• Anonym (Barns­ugen)
    Äldre 13 Apr 15:52
    13537 visningar
    11 svar
    11
    13537

    Kan man bli steril av kondylom?

    Fick kondylom i somras och har inte fått nån behandling av den(läkaren sa att den kommer att läka av sig själv).
    Nu vill jag och min kille gärna skaffa barn.
    Och därför undrar jag om kondylomen gör att det blir svårare att bli gravid?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Kan man bli steril av kondylom?
  • Leathe­r Cravat
    Äldre 13 Apr 15:59
    #1

    Nope, kondylom är helt ofarligt.

  • emejo1­28
    Äldre 13 Apr 16:02
    #2

    Kondylom är inte helt ofarligt, då det är samma virus som kan orsaka livmoderhalscancer. Kondylom kan alltså ge cellförändringar. Men du kan inte bli steril.

  • Leathe­r Cravat
    Äldre 13 Apr 16:08
    #3
    emejo128 skrev 2008-04-13 16:02:07 följande:
    Kondylom är inte helt ofarligt, då det är samma virus som kan orsaka livmoderhalscancer. Kondylom kan alltså ge cellförändringar. Men du kan inte bli steril.
    "Kondylom leder inte till livmoderhalscancer

    Många har trott att kondylomvirus kan göra att man utvecklar livmoderhalscancer. Men det är fel. Den här felaktiga uppfattningen kommer från tiden innan man kunde skilja på effekterna av olika typer av humant papillomvirus, HPV. Livmoderhalscancer orsakas visserligen av papillomvirus, men de virustyper som ger livmoderhalscancer är inte desamma som de som orsakar kondylom. "

    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
  • emejo1­28
    Äldre 13 Apr 16:21
    #4

    Ojdå, då har jag gjort två stycken koniseringar då jag varit sövd helt i onödan då????? Jag hade nämligen grava cellförändringar på grund av kondylomvirus. Då var de koniseringarna helt i onödan eftersom det inte är någon fara??? usch.

  • Leathe­r Cravat
    Äldre 13 Apr 16:27
    #5
    emejo128 skrev 2008-04-13 16:21:07 följande:
    Ojdå, då har jag gjort två stycken koloniseringar då jag varit sövd helt i onödan då????? Jag hade nämligen grava cellförändringar på grund av kondylomvirus. Då var de koniseringarna helt i onödan eftersom det inte är någon fara??? usch.
    Uppenbarligen

    "Om det upptäcks kondylomliknande förändringar på livmodertappen vid en cellprovskontroll är det viktigt att bli undersökt av en gynekolog eftersom det just på livmodertappen kan vara svårt att skilja kondylom från allvarliga förändringar."

    Kan det ha något med det att göra kanske? (Observera att detta bara var en vild gissning :P)

    Jag har ju bara fått info om detta på nätet, men sjukvårdsrådgivningen borde ju stämma tycker man..
  • emejo1­28
    Äldre 13 Apr 17:19
    #6

    Mmm, man vet ju aldrig. Jag blev ju visserligen undersökt av chefsgynekologen och man tycker att hon borde veta vad hon gör. Första gången det upptäcktes väntade man (med regelbundna undersökningar under tiden) i 1½ år med att göra något. När det visade sig att det blev mer och mer så gjordes en konisering. Man konstaterade alltså att det var kondylom och att det ledde till cellförändringar. Jag koniserades och  det var bra, men ett år senare så var det tillbaka. Då gjordes en konisering direkt och nu har jag inte haft några problem på 4 år.

    Jag är ju ingen expert själv, men har upplevt det. Jag litar förstås mer på vad läkaren sade till mig än vad jag läst på internet. Det kommer så mycket nya rön hela tiden. Det nya vaccinet mot livmoderhalscancer som flickor kan få skyddar ju mot kondylom också, så på något sätt borde det ändå höra ihop.

  • Äldre 13 Apr 17:55
    #7

    Ska du inte behandla kondylomen heller?
    Men visst kan ni skaffa barn precis som vanligt ;)

  • Anonym (.....­..)
    Äldre 14 Apr 18:00
    #8

    ja har kondylom nu.. å jag ä gravid i vecka 28.. ingen fara, du kan bli gravid! :)

  • Anonym
    Äldre 20 May 12:58
    #9

    går hur bra som helst..........belve gravid när jag hade det - och det bästa av allt var att det försvann under grav.

    hade haft det i 2 år och testat alla behandlingar så tydligen hjälpte det att bli gravid!

  • Anonym (Camil­la)
    Äldre 20 May 14:42
    #10

    Jag har också kondylom nu och är i v.35+.

  • Anonym (falsk­t)
    Äldre 20 May 18:23
    #11

    Kondylom leder inte till livmoderhalscancer

    Många har trott att kondylomvirus kan göra att man utvecklar livmoderhalscancer. Men det är fel. Den här felaktiga uppfattningen kommer från tiden innan man kunde skilja på effekterna av olika typer av humant papillomvirus, HPV. Livmoderhalscancer orsakas visserligen av papillomvirus, men de virustyper som ger livmoderhalscancer är inte desamma som de som orsakar kondylom.

    Kvinnor som har fått kondylom behöver inte göra några extra cellprovskontroller av det skälet, men de bör som alla kvinnor ta cellprov vart tredje år. Om det upptäcks kondylomliknande förändringar på livmodertappen vid en cellprovskontroll är det viktigt att bli undersökt av en gynekolog eftersom det just på livmodertappen kan vara svårt att skilja kondylom från allvarliga förändringar. Man kan läsa mer om gynekologisk cellprovtagning i Sjukvårdsrådgivningen.se. Länk finns i kapitlet Fördjupning och länkar.

    Detta är direkt taget från sjukvardsradgivningen.se

    så nu har du svar på tal :)
    Leather Cravat har rätt :) kort å gott sakt :)
    (samma sida somLeather Cravat )

Svar på tråden Kan man bli steril av kondylom?