• Anonym
    Äldre 25 Apr 13:00
    59692 visningar
    38 svar
    38
    59692

    Vad kostar en vårdnadstvist?

    Är det någon som vet vad en vårdnadstvist kostar. Man har väl en advokat man betalar själv eller?

    Alltså hela summan man betalar själv.

  • Svar på tråden Vad kostar en vårdnadstvist?
  • Anonym
    Äldre 15 Jan 10:50
    #21

    För mig slutade räkningen på mellan 60 coh 70 000 kr, för exmaken runt 120 000. 

  • Anonym (mm)
    Äldre 20 Jan 16:34
    #22

    Du som betalade 60-70 tusen och exmaken 120,tusen, hade ni hemförsäkring?

  • Anonym
    Äldre 20 Jan 16:38
    #23

    Jag betalade 700 kronor. Men en kompis åkte på 20000....

  • Anonym (mm)
    Äldre 20 Jan 16:40
    #24

    700 kr hade du hemförsäkring?

  • sirisd­otter
    Äldre 20 Jan 16:43
    #25
    Kajsan skrev 2008-04-29 00:31:52 följande:
    Framförallt kostar det väl på barnens välmående och trygghet?
  • Anonym
    Äldre 20 Jan 16:45
    #26
    Anonym (mm) skrev 2013-01-20 16:40:34 följande:
    700 kr hade du hemförsäkring?
    Ja och använde bara advokaten i förhandlingen och en liten tid innan. Vissa kontaktar advokaten jämt, lämnar in "bevis" och har sej. Jag hade mina yrkanden och skrev mycket själv som advokaten bara renskrev och skickade in till domstolen.
  • Anonym (mm)
    Äldre 20 Jan 16:52
    #27

    Ok. Jag har hemförsäkring med rättsskydd så hoppas att slutnotan blir allt för hög. Tack för att du svarade:)

  • Anonym
    Äldre 20 Jan 16:54
    #28
    Anonym skrev 2013-01-20 16:45:15 följande:
    Ja och använde bara advokaten i förhandlingen och en liten tid innan. Vissa kontaktar advokaten jämt, lämnar in "bevis" och har sej. Jag hade mina yrkanden och skrev mycket själv som advokaten bara renskrev och skickade in till domstolen.

    Vissa kontaktar även motpartens ombud!   På en faktura hade min advokat tagit upp minuttaxa för samtal som exet ringt henne -  mig ovetandes!
  • Anonym
    Äldre 20 Jan 16:56
    #29
    Anonym (mm) skrev 2013-01-20 16:52:59 följande:
    Ok. Jag har hemförsäkring med rättsskydd så hoppas att slutnotan blir allt för hög. Tack för att du svarade:)
    Begränsa din tid med advokaten och sköt så mycket du kan själv så behöver det inte bli för dyrt.
  • Iam
    Äldre 20 Jan 16:59
    #30
    Kamikazee skrev 2008-04-28 10:20:04 följande:
    TS - gränsen vid rätthjälp går vid 260 000 kr inkomst/år. Tjänar man under det så kan man få rättshjälp, men det är inte säkert.
    Sedan beror det på hur länge tvisten håller på. Det är många turer i början då man först ska göra en muntlig framställelse och se om man kan nå en förlikning. Går inte det så är det en riktig rättegång som gäller.
    I runda slängar kommer advokaten ha kostat ca 50 000 kr när den muntliga framställelsen varit. Går man till rättegång så är det närmare 50 000 kr till. Förlorar man målet så får man ta över den andre partens rättegångskostnader också, och då får man ingen rättshjälp alls.

    Förslagsvis kollar du upp allt det här på nätet, kolla din stads tingsrätts hemsida. Där finns länkar till allt. Där kan du läsa om rättshjälp, familjerätt osv.
    Jag är lite tveksam till att man får ta över den andres kostnader i en vårdnadstvist.. Det räknas väl inte på samma sätt som en civilrättslig process?
    Men jag kan så klart ha superfel.

    TS.
    Ring och rådgör med en familjejurist. Det kostar inte mer än ett telefonsamtal att ställa dom frågor du behöver få svar på, och då en rimlig beräkning på vad det kostar och vilka chanser du har.  
  • Anonym
    Äldre 20 Jan 20:06
    #31
    Anonym (mm) skrev 2013-01-20 16:34:37 följande:
    Du som betalade 60-70 tusen och exmaken 120,tusen, hade ni hemförsäkring?
    Ja, men vårdnadstvister går inte på hemförsäkringen. Samma sak om du blir misshandlad av din sambo etc. så gäller inte försäkringen då heller... Iaf inte om man har Trygghansa. 
    Nu löste det sig rätt bra för min del, tjänade under 80 000kr det året, så jag behövde knappt betala någonting. Det gjorde däremot exet som jobbade heltid

    Nej, man tar inte över varandras kostnader i en vårdnadstvist (till skillnad mot vad man gör annars om man förlorar...)  
  • Anonym
    Äldre 20 Jan 20:24
    #32
    Anonym skrev 2013-01-20 20:06:31 följande:
    Ja, men vårdnadstvister går inte på hemförsäkringen. Samma sak om du blir misshandlad av din sambo etc. så gäller inte försäkringen då heller... Iaf inte om man har Trygghansa. 
    Nu löste det sig rätt bra för min del, tjänade under 80 000kr det året, så jag behövde knappt betala någonting. Det gjorde däremot exet som jobbade heltid

    Nej, man tar inte över varandras kostnader i en vårdnadstvist (till skillnad mot vad man gör annars om man förlorar...)  
    Det gör de visst det. Upp till 200 000 täcker Trygg Hansas rättsskydd.


  • Anonym
    Äldre 20 Jan 20:33
    #33
    Anonym skrev 2013-01-20 20:24:46 följande:
    Det gör de visst det. Upp till 200 000 täcker Trygg Hansas rättsskydd.


    Det står i villkoren att den inte täcker tvister som har med separationer, skilsmässor etc. att göra. Och dit räknas vårdnadstvister. Däremot kan man ha rätt till rättshjälp, vilket kraftigt reducerar kostnaderna om man är berättigad till det. Försäkringen ersätter inte
    • tvister som har samband med arbete.
    • tvist vid upplösning av äktenskap, partneroch
    samboförhållanden.
    • småmål, det vill säga tvister som rör
    belopp under ett halvt prisbasbelopp.
    • grupptalan.
    • tvist som gäller dig som ägare, förare eller
    brukare av båt och motordrivet fordon.  
  • sirisd­otter
    Äldre 20 Jan 23:32
    #34
    Iam skrev 2013-01-20 16:59:22 följande:
    Jag är lite tveksam till att man får ta över den andres kostnader i en vårdnadstvist.. Det räknas väl inte på samma sätt som en civilrättslig process?
    Men jag kan så klart ha superfel.

    TS.
    Ring och rådgör med en familjejurist. Det kostar inte mer än ett telefonsamtal att ställa dom frågor du behöver få svar på, och då en rimlig beräkning på vad det kostar och vilka chanser du har.  

    Min f d man förlorade tre vårdnadstvister mot mig -  med allra största sannolikhet hade jag kommit ihåg om det hade varit gratis för mig!
  • Äldre 20 Jan 23:51
    #35
  • Anonym
    Äldre 20 Jan 23:54
    #36
    sirisdotter skrev 2013-01-20 23:32:11 följande:

    Min f d man förlorade tre vårdnadstvister mot mig -  med allra största sannolikhet hade jag kommit ihåg om det hade varit gratis för mig!
    Anonym skrev 2013-01-20 20:33:02 följande:
    Det står i villkoren att den inte täcker tvister som har med separationer, skilsmässor etc. att göra. Och dit räknas vårdnadstvister. Däremot kan man ha rätt till rättshjälp, vilket kraftigt reducerar kostnaderna om man är berättigad till det. 

    Försäkringen ersätter inte
    • tvister som har samband med arbete.
    • tvist vid upplösning av äktenskap, partneroch
    samboförhållanden.
    • småmål, det vill säga tvister som rör
    belopp under ett halvt prisbasbelopp.
    • grupptalan.
    • tvist som gäller dig som ägare, förare eller
    brukare av båt och motordrivet fordon.  
    Startar man en tvist när man separerar får man skylla sig själv- men efter en tid kan man göra det och få ersättning.

  • Anonym (mm)
    Äldre 21 Jan 11:42
    #37

    M


    Anonym skrev 2013-01-20 23:54:26 följande:
    Anonym skrev 2013-01-20 20:33:02 följande:
    Det står i villkoren att den inte täcker tvister som har med separationer, skilsmässor etc. att göra. Och dit räknas vårdnadstvister. Däremot kan man ha rätt till rättshjälp, vilket kraftigt reducerar kostnaderna om man är berättigad till det.  Försäkringen ersätter inte ? tvister som har samband med arbete. ? tvist vid upplösning av äktenskap, partneroch samboförhållanden. ? småmål, det vill säga tvister som rör belopp under ett halvt prisbasbelopp. ? grupptalan. ? tvist som gäller dig som ägare, förare eller brukare av båt och motordrivet fordon.  
    Startar man en tvist när man separerar får man skylla sig själv- men efter en tid kan man göra det och få ersättning.

    Ja så fungerar Folksam också men det måste ha gått en viss tid när man separerat innan vårdnadstvi för att försäkringen ska gälla. Och det har det i vårat fall. Har räknat på en kostnad mella.n 10- 20 tusen så vi får väl se vart slutnotan hamnar...
  • sirisd­otter
    Äldre 21 Jan 14:45
    #38
    Anonym skrev 2013-01-20 23:54:26 följande:
    Startar man en tvist när man separerar får man skylla sig själv- men efter en tid kan man göra det och få ersättning.

    Riktat till mig?   Jag är  helt emot  att dra in barn i rättstvister.  

    Och jag hade rättshjälp/  rättsskydd -  ombudet hade reda på sånt.   Det hade gått några år efter skillsmässan -  och nu har ännu  fler år gått.   Försäkringsbolag ändrar sina regler.
Svar på tråden Vad kostar en vårdnadstvist?