• Anonym (Knöla­r)
    Äldre 17 Apr 02:09
    41791 visningar
    14 svar
    14
    41791

    Knölar i huvudet...

    Har haft många knölar i huvudet under flera år. Vissa är väldigt stora. Förmodligen är det helt ofarliga fettknölar som är ganska vanliga.

    Är det någon som har haft något sånt här och opererat bort dem?

    Vore tacksam om någon kunde förklara hur en sån operation går till, om det kostar, hur länge man måste köa för att få en tid, hur lång tid ingreppet tar... Ja, allt :)

  • Svar på tråden Knölar i huvudet...
  • Anonym (Lali)
    Äldre 17 Apr 03:41
    #1

    Hm...jag har inget att komma med egentligen... men jag har likadant.. och alltid undrat va det kan va?? Men jag har för mig att mina kommer och går ibland, eftersom jag inte känner de ibland.. fast de kanske inte e samma grej då eller?

  • Anonym
    Äldre 17 Apr 06:05
    #2

    Ligger de under eller utanpå huden s a s? En del typer av knölar kan man ta bort med laser. Kolla upp någon mottagning för laserbehandlingar där du bor.

  • Jappen
    Äldre 17 Apr 07:12
    #3

    Har precis samma sak som jag gick och kollade upp!
    I nästan alla fall är det lymfkörtlarna som spökar! Man har fler sådana än vad man tror!

  • Anonym (Knöla­r) Trådstartaren
    Äldre 17 Apr 18:40
    #4

    Mina knölar ligger utanpå huvudet. De är ganska hårda, men man kan rubba på dem. För mig är de permanenta, d v s kommer inte och går utan sitter där de sitter. Sen får jag allt fler och de växer stadigt. Riktigt drygt... Egentligen gör de inte ont, bortsett från om jag råkar borsta håret ganska hårt eller råkar stöta i någon knöl nångång.

    Hmm... Lät intressant det där med laser. Hoppas iallafall att det är smidigt att bli av med dyngan.

    Har aldrig tänkt på att det kan bero på lymfkörtlarna, men det är säkert mycket möjligt.

    Fler erfarenheter? :)

  • Anonym (min son)
    Äldre 17 Apr 18:44
    #5

    Min son har två knölar, som man typ kan "flytta" på. Dom sitter i bakhuvudet, på varsin sida, nästan nere vid nacken. BM sa att det är helt ofarligt, men dom kan svullna upp lite om han tex är förkyld, vilket dom gjort nu. Kanske sånna du har, om du alltid haft dom vill säga?!

  • Anonym (Knöla­r) Trådstartaren
    Äldre 17 Apr 18:49
    #6

    Anonym (min son) skrev 2008-04-17 18:44:16 följande:


    Min son har två knölar, som man typ kan "flytta" på. Dom sitter i bakhuvudet, på varsin sida, nästan nere vid nacken. BM sa att det är helt ofarligt, men dom kan svullna upp lite om han tex är förkyld, vilket dom gjort nu. Kanske sånna du har, om du alltid haft dom vill säga?!
    Nja, mina dök upp när jag var runt 12 eller så. Sen har jag haft dem i typ tio års tid. Från början var det bara en så jag blev inte så störd av det, men sen har de bara blivit fler och större. Det kan ju ändå handla om samma sorts knölar som din son. Mina går ju också att rubba en aning. Har inte tänkt på om de blir större när jag är förkyld. Det är nog mest att de växer ganska kontinuerligt.
  • Anonym (min son)
    Äldre 17 Apr 18:55
    #7

    Okej, då kan jag förstå om det är lite jobbigt. Inte så kul om dom växer & flera. Hoppas det går att göra nåt åt dom!
    Anonym (Knölar) skrev 2008-04-17 18:49:02 följande:


    Anonym (min son) skrev 2008-04-17 18:44:16 följande:
    Nja, mina dök upp när jag var runt 12 eller så. Sen har jag haft dem i typ tio års tid. Från början var det bara en så jag blev inte så störd av det, men sen har de bara blivit fler och större. Det kan ju ändå handla om samma sorts knölar som din son. Mina går ju också att rubba en aning. Har inte tänkt på om de blir större när jag är förkyld. Det är nog mest att de växer ganska kontinuerligt.
  • m00nfl­0wer
    Äldre 17 Apr 18:56
    #8

    Jag har en knöl på huvudet. Jag frågade om man kunde ta bort - Ja, men då växer inget hår där sedan.. sade hon. Hmm, så jag slutade tänka på det och nu är jag stolt över min knöl

  • Anonym (Knöla­r) Trådstartaren
    Äldre 18 Apr 01:15
    #9
    m00nfl0wer skrev 2008-04-17 18:56:29 följande:
    Jag har en knöl på huvudet. Jag frågade om man kunde ta bort - Ja, men då växer inget hår där sedan.. sade hon. Hmm, så jag slutade tänka på det och nu är jag stolt över min knöl
    Hjälp! Hoppas verkligen att det går att få bort dem på annat sätt isåfall... Skulle ju se helt galen ut med kala fläckar över hela skallen.
  • Anonym
    Äldre 18 Apr 01:22
    #10

    Jag har tagit bort en sån knöl med laser. Det syns ingenting. Om jag bara kunde minnas vad läkaren kallade den för...den här typen av knöl. Någonting med "hallon". Ja det fanns ju såklart ett medicinskt namn men det kallades även "hallon" nånting pga dess utseende.

  • Anonym
    Äldre 18 Apr 01:40
    #11

    www.sscc.se/

    om du inte bor i stockholm så kanske de har koll på andra kliniker?

  • Anonym
    Äldre 18 Apr 01:40
    #12

    Fibrom?

  • Anonym (Knöla­r) Trådstartaren
    Äldre 18 Apr 01:50
    #13

    Bor inte i Stockholm och jag vet inte av så många kliniker här som sysslat med de här grejerna. Laser låter väldigt dyrt, men det kanske är värt det om man får behålla håret :)

    Fibrom? Hmm... Ingen aning.

  • Äldre 20 Jan 08:20
    #14

    Jag har sju "små" knölar på mitt huvud, vet inte när de uppstod men de har varit där ett tag. Bryr mig inte så mycket men vill gärna veta vad det är, för det verkar väldigt ovanligt. Men tydligen är det ärfligt för min pappa kallade dem geniknölar, det var vad min farmor kallade dem, hon hade samma. Jag vill veta vad det är!

Svar på tråden Knölar i huvudet...