7­2
    Äldre 12 Apr 21:00
    #19

    Jag har en "knöl" på höger sida långt nere på halsen. Jag har kollat upp den och det är en cysta på sköldkörteln som inte på något sätt är farlig. Den behövs inte tas bort men jag kollar upp den med jämna mellanrum för att se att den inte förändrats.

  • Äldre 12 Apr 21:02
    #20

    om det är sköldkörtlen så går det att fixa till.
    Struma är bara förstoring av sköldkörtlen och inte farligt vad jag vet.

  • Äventy­r
    Äldre 12 Apr 23:57
    #21

    Struma behandlas framgångsrikt med läkemedel, som normaliserar sköldkörtelhormonnivåerna.

    Jag som blev diagnostiserad med tarmcancer i augusti förra året tycker så här. Jag tycker inte man ska stressa upp sig så mycket över knölar och andra eventuella symtom på cancer. Däremot så finns det ingen anledning att gå och dra på något - dels är det onödigt att vara orolig och dels så är ju cancer bra att upptäcka tidigt. Jag skulle ha svårt att förlåta mig själv om jag hade misstänkt cancer utan att undersöka saken.

  • Strell­a
    Äldre 13 Apr 14:02
    #22

    Jag går och funderar på precis samma sak. Har haft en knöl på vänster sida av halsen i några månader, minst. Den är som en kula i storlek och rörlig när mna känner på den. Jag upplever inte att den blivit större. JAg kollade upp den hos läkare i december och han gjorde bedömningen att det med största sannolikhet var en körtel, men att jag skulle gå tillbaka om den var kvar och jag varit frisk. 2 dar senare fick jag öroninflammation, sedan influensa o div förkylningar. Jag jobbar med barn så utsätts för anska mycket baciller. Man blir lite rädd när mna läser om vad knölar kan vara :/

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 6 May 15:29
    #23

    Okej, nu har jag varit hos läkaren och uppdaterar lite.

    Den första diagnosen jag fick är att det nog är en Lateral halscysta. Se: www.karolinska.se/templates/Page.aspx&epslanguage=SV

    Jag tog en del blodprover också för att kolla köldkörtelvärden också, och jag fick även remiss för att göra vävnadsprov.

    Det känns bra att det verkar som om det är godartat men jag känner mig lite stressad ändå. Låter jobbigt med en operation som rekommenderas för cystan.

  • Molly7­2
    Äldre 6 May 18:13
    #24

    Så bra att du kollat upp den nu. Det låter som du har samma som jag men det konstiga är att jag har aldrig blivit rekommenderat att ta bort den. Min mamma har detsamma och hon blev rekommenderad att ta bort den för den blev större och syntes på halsen. Men jag har för mig att det mest var av estetisk antledning. Har de sagt till dig att du ska ta bort den?

  • lollip­op25
    Äldre 6 May 19:54
    #25

    vad bra att du varit där och allt verkar gått bra

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 6 May 21:59
    #26

    Molly 72; alltså jag var på det första läkarbesöket idag och då var den preilminära diagnosen (eller vad man kallar det) Lateral halscysta.

    Vi pratade inte så mycket om vad som ska göras sen då det ju inte ens är säkert än att det är just en sån.

    Jag ska på återbesök när svaren från blodprovet och vävnadsprovet har kommit och då får vi väl diskutera operation.

    Om du tittar på länken från KI så står det där att de rekommenderar operation för att det annars ofta blir infektioner i cystan som kan försvåra, men jag vet inte mera. Kanske beror det på hur stor den är?

    Jag får återkomma när jag fått fler svar.

    Min cysta syns utanpå halsen.

  • Trivel­ina73
    Äldre 30 Dec 18:14
    #27

    Och hur gick de sen?


    Bara cancer rätt och slätt och tingen kring det (inga nyköpta skojävlar och annat här)... nertystad.bloggplatsen.se/
  • Äldre 30 Dec 18:22
    #28

    Det är alltid bra att kolla upp sånt. Hos mig upptäckte de en tumör, som tack och lov var godartad. Men jag blev rekommenderad att operera den, då den kanske kunde utvecklas till cancer om sisådär 20 år. Självklart valde jag operation. Var lite rädd, då vi inte har ngn cancerhistorik i släkten.

Svar på tråden Knöl på halsen