• Jica
    Äldre 14 Apr 16:14
    5393 visningar
    5 svar
    5
    5393

    Hjälp med norsk självdeklaration sökes!!!

    Jobbade i norde 2 veckor i somras och ska nu göra deklarationen men har ingen aning om jag ska fylla i något och isåfall vad....har inga avdrag vad jag vet som ska göras utan de är väll bara skatten som ska fyllas i eller nått !!???

  • Svar på tråden Hjälp med norsk självdeklaration sökes!!!
  • lillbu­s74
    Äldre 14 Apr 16:27
    #1

    Du sja fylla i vad du fått i lön och ect om det inte redan står.
    Du ska ha fått ett årsbesked från norge och där står vilket företag du fått lön från, vilken summa och sen nån annan summa ev. och DÄR står över summan vart i deklarationen du ska fylla i det osv

    Sen ska du göra ett minstefradrag, det är 36% på lönen.

    Säg min man fick slutlön förra året från norge som var på 48 000 kr, därifrån ska det dras 36%, vilket slutade på knappa 31 000 i avdrag, minstefradrag men då skrev vi det minsta man kunde dra bort och det är 31 800 kr.
    Annars om det är mindre än 31800, säg bara 20500 kr det hamnar på så ska den summan skrivas upp vad vi förstog.
    Jag tror också man kan skicka in den utan avdraget men risken är väl att man får restskatt, i norge är det som att spela på ett lotteri om man får tillbaka eller inte.

    Sen är det ju en viss summa man får tjäna skattefritt per år, så kolla vad du fick ut ect och om det verkligen skulle dras skatt på det.

  • Jica
    Äldre 15 Apr 19:28
    #2

    På min deklaration står det 27 089 kr på intäkt och det står det på mitt årsbesked från arbetsgivaren med. Sedan står det på deklarationen mindste avdrag 5317 kr och på årsbeskedet forskuddstrekk 8939 kr. (är det samma som skatt som är dragebn då? ) ska jag fylla i den brevid 5317 i deklarationen då??

  • Tjorve­niSkån­e
    Äldre 15 Apr 19:36
    #3

    Har du haft utgifter för resor eller dubbelt boende så kan du nog få avdrag för det!

    Forskuddstrekk = skatt som är inbetald av arbetsgivaren.

  • Tjorve­niSkån­e
    Äldre 15 Apr 19:42
    #4

    Tror också extra utgifter till mat etc vid arbete på annan ort kan ge avdrag:
    www.skatteetaten.no

  • Jica
    Äldre 16 Apr 19:14
    #5

    Jag har fått allt utom maten betald...men har ju inga kvitton och så på den...vill mest veta om jag ska fylla i någon siffra på deklarationen....

Svar på tråden Hjälp med norsk självdeklaration sökes!!!