• Anmäld
    Äldre 19 Apr 17:42
    30611 visningar
    11 svar
    11
    30611

    Hur mycket får man sälja privat per år utan att behöva skatta?

    Hur mycket får man sälja privat per år utan att behöva skatta? Typ som på tradera när man säljer av sina begagnade prylar

  • Svar på tråden Hur mycket får man sälja privat per år utan att behöva skatta?
  • xenaa
    Äldre 19 Apr 17:46
    #1

    tror det är 50 000 om jag intehar helt fel


    ♥LEO♥
  • Äldre 19 Apr 17:50
    #2

    Kan du inte dela upp det på olika sajter som har aktioner?.

  • Äldre 19 Apr 17:51
    #3

    Kom på varför kan ni inte dela upp på 2 olika konton . En på dig och en på din man?

  • Äldre 19 Apr 18:16
    #4

    Om det är prylar som du själv har använt så är det 50 000 kr, men om man gör något, eller köper in 5 bodies på Ullared och säljer dem vidare direkt så är det från första kronan....


    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Äldre 20 Apr 01:29
    #5

    egna prylar som du säljer någon då å då, så sällan å så få så det klassas som enstaka enskild affär, så kan du sälja å göra en vinst på upp till 50 000.- år utan att ta upp det eller skatta för det (tex en bil).

    Men säljer du oftare/mer så det blir tveksamt om det är bara någon enstaka affär tex bil, byxor du köpt i fel storlek, en kartong barnkläder eller dyl utan att det blir att du lägger ut tex på tradera då å då kläder, saker mm då blir det inte längre enstaka sak å då skall du deklarera för det FRÅN FÖRSTA KR!
    tex som hobby, även om det så är begagnade kläder mm, men i tex de fallet behöver du ju inte skatta då du inte gör vinst men du bör ha kvittona kvar från kläderna för annars beräknas det att du köpt det för 25% av föräsäljningsvärdet å resten får du skatta för (även fast alla förstår att du inte köpt nya levis jeans för 5.- tex)

    köper du in nått nytt i syfte att tjäna pengar/sälja så skall det naturligtvis oxå skattas från första kr...

    moms å dyl betalar du dock först efter att ha sålt för 30 000,- år.

    Tror nån verkligen att man skulle kunna få pengar sådär utan att skatta i sverige ?????? jo det kan man förståss om man säljer kottar å bär men det är väll de absolut enda man kan tjäna pengar på utan att skatta (till en viss summa dock)

  • Äldre 20 Apr 01:33
    #6

    kan tillägga att jag verkligen vet!
    skattemasen har synat mig i sömmarna då jag ett år sålt begagnade barnkläder, å en del från hemmet (i samband med flytt) å lite klistermärken.. till ett värde av ca 18 000,- år INF portoavgifterna (som säkert var typ ½ summan)

  • Anmäld
    Äldre 20 Apr 18:24
    #7
    hotten skrev 2008-04-20 01:33:13 följande:
    kan tillägga att jag verkligen vet!skattemasen har synat mig i sömmarna då jag ett år sålt begagnade barnkläder, å en del från hemmet (i samband med flytt) å lite klistermärken.. till ett värde av ca 18 000,- år INF portoavgifterna (som säkert var typ ½ summan)
    Tack, men kollar dom så noga.... trodde jag inte?
  • MaLiNn­n
    Äldre 20 Apr 18:28
    #8

    oj va spännande tråd

  • sakoli­ne
    Äldre 20 Apr 19:50
    #9

    kanske dum fråga, men hur får de reda på det?

  • Äldre 20 Apr 20:32
    #10

    jag vet inte hur de väljer ut vem de kollar, men dels slumpmässigt, dels om man besöker sidor ofta (tradera, blocket, porrsidor mm), begär uppgifter av blocket, tradera osv, å på just tradera är det ju väldigt lätt att se hur många prylar man sålt på tex historiken redan som bara koll utan att gå in å begära uppgifter från tradera osv..

    sen kollar de ju upp bankkonton, paynova å allt de heter bolagen via man kan ta betalt (ut å insättningar)..

    du vet absolut ingenting!

    SEN OM de går vidare så skickar de ett brev till dig å begär in uppgifter å förklaringar osv... (om de inte knackar på direkt å vänder ut å in på ditt hem, men då måste de misstäcka lite mer än 10000,--30000,- iallafall)
    Hos mig tyckte det att jag hade sååå många små transaktioner (obs många men små!) på bankkonto så jag åkte på det, de skickade kontoutdragen ett år tillbaka å jag fick en chans att strycka under vad som var tradera eller annan försäljning (annars ville de ha skatt för tex barnbidrag! å nån insättning som en väninna gjort mm..)

    Nu hade jag inte sparat kvitton på porto mm, men gjorde enorma beräkningar jätte noga, kunde styrka att jag sålt ett hus osv å då är det oxå rimligt att det blir grejer som man inte behöver som kan tänkas säljas, jag kunde styrka att jag tidigare samlat på stickers å sålt dubbletterna nu osv.. så för min del
    blev beslutet att jag sålt så pass mycket på hobby nivå (hobby = ej vinst syfte) så att jag borde deklarera detta, men att jag heller inte tillbringat nån vinst å därmed gjorde de ingen ändring på min deklaration...

  • Anmäld
    Äldre 20 Apr 22:29
    #11
    hotten skrev 2008-04-20 20:32:16 följande:
    jag vet inte hur de väljer ut vem de kollar, men dels slumpmässigt, dels om man besöker sidor ofta (tradera, blocket, porrsidor mm), begär uppgifter av blocket, tradera osv, å på just tradera är det ju väldigt lätt att se hur många prylar man sålt på tex historiken redan som bara koll utan att gå in å begära uppgifter från tradera osv..sen kollar de ju upp bankkonton, paynova å allt de heter bolagen via man kan ta betalt (ut å insättningar)..du vet absolut ingenting!SEN OM de går vidare så skickar de ett brev till dig å begär in uppgifter å förklaringar osv... (om de inte knackar på direkt å vänder ut å in på ditt hem, men då måste de misstäcka lite mer än 10000,--30000,- iallafall)Hos mig tyckte det att jag hade sååå många små transaktioner (obs många men små!) på bankkonto så jag åkte på det, de skickade kontoutdragen ett år tillbaka å jag fick en chans att strycka under vad som var tradera eller annan försäljning (annars ville de ha skatt för tex barnbidrag! å nån insättning som en väninna gjort mm..)Nu hade jag inte sparat kvitton på porto mm, men gjorde enorma beräkningar jätte noga, kunde styrka att jag sålt ett hus osv å då är det oxå rimligt att det blir grejer som man inte behöver som kan tänkas säljas, jag kunde styrka att jag tidigare samlat på stickers å sålt dubbletterna nu osv.. så för min delblev beslutet att jag sålt så pass mycket på hobby nivå (hobby = ej vinst syfte) så att jag borde deklarera detta, men att jag heller inte tillbringat nån vinst å därmed gjorde de ingen ändring på min deklaration...
    åh herregud....
Svar på tråden Hur mycket får man sälja privat per år utan att behöva skatta?