• Äldre 7 May 21:56
    12924 visningar
    18 svar
    18
    12924

    Klåda på kroppen

    Har fruktansvärd klåda på kroppen mest på armar ben och magen. Har haft de hela graviditeten och smörjt mig med alla olika sorters krämer men de går inte över. Har ni några tips som kan hjälpa? Är i v 26 nu. Om man ändå hade badkar som en kunde lägga sig i =)

  • Svar på tråden Klåda på kroppen
  • Äldre 7 May 21:57
    #1

    det spänner,därför kliar det smörj med en riktikt svalkande kräm så brukar det hjälpa....

  • Äldre 7 May 21:58
    #2

    Weleas havandeskaps olja är bra, den gör huden lite mer elastisk och spänner inte lika mycket


    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • TuffLo­ysan
    Äldre 7 May 21:58
    #3

    Har åxå haft en hemsk klåda till och från. Över hela kroppen. Smörjer in mig varje dag, och det känns bättre. Så det är bara att köra på det =)

  • Äldre 7 May 22:06
    #4

    känns som om jag inte orkar mer har kliat hela graviditeten men man får se på den ljusa sidan bara 3 månader kvar =)

  • Michas
    Äldre 7 May 23:29
    #5

    Ta blodprov för att kolla levervärderna så du inte går med hepatos.

  • Petra 1980
    Äldre 8 May 12:58
    #6
    Michas skrev 2008-05-07 23:29:25 följande:
    Ta blodprov för att kolla levervärderna så du inte går med hepatos.
    Då ska det väl klia i handflatorna och under fötterna också?
  • Aros
    Äldre 8 May 13:02
    #7

    Petra 1980 skrev 2008-05-08 12:58:22 följande:


    Då ska det väl klia i handflatorna och under fötterna också?
    Ja, det är dem tydligaste tecknen på hepatos. Men man kan även ha det utan just dem symptomen även om det är ovanligt. Med tanke på riskerna dock så tycker jag att man ska kolla uipp sig om man har mycket klåda. Krävs bara ett blodprov.
  • Äldre 8 May 13:15
    #8

    Jag tycker oxå du ska kolla med prover. Jag tog ett prov som inte visade nåt, sen lades jag in för HF och då visade det sig (prover på sjukan) att jag även hade Hepatos. (jag hade inte kli i handflator eller under fötter), men hade klåda som fan på kroppen.

  • Michas
    Äldre 8 May 14:46
    #9

    För mig så kliade det på magen något fruktansvärt och inte alls under fötterna eller i handflatorna. Jag fick medicin och blev igångsatt i v. 37 + 0 pga hepatos.

  • Plutte­n August­i07
    Äldre 8 May 14:47
    #10

    Jag tvingar maken att smörja in mig med babyolja på kvällarna innan jag går och lägger mig-säger bara slurp så är jag torr igen men klådan försvinner.

  • Nattvi­olen
    Äldre 8 May 14:49
    #11

    min barnmorska tipsade om olivolja

  • merix
    Äldre 8 May 14:50
    #12

    Har hepatos och det kliar inte på handflatorna eller under fötterna. Har exem på armar och ben i stället. Tar inga mediciner just nu men de kollar upp värden en gång i månaden, är i vecka 20 nu.
    Om galllsyrorna blir för höga börjar det att klia i handflatorna och under fötterna.
    Rekomenderar att du kollar upp med blodprov

  • Äldre 8 May 14:53
    #13

    Det kan vara PUPPP
    sv.wikipedia.org/wiki/PUPPP.

    Det hade jag och jag kliade hela tiden,jag fick antihistaminer till slut som hjälpte jättebra.
    Men kolla upp dina levervärden,det var det första de gjorde på mig.

  • Majsan­71
    Äldre 8 May 14:55
    #14

    Jag har också fruktansvärd klåda på hela kroppen - enda stället där det inte kliar är ansiktet... Jag har klåda under fotsulorna främst nattetid och jag var faktiskt igår och tog leverprover som visade sig vara förhöjda. Äter Tavegyl till natten för att få sova men jag vet inte om de hjälper så värst mycket. Man kan bli tokig av kliandet

  • skytto­rpsbo
    Äldre 8 May 15:14
    #15

    Ni som haft hepatos. Hade ni röda prickar på magen som kliade eller kliade det bara.?

  • Michas
    Äldre 8 May 16:15
    #16

    Skyttorpsbo : Jag fick som röda prickar på magen, men jag vet inte om det var pga själva leverbelastningen eller pga att jag kliade mig så mycket. Bild finns i mitt galleri.

  • Aros
    Äldre 8 May 16:19
    #17
    skyttorpsbo skrev 2008-05-08 15:14:36 följande:
    Ni som haft hepatos. Hade ni röda prickar på magen som kliade eller kliade det bara.?
    Jag har hepatos men inga prickar. Kliar däremot under fötterna och i händerna, dock inte så mycket. Utan mest över resten av kroppen, främst smalben och magen. Mina leverprover är bra men gallsyran är något för hög. Eg skulle jag ha blivit igångsatt idag men sen i måndags (då bebisen nog fixerade sig och ändrade läge lite) så kliar jag mycket mindre, så de har bestämt sig för att skjuta upp det lite.
  • superg­ravid igen
    Äldre 8 May 16:20
    #18

    om du inte har testat VERA by ccs, det är en aloe vera gel från apoteket kostar ca 70 kr.... den har funkat jättebra för mig... den svalkar lite...

Svar på tråden Klåda på kroppen