• Kreols­kan
    Äldre 27 Apr 11:07
    38874 visningar
    28 svar
    28
    38874

    pigmentfläckar i ansiktet?

    Upptäckte igår att jag fått stora "blaffiga" pigmentfläckar i ansiktet efter att ha suttit i solen en liten stund. Hu! Går de bort eller vad händer nu? Någon annan som fått?

  • Svar på tråden pigmentfläckar i ansiktet?
  • Kreols­kan
    Äldre 27 Apr 12:21
    #11

    puffpuff Jag vill ha svar på alla intressanta frågor som dykt upp här!

  • Kreols­kan
    Äldre 27 Apr 12:22
    #12

    Har någon blivit av med sina fläckar efter grav?

  • Wouwie
    Äldre 27 Apr 13:50
    #13

    Hejsan!

    Tänkte bara flika in en kommentar om detta. Jag är hudterapeut och jobbar med både blekande produkter och ljusbehandlingar som man använder sig av för att få bort hyperpigmenteringar. Dessvärre är det skillnad på pigmentfläckar och pigmentfläckar. Kloasma eller melasma som det kallas när man får dessa pigmentfläckar under graviditet är lite svårare att behandla. Var nyligen på en föreläsning om detta och tyvärr är det så att dessa pigmentfläckar är otroligt svåra att få bort. Många väljer t.o.m att inte ens försöka.

    Min rekommendation är att vara flitig med UV-skydd (spf 30) och inte ligga och pressa i solen. Detta gäller självklart även i förebyggande syfte. Som tur är brukar dessa fläckar blekna efter sommaren då huden inte exponeras för sol.

    (Man kan även jobba lite med AHA-syreprodukter under våren, vintern och hösten då det kan bidra till en lättare blekning.)

    Lycka till!

  • Äldre 27 Apr 17:04
    #14

    fick oxå en i ansiktet under min grav, gick till vårdcentralen betalade 150 kr och de skar bort den med en gång-sydde fyra stygn. Så hoppa över laserbehandligen

  • Kreols­kan
    Äldre 27 Apr 21:23
    #15

    Wouwie: Men bleknar dessa pigmentfäckar under vintern och försvinner eller finns de alltid kvar?

  • emsan8­2
    Äldre 27 Apr 21:23
    #16

    Jag har med som två större fläckar under vardera öga mot kiden o sen på näsan men ser lite ut som fräknar...fick det här innan grav,troligen av p-piller...är skitjobbigt för jag älskar verkligen o sola..har gjort de ändå och jag tycker inte de blir värre än när man har solskydd...men snyggt är det ju inte,men hur kul är det o kunna bli brun men inte får vara i solen mer då?!usch...De bleknade helt o hållet på intern tyckte jag,..

  • Kreols­kan
    Äldre 27 Apr 21:24
    #17

    emsan82: Så dina kommer tillbaka varje år?

  • Kreols­kan
    Äldre 27 Apr 21:27
    #18

    Mina fläckar är inte så väldigt markerade utan lite diffust oregelbundna så jag tror inte att mina kan skäras bort. Dom är dessutom ganska stora. Jag ska föda barn i maj - fortsätter min kropp att samla på sig såna här läbbiga fläcker efteråt också?

  • Äldre 27 Apr 21:30
    #19

    så konstigt att alla i sverige verkar få det, ingen som ja känner här har hört talas om det... undrar om ja kommer få det, jag har ju liksom lite svårt att undvika solen...

  • Feffie
    Äldre 27 Apr 21:35
    #20

    Jag fick massor efter graviditeten... och de finns kvar. Blev tipsad att använda ROC produkter och de verkar hjälpa. Jag ser nästa skitig ut i ansiktet efter en dag i solen. Flammig. Jättetrist..

    Och mina kan man INTE skära bort. Å herre min gud.

  • Feffie
    Äldre 27 Apr 21:35
    #21

    Jag fick massor efter graviditeten... och de finns kvar. Blev tipsad att använda ROC produkter och de verkar hjälpa. Jag ser nästa skitig ut i ansiktet efter en dag i solen. Flammig. Jättetrist..

    Och mina kan man INTE skära bort. Å herre min gud.

  • Laboli­nas
    Äldre 28 Apr 09:47
    #22

    Nä, roligt är det inte att se ut som en mänsklig dalmatiner i ansiktet...*suck*....Frågan är bara om de fortsätter tillta i styrka & antal när väl bebisen är kommen eller om man åtminstonde kan glädja sig med att de inte blir fler?

  • Kreols­kan
    Äldre 28 Apr 15:17
    #23

    bra fråga! Svar någon?

  • emsan8­2
    Äldre 28 Apr 19:42
    #24
    Svar på #17
    ja de kom örsta gången förra året o jag har fått dem nu igen så det verkar inte bätre..håller m om att man ser skitig ut nästan..inte sådär gyllenbrun som jag kunde bli förut och det räker med en kort stund i slen för att de ska komm..varför just i ansiktet me?!
  • ronnia­1984
    Äldre 7 Aug 09:49
    #25

    Hejsan!
    Är det någon som fortfarande har problem med pigmentfläckar, så ta gärna kontakt med mig då jag har fått bort mina nästan totalt!! 

  • Astrid­02
    Äldre 11 May 12:32
    #26

    Hur fick du bort dem? Jag har just fått pigmentfläckar själv. Använder solskyddsfaktor 50 och en hatt. Men de sitter kvar och ser konstiga ut. 

  • turkos­77
    Äldre 11 May 18:38
    #27

    Jag fick bort mina nästan helt med hjälp av  en spot peel och sen spot peel kräm en månad efter det. Tror jag gjorde det på stureplanskliniken och jag betalade 500 kronor inklusive krämen. Jag hade en riktigt otrevlig och mörk mustasch. Hade provat laser innan som inte hjälpte ett dugg. 

    Idag är jag väldigt försiktig med solen. Alltid solkräm och en bb-creme med solskydd. Har klarat mig från att få tillbaka den. Ibland kan jag se lite efter att tex ha varit på solsemester. Men då brukar jag använda deras lite svagare yellow cream i några dagar och sen är det borta. 

  • Äldre 23 Dec 08:48
    #28

    Kräm mot pigmentfläckar i ansiktet - http://goo.gl/UJLDPe

Svar på tråden pigmentfläckar i ansiktet?