• Sånglä­rkan
    Äldre 25 Apr 20:41
    12506 visningar
    12 svar
    12
    12506

    Katt-avskräckande tips tack :-(

    Vår grannkatt älskar att vara på vår gård och på bron och fram tills idag har det bara varit små-irriterade.

    Tyvärr har vår 3-åring fått konstaterad pälsdjursallergi för några månader sedan och idag bankade han på dörren och grät; "Puff, jag vill ha puff". Han hade fått ett astmaanfall av att vara ute och leka där katten varit!!!

    Jag kan ju inte begära att grannen håller sin utomhuskatt inne (vi bor på mindre ort), så vad gör jag? Finns det knep med dofter eller dylikt för att hålla katten borta från våra ägor??

    MYCKET tacksam för tips!

  • Svar på tråden Katt-avskräckande tips tack :-(
  • mammat­alman
    Äldre 25 Apr 20:45
    #1

    citron kan hålla katter borta. det finns en get off spray i djuraffären att köpa. har ni bra grannar så prata med dem och dela på kostnaden det är faktiskt deras katt och eran tomt. så den har inget där att göra.

  • Sånglä­rkan
    Äldre 25 Apr 20:47
    #2

    Citron ska genast ut i trädgården, det har jag hemma! Tack!

  • Carbon
    Äldre 25 Apr 20:47
    #3

    Vitlökspulver strödde jag i landet när grannens katter var där och rafsade. Men det kanske inte funkar att strö runt en hel tomt.. Sedan får man ju strö om vid regn...

    Gamla hederliga tricket att spruta/hälla vatten på katten kanske får den att inte gilla er.

  • Fru annmi
    Äldre 25 Apr 20:49
    #4

    Apelsinskal gillar de inte heller
    Eller Placera ut Kattmynta längre bort,för...Då går kissen dit istället!

  • Äldre 25 Apr 20:49
    #5

    Ha en vattenspruta nära till hands när ni får syn på katten.
    Spruta vatten, gärna med hård stråle så lär det ta ett tag innan katten är tillbaka igen.
    Inget som skadar, men det avskräcker.
    Vi har själva katt och har sagt till grannarna att göra så om den kommer närmare än vad de tycker är ok.


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Äldre 25 Apr 20:49
    #6

    Citron. Vitpeppar. Snus. Kattvarnare...

  • Sånglä­rkan
    Äldre 26 Apr 09:47
    #7

    Tack för alla tips!

    Eftersom jag är i läget att välja att rädda mitt barn från sjukdom och vara snäll med djur tänks en (elak?) idé i mitt huvud:

    Kan man ladda den där vattensprutan med ex. citronvatten, eller är jag förblindad och tänker inte riktigt rätt...?

    Jag tänker fortfarande på min son som ramlade in på hallgolvet igår med hackande andning Katten måste bort!

    JenJa, kattvarnare, vad är det?

  • Äldre 26 Apr 09:49
    #8
    Sånglärkan skrev 2008-04-26 09:47:33 följande:
    Tack för alla tips!Eftersom jag är i läget att välja att rädda mitt barn från sjukdom och vara snäll med djur tänks en (elak?) idé i mitt huvud:Kan man ladda den där vattensprutan med ex. citronvatten, eller är jag förblindad och tänker inte riktigt rätt...?Jag tänker fortfarande på min son som ramlade in på hallgolvet igår med hackande andning Katten måste bort!JenJa, kattvarnare, vad är det?
    Ja, ladda den med citronvatten, det är ju inte farligt, bara obehagligt
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Sånglä­rkan
    Äldre 26 Apr 09:50
    #9

    Stöd av en kattägare! Allt jag begär! Jag laddar genast sprutan!

  • Äldre 26 Apr 09:56
    #10
    Sånglärkan skrev 2008-04-26 09:50:46 följande:
    Stöd av en kattägare! Allt jag begär! Jag laddar genast sprutan!
    Kattägarna lär ju undra sen varför katten luktar citron
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Sånglä­rkan
    Äldre 26 Apr 10:01
    #11

    Hm... jo, jag tittar ut genom förnstret för att hålla koll på när de kommer ut så jag kan gå och prata med dem om detta.
    De lär nog förstå, men det känns lite pinigt att ringa på och säga det. Då känns det som att de skulle tro att jag skulle fiska efter att de tog bort katten.

  • Äldre 26 Apr 10:10
    #12

    Kattvarnare är en apparat som sänder ett visst ljud som bara katten hör och avskräcker den.

Svar på tråden Katt-avskräckande tips tack :-(