• Anonym (Bye)
    Äldre 12 May 11:10
    17096 visningar
    7 svar
    7
    17096

    Hur går det till när man byter efternamn?

    Nu har jag bestämt att jag ska byta efternamn. Det är för att jag inte vill kunna bli kopplad till en släkting vi har som är mycket obehaglig. Vårt efternamn är ovanligt och det är bara vår släkt som heter det.
    Jag har fyllt i papper från skatteverket och barnens pappa (vi är separerade) har skrivit på och gett sitt medgivande till att de byter efternamn. Barnen som är över tolv har också skrivit på. Namnet vi tar är min mors som ogift så det är inte några problem.

    Jag undrar bara över det praktiska, vad ska man tänka på när man byter namn? Måste jag kontakta myndigheter och skola/dagis och berätta att nu heter vi något annat? Eller sker det per automatik som vid en adressändring? hur länge tar det innan jag är "av med" mitt gamla namn?
    När kan jag beställa nytt körkort och när vet jag att mitt nya namn är mitt?!

    Många frågor, någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Hur går det till när man byter efternamn?
  • Anonym (Bye) Trådstartaren
    Äldre 12 May 11:21
    #1

    Ingen?

  • LillaF­amilje­nGusta­v
    Äldre 12 May 11:23
    #2

    jag vill själv veta
    jag har precis gift mig och vi har fixat alla papper och gett till prästen och allt
    nu sitter jag bara här hemma och väntar på att det ska komma ett brev på posten
    typ om körkort osv
    annars har jag redan bytt namn själv på typ jobbet
    på kortet på h&m för jag är medlem där osv
    men jag antar att resten ska väl typ skatteverket fixa?
    så som sagt jag väntar bara på att få hem papper så jag kan göra ett nytt körkort
    men jag vet inte när det registreras eller så,typ på eniro eller något...

  • Anonym
    Äldre 12 May 11:23
    #3

    Jag skulle råda dig till att ringa skatteverket. De kan svara dig direkt. :)

  • Java01
    Äldre 12 May 11:27
    #4

    När jag bytte namn vid giftermål så kom det brev om körkortet (har jag för mig), men pass, bankkort, ica-kort, hm-kort, bensinkort mm. Alla sådana kort måste man själv ringa och beställa nya. Det sker inte automatiskt. Du har ditt nya namn när svar från Skatteverket kommer, även om det inte står på alla kort än. Man kan ju ta med sig namnbytespappret tills man har rätt på korten.

  • LillaF­amilje­nGusta­v
    Äldre 12 May 11:30
    #5
    Svar på #4
    tack
  • Anonym (Bye) Trådstartaren
    Äldre 12 May 15:46
    #6

    Tack java01!

  • Anonym (sol)
    Äldre 12 May 17:21
    #7

    Tänk på att när du fått ditt nya namn godkänt ringa och ändra hos olika klubbar och tidiningar du prenumererar på. Vissa ändrar automatiskt andra inte. Vet inte hur det är med folktandvården, men jag fick ett brev (nu ett år senare) från min privattandläkare med mitt gamla namn.

    Det är bättre att ringa ett ställe för mycket än att låta bli att ringa. Då får man namnbytet gjort fortare.

Svar på tråden Hur går det till när man byter efternamn?