• Husmamman

    Hur räkna ut snitt-betyg?

    Hur räknar man ut sitt snitt betyg från gymnasiet? Har för mig att det var en massa att ha koll på ex. att man får räkna bort idrott osv? Någon med koll?

  • Svar på tråden Hur räkna ut snitt-betyg?
  • Husmamman

    Ja..ränade och jag får fram 17,3 men räknar det bort idrott och hälsa automatiskt?

  • Husmamman

    Kul har sökt en utbildning som kräver 17,66. ledsen jag blir. trodde jag hade tillräckligt.

  • meic

    ingen aning hur det funkar!
    jag har inte lika högt snitt som du så du kan inte begära att jag ska fatta det


    Husmamman skrev 2008-05-13 21:36:11 följande:
    Ja..ränade och jag får fram 17,3 men räknar det bort idrott och hälsa automatiskt?
  • Skogsstjärna

    Enligt min syv räknas idrotten bort automatiskt om den sänker snittet. Om du vill räkna ut ditt snitt själv gör du så här:
    1.Gör om bokstavsbetygen till siffror. IG=O, G=10, VG=15 och MVG=20
    2. Multiplicera siffran för varje kurs med poängen för kursen. T.ex. är Matematik A 100 p, så har du VG där blir det 100*15=1500
    3. Addera allt och dividera sedan med den totala poängen för alla kurser, vilken vanligen är 2500 om du inte har läst några extra kurser. Nu har du ditt snitt!

    Tänk på att inte ta med idrott och hälsa i uträkningen om du inte vill ha med den i snittet.

Svar på tråden Hur räkna ut snitt-betyg?