• GosGum­man
    Äldre 18 Apr 14:50
    28978 visningar
    17 svar
    17
    28978

    Tvätta fönster - Vad är de bästa sättet, tycker du?

    Hej!
    Om en vecka är det dags för flytt och ja tänkte vara duktig och tvätta fönstren redan nu. För att vara pedant och INTE gillar när de e stökigt eller smutsigt, så e ja en skam för mig själv me tanke på att jag är SÄMST på att tvätta fönster.

    Hur gör ja för bästa resultatet? Vilket väder ska de vara och allt de där... HUR GÖR JA!!!! ;)

  • Svar på tråden Tvätta fönster - Vad är de bästa sättet, tycker du?
  • Svenss­onEmel­ie
    Äldre 18 Apr 14:55
    #1

    Jag tycker att det funkar bäst om man bara har en disktrasa och diskmedel och vatten så klart, torka sen med tidningspapper i cirklar. Blir perfekt resultat! Vädret spelar väl inte så stor roll, förutom att det kanske helst inte ska regna...:)

  • Birgit­ta2
    Äldre 18 Apr 14:57
    #2
    SvenssonEmelie skrev 2008-04-18 14:55:17 följande:
    Jag tycker att det funkar bäst om man bara har en disktrasa och diskmedel och vatten så klart, torka sen med tidningspapper i cirklar. Blir perfekt resultat! Vädret spelar väl inte så stor roll, förutom att det kanske helst inte ska regna...:)
    Diskmedel och vatten och trasa. Dra över fönstren med det och sen använd fönsterskrapa. Därefter fönsterputs som du sprayar på och torkar bort med tidningspapper. Fönstrena blir klara och fina och inte en enda fläck.
  • Nyfike­n gul
    Äldre 18 Apr 15:04
    #3

    Riktigt hett vatten

    Diskmedel

    Disksvamp

    Fönsterskrapa

    Torkar rent runt listerna med en handduk. Torkar aldrig rent själva fönstret - det får skrapan sköta.


  • coffee­lover
    Äldre 18 Apr 15:06
    #4

    Vatten och spolarvätska. Torka torrt med torky efteråt. Bra tips även på vintern eftersom spolarvätska inte fryser. Men använd handskar eftersom man blir ganska torr om händerna efteråt.

  • GosGum­man
    Äldre 18 Apr 15:59
    #5

    Men ohh.... de blir ju flammigt. HUR får ja bort det? varför blir de så?ser ut som en hinna på fönstren ju... :(

  • Nyfike­n gul
    Äldre 18 Apr 16:18
    #6
    GosGumman skrev 2008-04-18 15:59:35 följande:
    Men ohh.... de blir ju flammigt. HUR får ja bort det? varför blir de så?ser ut som en hinna på fönstren ju... :(
    Har du tillräckligt mycket diskmedel i vattnet? Och blöter du fönstret ordentligt så det blir riktigt plaskvått och löddrigt?

    o framförallt - hur hett vatten har du?
  • GosGum­man
    Äldre 18 Apr 16:58
    #7

    Ja har en himla massa diskmedel. hur mycke ska man ha per liter? de e rätt varmt. Ska de vara RIKTIGT hett? o japp... de plaskar om mig. ;)

  • Birgit­ta2
    Äldre 18 Apr 18:12
    #8

    För mycket diskmedel blir svårt att få bort. Jag brukar bara ha ett "sprut" i en 10-litershink. (Med ungefär 5 liter vatten i)

  • Äldre 18 Apr 18:14
    #9

    Man betalar en fönsterputsare..


    Dec-07: 107-92,8
  • ludenb­en
    Äldre 18 Apr 18:16
    #10

    jag har bara fönsterputs och en diskhanduk som inte luddar. Blir skinande rent och inte flammigt

  • Smilla 78
    Äldre 18 Apr 18:16
    #11

    spolarvätska blandat med vatten i sprayflaska, torka av med hushållspapper. Rent och snyggt, inga ränder och inte flammigt


    Lycklig mamma till Neo 13 månader!
  • GosGum­man
    Äldre 18 Apr 18:19
    #12

    Ja får köra över dem en gång me fönsterputs och tidnngspapper tror ja. Ja lejer ju knappast bort det. Låg inkomst o ensamstående klarar ej de, även om ja sååå gärna skulle vilja de.

  • Elle83
    Äldre 19 Apr 08:15
    #13

    Jag kör alltid med en microfibertrasa, tycker det funkar skitbra och man behäver ju inga medel, bara varmt vatten!! Toppen för miljön!

  • Stumpa­n2
    Äldre 19 Apr 08:20
    #14

    elle83: hur gör du då? blöter trasan och tvättar och låter det självtorka eller har du en ny trasa att torka torrt efteråt?

  • mrs Elliot­t
    Äldre 19 Apr 10:04
    #15

    Micro duk,svamp och en spann med hett vatten och pyttelite disk medel..det ska inte vara sol för då blir fönstren flammiga.de torkar för fort.Tvätta med svampen och torka sen tort med micro duken.

  • Äldre 17 Jun 11:48
    #16
    GosGumman skrev 2008-04-18 14:50:44 följande:
    Hej!
    Om en vecka är det dags för flytt och ja tänkte vara duktig och tvätta fönstren redan nu. För att vara pedant och INTE gillar när de e stökigt eller smutsigt, så e ja en skam för mig själv me tanke på att jag är SÄMST på att tvätta fönster.

    Hur gör ja för bästa resultatet? Vilket väder ska de vara och allt de där... HUR GÖR JA!!!! ;)
    Hej gosgumman! Vi flyttade nyligen till en ny lägenhet och hade således samma bekymmer som du. Vi fick ett tips av våra grannar att anlita städhjälp via en onlinetjänst där vi tillsammans med städaren kom överens om ett vettigt pris.

    www.tendea.se/lp/stadare
  • Äldre 17 Jun 12:11
    #17

    Vi har en fönsterputsare som kommer varann månad och tvättar alla fönster på utsidan.

Svar på tråden Tvätta fönster - Vad är de bästa sättet, tycker du?