• Lolill­a
    Äldre 4 May 16:52
    46767 visningar
    14 svar
    14
    46767

    Vad krävs för privat övningskörning? (mc)

    Som rubriken lyder. Vad krävs för att kunna börja övningsköra privat på mc? Både för "eleven" och handledaren? Vill gärna ha svar från er som _vet_ d.v.s nyligen har gjort det. Rena spekulationer undanbedes, då kan jag lika gärna googla själv...

  • Svar på tråden Vad krävs för privat övningskörning? (mc)
  • Äldre 4 May 16:57
    #1

    Enklast hittar du information på Vägverkets hemsida

    www.vv.se/templates/page3____230.aspx

    Scrolla ner lite så står det som privat övningskörning på motorcykel


    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Lolill­a
    Äldre 4 May 18:45
    #2

    Så allt som krävs är egentligen "lämpat" och att handledaren har blivit godkänd av Länsstyrelsen? Fattar inte riktigt hur de har delat in styckena i det de skriver, tycker det ser rörigt ut. Därför jag skapade tråden. Har redan läst det där men tyckte det verkade _för_ enkelt?

  • Äldre 4 May 18:56
    #3

    Samma regler för MC som för bil enligt vad som står där.
    Handledare måste gå den här kursen och sen om man ska ut och övningsköra så åker man antingen med eller har en egen MC och följer efter

    Eleven ska ha fått godkänt förarbevis och handledaren ska ha gått den här handledar kursen


    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Lolill­a
    Äldre 4 May 19:05
    #4
    lia76 skrev 2008-05-04 18:56:08 följande:
    Samma regler för MC som för bil enligt vad som står där.Handledare måste gå den här kursen och sen om man ska ut och övningsköra så åker man antingen med eller har en egen MC och följer efter Eleven ska ha fått godkänt förarbevis och handledaren ska ha gått den här handledar kursen
    Satan. Hade fattat det som att handledaren för mc _inte_ behövde gå den där kursen. Det är vad jag hört ryktas.
  • Äldre 4 May 19:08
    #5

    Tyckte det stod att man ska gå den där kursen då med... Ska lusläsa lite extra


    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Äldre 4 May 19:11
    #6

    Hittade detta:

    ungdomar.se/forum.php

    Krav på handledaren
    För att godkännas som handledare ska du:

    * ha fyllt 24 år
    * under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren ha haft och fortfarande ha svenskt körkort eller körkort från en annan EES-stat med behörighet för det fordon som övningskörningen avser
    * ha genomfört introduktionsutbildning tillsammans med din eller dina elever

    dessutom ska du ha vana och skicklighet att köra den aktuella fordonstypen.


    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Lolill­a
    Äldre 4 May 19:36
    #7
    lia76 skrev 2008-05-04 19:11:15 följande:
    Hittade detta:ungdomar.se/forum.php på handledarenFör att godkännas som handledare ska du:* ha fyllt 24 år* under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren ha haft och fortfarande ha svenskt körkort eller körkort från en annan EES-stat med behörighet för det fordon som övningskörningen avser* ha genomfört introduktionsutbildning tillsammans med din eller dina eleverdessutom ska du ha vana och skicklighet att köra den aktuella fordonstypen.
    Jorå, det stämmer, googlade lite. Kostar 300:- typ
  • EEJ
    Äldre 4 May 19:38
    #8

    Jag håller att övningsköra nu, men inte behövde min handledare gå kurs. Jag har min mor som handledare, hon fick mc kortet på köpet och har aldrig kört mc. Skickade in papperen och det var grönt. Tuta och köra med mor på bönpallen.

  • Lolill­a
    Äldre 4 May 19:56
    #9
    EEJ skrev 2008-05-04 19:38:45 följande:
    Jag håller att övningsköra nu, men inte behövde min handledare gå kurs. Jag har min mor som handledare, hon fick mc kortet på köpet och har aldrig kört mc. Skickade in papperen och det var grönt. Tuta och köra med mor på bönpallen.
    Nu blir jag mer och mer förvirrad... Ingen som VET?
  • akela6­7
    Äldre 5 May 09:31
    #10

    Har kört privat ett år nu med MC och ingen kurs behövdes gubben min kör även med en annan kille och dom börgade i år och ingen kurs behövdes. Är inte lag på det ännu men kommer nog. Men det klurigaste är nog villken typ av MC kort man skall ta så att man övningskör med rätt storlek och sökt för rätt storlek eftersom det fins tre typer. Lätt MC, Begränsad (man kör två år och sen har man automatiskt ett tungt MC kort) och så det tunga kortet. Villket man skall söka beror ju på ålder OSV

  • Brasta­d79
    Äldre 5 May 21:18
    #11

    Jag fick mitt godkännande som handledare för att köra med lillasyster för några dagar sen, inte har jag gått nån handledarkurs... Och inte nån av hennes fyra andra godkända handledare...

  • Lolill­a
    Äldre 5 May 21:25
    #12
    Brastad79 skrev 2008-05-05 21:18:24 följande:
    Jag fick mitt godkännande som handledare för att köra med lillasyster för några dagar sen, inte har jag gått nån handledarkurs... Och inte nån av hennes fyra andra godkända handledare...
    Ok. Verkar som att det stämmer då. Ingen kurs behövs. Bara lämpa och godkännande från Länsstyrelsen?
  • racer x
    Äldre 7 May 15:02
    #13

    Irika82... Läs vad det står på vägverket: "dessutom ska du ha vana och skicklighet att köra den aktuella fordonstypen" vilket hon knappast lär ha om aldrig kört en mc.

    Jag och min far har inte gått någon handledarkurs.

  • EEJ
    Äldre 8 May 19:45
    #14

    Racer x: Jo jag vet, men man tager vad man haver. Dessutom ska hon bara sitta och titta på när jag krypkör runt koner så jag känner mig lugn.

Svar på tråden Vad krävs för privat övningskörning? (mc)