• Anonym (t)
    Äldre 13 May 17:50
    4502 visningar
    23 svar
    23
    4502

    Tvingad att duscha i skolan?

    Tycker ni att man kan tvinga en sexåring till att duscha naken efter gympan i förskoleklassen?
    Mitt barn tycker verkligen att det är jättehemskt att visa sig naken. Han duschar dock utan problem med kalsongerna på.
    Fröknarna tycker att han måste duscha naken. Jag tycker inte det eftersom jag tror att problemet förvärras om man tvingar honom.
    Vad anser ni?
    Har någon något tips om hur man kan få ett barn att våga duscha utan att det sker med hot?

  • Svar på tråden Tvingad att duscha i skolan?
  • Anonym
    Äldre 13 May 17:54
    #1

    Men när ska han lära sig att det är ok med nakenhet?? Jag menar, han kan ju inte duscha med kalsonger ända upp till 9:an??

    Och du behöver inte TVINGA honom, bara förklara att det är så det är

  • Anonym (mm)
    Äldre 13 May 17:58
    #2

    Det är väl klart att man inte ska tvingas till att duscha naken. Duschar han även med kalsongerna på hemma? Vad beror det på? Det måste ju vara ett hinder som han någongång måste komma över, lite pushning men ej tvång. Det kommer kanske att vara andra barn som undrar varför han duschar med kalsonger och de frågorna kan nog också vara jobbiga. Kan han inte duscha när de andra duschat klart?

  • Anonym (t) Trådstartaren
    Äldre 13 May 17:59
    #3

    Jag vill att han ska våga och vara som "alla andra". Men han blir hysteriskt ledsen och orolig. Så att bara förklara räcker tyvärr inte.

  • Äldre 13 May 17:59
    #4

    Jag tycker inte att man ska duscha naken mot sin vilja. Jag har själv varit med om samma problem när jag arbetade. Då löste vi det på så vis att barnet fick duscha före eller efter de andra barnen. Barnet fick vara själv i duschen och då duschade barnet naken. När barnet blev äldre så försvann problemet och allt gick smärtfritt.

    Jag tror också att ni ska prata hemma om varför man bör duscha naken osv. Det har ni säkert redan gjort. Tvinga inte honom till saker han inte är redo för är mitt tips. Har han sagt varför han inte vill vara naken? Kan han ha något avvikande där nere? Ett födelsemärke eller liknande? Stå på dig som förälder och jag önskar dig lycka till.

  • Anonym (t) Trådstartaren
    Äldre 13 May 18:02
    #5

    Hemma är det inga problem. Lite puchning hjälper tyvärr inte...jag vet inte vad det beror på han har varit så här drygt ett år.

  • Äldre 13 May 18:02
    #6
    Anonym skrev 2008-05-13 17:54:09 följande:
    Men när ska han lära sig att det är ok med nakenhet?? Jag menar, han kan ju inte duscha med kalsonger ända upp till 9:an??Och du behöver inte TVINGA honom, bara förklara att det är så det är
    Vad är VIKTIGAST att barn lär sig - att det är ok med nakenhet, eller att man ALLTID har rätt att bestämma över sin egen kropp och vem man vill visa sig naken för?
  • Ekorre­mamman
    Äldre 13 May 18:03
    #7

    Min dotter tyckte också det var jobbigt att duscha framför andra förut t.ex i badhuset. Då fick hon helt enkelt låta bli att bada eftersom man måste duscha innan badet. Då gick det att duscha, när det blev ett ultimatum för att få ha roligt.

    Jag tycker att han måste lära sig att det är ok att vara naken i vissa sammanhang. Vet du varför han tycker det är jobbigt? Han kan ju inte fortsätta med det i evigheter, risken är väl snarare att han faktiskt kan bli retad för det när han blir lite större.

  • Anonym (t) Trådstartaren
    Äldre 13 May 18:06
    #8

    Ja, vi har försökt att förklara. Han ser inte annorlunda ut där nere, men är blyg av sig i allmänhet.
    Jag hoppas och tror att det kommer att gå över av sig självt men visst är man orolig över att han kan bli retad osv.

  • Chokla­dBanan
    Äldre 13 May 18:06
    #9

    Det är helt fel att tvinga en sexåring att duscha på skolan, tycker jag. Tänk vad det kan förstöra för framtiden! Det här kanske bara är en fas som han vänjer sig ur, vad händer då om han blir tvingad? Förmodligen sätter det sina spår och bidrar till att han även längre fram inte kommer att vilja duscha bland andra. Jag tycker det är nog så bra att han kan tänka sig duscha med kallingar på, låt honom göra det. Att duscha före eller efter de andra barnen, som någon nämnde, är ju också en bra idé.

  • Anonym (t) Trådstartaren
    Äldre 13 May 18:08
    #10
    SCSI skrev 2008-05-13 18:02:37 följande:
    Vad är VIKTIGAST att barn lär sig - att det är ok med nakenhet, eller att man ALLTID har rätt att bestämma över sin egen kropp och vem man vill visa sig naken för?
    Det har jag också tänkt på. Det är viktigt.
Svar på tråden Tvingad att duscha i skolan?