• Kreols­kan
    Äldre 29 Apr 18:55
    19932 visningar
    11 svar
    11
    19932

    Hur grunt kan man plantera en ligusterhäck?

    Har beställt ligusterplantor (ej i kruka) och har till min fasa upptäckt att det är grus precis under gräsmattan vid kanten av muren där jag vill ha häcken. Nu är alltså frågan: Hur grunt kan en liguster överleva? kan rötterna växa åt ena sidan där det är mera jord?

  • Svar på tråden Hur grunt kan man plantera en ligusterhäck?
  • Torpar­n
    Äldre 29 Apr 22:55
    #1

    Gruset ligger nog där för att dränera runt muren. Kan du inte flytta in häcken något? Den blir ju rätt bred häcken så den ska inte planteras för nära muren. Då kommer muren hämma plantan och den sidan blir bara risig och ful.

  • Kreols­kan
    Äldre 30 Apr 07:41
    #2

    Ja, jag har provgrävt och gruset går en bra bit in så det ser lite konstigt ut om jag planterar så långt från muren. Hur bred blir en välansad ligusterhäck?

  • Torpar­n
    Äldre 30 Apr 08:08
    #3

    Den går inte att hålla så smal som tex Avenbok så räkna med ca 60-70 cm. Hur hög är muren? Och hur hög har du tänkt häcken?

    Lite grus går ju bra men bara grus blir för torrt för häcken. Så du får nog isåfall gräva ur diket på lite av gruset och ersätta med jord

  • Kreols­kan
    Äldre 30 Apr 09:04
    #4

    Jag vill hålla ligustern på max 60 cm höjd och vill få den så tät som möjligt. Muren är 1,20 hög.

  • Torpar­n
    Äldre 30 Apr 09:17
    #5

    Ok. men hur ligger solen då mot häcken?Jag tänkte bara så inte häcken står i skuggan hela tiden av muren. De vill ha sol till halvskugga.

    Släpp upp häcken 15-20 cm varje år så får du en tät häck. Glöm inte att även sidorna ska beskäras så den blir tät.

  • Kreols­kan
    Äldre 30 Apr 10:02
    #6

    Häcken ska planteras uppe på muren (inte precis på men vid)för det är en stödmur mot gatan. Sol hela dagen.

  • Torpar­n
    Äldre 30 Apr 10:15
    #7

    Aha så muren ligger då lägre än häcken? Då förstår jag

    Såg framför mig en 120 cm hög mur med en 60 cm häck bredvid sig....

    Då fungerar det nog säkert bra. Men försök ändå att ta bort endel av gruslagret så rötterna får det lättare att etableras.

    Sen brukar de hitta sin väg till vattnet. Men de behöver lite hjälp i början så glöm inte att vattna rejält om sommaren blir torr och varm.

    Jag skulle nog plantera häcken ca 40 cm från muren.

  • Kreols­kan
    Äldre 30 Apr 10:50
    #8

    ja om jag planterar 40 cm från muren så är det inga problem för då är det bara jord och jag kan gräva en rejäl grop. Problemet är att det ser lite märkligt ut från gatan för de flesta häckar står ju precis vid kanten. Det jag tänkte var att jag kanske kunde våga plantera häcken så nära som möjligt så länge det är mycket jord på ena sidan, men det kanske inte funkar.

  • Torpar­n
    Äldre 30 Apr 11:01
    #9

    Fast häcken kommer så småning om hamna bredvid muren vartefter den breddar sig. Om du planterar den alldeles intill så hamnar rötterna så nära muren att regnvatten och näringsämnen inte kommer till sin fulla rätt.

    Så mjaaaa 30 cm från muren då? *s*

  • Äldre 1 May 16:04
    #10

    Du behöver inte gräva så djupt, 30-40 cm räcker. Däremot behöver du gräva minst 50 cm brett, framförallt om jorden är kompakt runt om. Ligusterns rötter växer inte så mycket neråt utan åt sidorna.

  • Kreols­kan
    Äldre 1 May 21:30
    #11

    Ok, då gjorde jag nog rätt idag när jag började. Grävde 30-40 cm djupt och ganska brett. Satte häckplantorna 55 cm från murkanten. Det ser lite skumt ut att ha häcken så långt från kanten men med lite murgröna eller nåt framför så kanske det kan bli fint.

    Måste slå ett slag för Horto-green där jag betställde plantorna. Jättefina ex ca 60 cm höga och buskiga.

Svar på tråden Hur grunt kan man plantera en ligusterhäck?