• Anonym (Förtv­ivlad)
    Äldre 10 May 18:31
    20220 visningar
    9 svar
    9
    20220

    En separerad förälder vill flytta med barnet - Vad gäller??

    Vill veta rent konkret vad som gäller då ena föräldern vill flytta från den nuvarande orten (där båda två är bosatta).

    Mamma och Pappa flyttade isär under graviditeten. Gemensam vårdnad och pappa har skött barnet mycket redan från födseln. Varannan vecka boende sedan barnet var mycket litet.
    Pappa bor i samma villa som från första början.
    Mamma bor i ett hyrt hus.
    Barnet är skrivet hos mamma.
    Pappa har ett nytt barn med sin nya sambo. Barnen ser varandra som syskon.
    Pappa har fast tjänst på nuvarande orten, varit hemma förälder sedan barnet föddes.
    Barnet har dagisplatsen på nuvarande orten men via mamma.

    Var hittar jag riktig info om vad som gäller då Mamma nu vill flytta?

    Pappa vill inte ändra varannan vecka och vill gärna få barnet skrivet hos sig ist.
    Mamma och Pappa har mycket svårt att kommunisera

    Hur blir barnets boende?
    Vad/vem bestämmer hur/när barnet skall bo hos resp förälder?
    Kan Mamma flytta mot pappans vilja med barnet?
    Kan pappa tvinga mamma bo kvar?
    Kan pappa, mot mammas vilja, få barnet skrivet hos sig?
    Vad händer om pappa vägrar skriva under flytt papperna?

    Mer info tack! Behöver verkligen hjälp med det här.
    Finns det någon bra sida på internätt där man kan läsa mer noggrat om regler mm.

  • Svar på tråden En separerad förälder vill flytta med barnet - Vad gäller??
  • Anonym
    Äldre 10 May 18:33
    #1

    Familjerätten

  • Mamsis
    Äldre 10 May 19:01
    #2

    Om de har gemensam vårdnad måste pappan skriva under flyttanmälan för barnet.

    Om inget görs innan mamman flyttar är det dock stor risk att familjerätten gör en utredning som visar att barnet nu har ny dagisplats etc (pappan måste skriva på godkännande även där) och skriver barnet hos mamman på nya stället.

    Så, ring familjerätten och hör hur ni ska göra.

  • Anonym (*)
    Äldre 10 May 20:45
    #3

    Skaffa en advokat fort som sjutton! Här gäller det för pappan att agera innan barnet flyttar och byter dagis!

    Om pappan skaffar advokat och går till tingsrätten och begär boendet för barnet med anledning av att mamman flyttar från orten och dessutom begär att ärendet ska snabbehandlas så är sannolikheten stor att pappan får boendet. Det är nämligen så att tingsrätten tycker att det är bäst för barnet att bo kvar i sitt sociala sammanhang, dvs dagis, kompisar, etc.

    Problemet är att om mamman hinner flytta och byta dagis på barnet och barnet har hunnit vänja sig vid det nya dagiset och fått nya kompisar så kommer tingsrätten att tycka att barnet ska fortsätta bo hos mamman bara för att barnet har vant sig vid den nya miljön.

    Så pappan måste sätta fart! NU!

  • Äldre 11 May 08:51
    #4

    Du kan läsa mer på denna sajt. Lagar, rättsfall etc

    www.famratt.com/

    Lite övrigt, ur långt är flytten planerad? går det fortfarande att ha varannan vecka t ex?

  • Anonym (mmm)
    Äldre 11 May 13:19
    #5

    En som jag känner förlorade boendet nu när hon flyttade till en annan ort med barnen. Pappan fick boendet för att han bor kvar på orten och att mamman i sitt agerande visade att hon inte sätter barnen först, att hon tog ett beslut rörande barnen utan pappans medgivande.
    Barnen har börjat skola och dagis på nya orten men rätten ansåg att det var ändå det bästa att barnen flyttade tillbaka till pappan. De har bott på nya orten nu i snart två månader. Föräldrarna ligger även i vårdnadstvist.

    Försöker även svara på dina frågorna:

    Hur blir barnets boende?
    Flyttar mamman kan pappan begära boendet och han kommer med stor säkerhet att få den.

    Vad/vem bestämmer hur/när barnet skall bo hos resp förälder?

    Om mamman och pappan inte kommer överens om boendet, kan pappan stämma mamman på boendet (i och med att hon ev ska flytta med barnet) och rätten beslutar vart barnet ska vara skrivet.

    Kan Mamma flytta mot pappans vilja med barnet?

    Ja, men riskerar att förlora boendet om pappan stämmer mamman på boendet. Kan även ligga henne i fatet om de skulle hamna i vårdnadstvist.

    Kan pappa tvinga mamma bo kvar?

    Nej, mamman får flytta hur mycket hon vill, pappan kan hindra barnet att flytta.

    Kan pappa, mot mammas vilja, få barnet skrivet hos sig?

    Ja, genom att protestera och begära boendet.

    Vad händer om pappa vägrar skriva under flytt papperna?

    Skatteverket (folkbokföringen) startar en utredning, pappan får säga sitt och sen beslutar dom vart boendet ska vara.

    Så ärligt tycker jag att mamman ska tänka sig för lite grann innan hon flyttar, är hon beredd att bli umgängesförälder? Om inte, stanna kvar på orten!

  • Anonym (mmm)
    Äldre 11 May 13:32
    #6

    Vad/vem bestämmer hur/när barnet skall bo hos resp förälder?

    Blev nog lite fel i svaret på denna fråga. Vem som bestämmer? Vad som bestämmer? Kan jag inte riktigt svara på. Det kan väl bli bestämt via familjerätten eller liknande, man skriver avtal. Någon annan kanske vet mer om det.

  • Äldre 25 Aug 21:34
    #7

    hejsan min sambo har tagit med sig flicka barnen (7)år gammal till hemlandet nu. jag hade anmällat hoss polisen,socialen, tingsrätten, familjerätten, mamma har inte sagt nåntingt till eller till socialen heller att ska ta barnen till hemlandet, och nästan 3 månader har inte fåt någon kontakt med mina barnen eller hennes mamma, vi har gemmensam vårnad också, jag vet inte att vad ska jag göra mer om den. samtliga jag bar advokat också med mig. o jag tänka på domstol för ensam vårnad nu. jag vet inte exakt om jag ska komma vinna den här målet eller inte. vad tänker om den här detta??


    mamma
  • elyse
    Äldre 25 Aug 21:37
    #8
    josef82 skrev 2016-08-25 21:34:07 följande:

    hejsan min sambo har tagit med sig flicka barnen (7)år gammal till hemlandet nu. jag hade anmällat hoss polisen,socialen, tingsrätten, familjerätten, mamma har inte sagt nåntingt till eller till socialen heller att ska ta barnen till hemlandet, och nästan 3 månader har inte fåt någon kontakt med mina barnen eller hennes mamma, vi har gemmensam vårnad också, jag vet inte att vad ska jag göra mer om den. samtliga jag bar advokat också med mig. o jag tänka på domstol för ensam vårnad nu. jag vet inte exakt om jag ska komma vinna den här målet eller inte. vad tänker om den här detta??


    Kanske kan de ge dig råd på ambassaden för mammans hemland?
  • Anonym (Tips)
    Äldre 25 Aug 21:45
    #9
    josef82 skrev 2016-08-25 21:34:07 följande:

    hejsan min sambo har tagit med sig flicka barnen (7)år gammal till hemlandet nu. jag hade anmällat hoss polisen,socialen, tingsrätten, familjerätten, mamma har inte sagt nåntingt till eller till socialen heller att ska ta barnen till hemlandet, och nästan 3 månader har inte fåt någon kontakt med mina barnen eller hennes mamma, vi har gemmensam vårnad också, jag vet inte att vad ska jag göra mer om den. samtliga jag bar advokat också med mig. o jag tänka på domstol för ensam vårnad nu. jag vet inte exakt om jag ska komma vinna den här målet eller inte. vad tänker om den här detta??


    Vilket land handlar det om och hur länge har hon planerat att barnen ska stanna där?

    Läs mer om bortföranden här: www.saknadebarn.org/fakta/riskbedomning-for-bortforande/
Svar på tråden En separerad förälder vill flytta med barnet - Vad gäller??