• Soof
    Äldre 14 May 11:29
    16087 visningar
    7 svar
    7
    16087

    Namngivelse

    Hej
    Jag undrar och hoppas att nån kan ge oss förslag och berätta vad igentligen en namngivelse går ut på.
    Jag vill gärna döpa vår son men min sambo vill absolut inte göra det. Men vi har hört talas om nått som heter namngivelsecermoni. Min sambo nappade direkt på detta men igentligen så vet vi inte så mycket om de. Skulle vara tacksam om någon skulle kunna berätta mera om det.

    Tacksam för svar
    Soof

  • Svar på tråden Namngivelse
  • Renove­ringso­bjekt
    Äldre 14 May 13:53
    #1

    Om ditt barn inte är döpt blir han/hon inte medlem i Svenska kyrkan. Jag vill att mitt barn ska vara medlem eftersom vi då kan gå på kyrkans barnverksamhet som är väldigt bra i den staden där vi bor (babysång, familjefika, utflykter, barnkör osv). Svenska kyrkan är också en väldigt bra krisorganisation om det skulle hända familjen något. Fram till år 2000 blev man automatiskt medlem i Svenska kyrkan när man föddes med sedan dess är kyrkan skild från staten. Din man kanske ändrar sig när det gäller dop om han tänker så? Ditt barn kanske vill gifta sig i kyrkan när han/hon blir stor? Ska man bli medlem som vuxen är det en procedur då man ska gå på undervisning med prästen osv.

  • tjuban­na
    Äldre 14 May 14:06
    #2

    Hej!
    När min dotter var någon månad gammal så hade vi en namngivelsecermoni hemma i våran trädgård tillsammans med släkt och vänner. Det var på sommaren och vi hjälptes åt att dekorera fint med blommor, äpplen, ljus osv. Varken jag eller min dotters pappa känner oss kristna så det hade känts fel att döpa henne i kyrkan. Min dotters pappa hade skrivit ett al som han höll och han gav dottern hennes namn genom att göra en liten rit där sand, vatten och eld ingick. Efteråt bjöd vi på fika och bål och hade det trevligt tillsammans. Vi skickade in papper till skattemyndigheten med hennes namn, som vanligt.

    Apropå att inte få gå på sångstund i svenska kyrkan om man inte är döpt där, det stämmer inte! Alla barn och föräldrar är välkomna dit för att sjunga om de vill, oavsett nationalitet eller religiös tillhörighet! Om barnet sedan vill gifta sig i kyrkan när hon/han blir vuxet så går det absolut att ordna, även om dopet inte skedde där!


    Just ´cause you ain´t paranoid, don´t mean they ain´t out to get you
  • Äldre 14 May 14:07
    #3

    En namngivningsceremoni, eller barnvälkomnande som man också kan kalla det, är en helt privat ceremoni som man utformar precis som man vill. Ni kan läsa om det på www.humanisterna.se till exempel.

    Vi hade namngivningsceremoni för vår son förra sommaren. Vi ville inte döpa honom eftersom vi inte är troende och dessutom tycker att han ska få välja själv om man vill vara medlem i en kyrka. Vi gifte oss i samband med namngivningen och ceremonierna blev väldigt fina och uppskattade av våra gäster. Själv tyckte jag att det var skönt att få utforma en välkomstceremoni för vår son helt som vi ville ha den, det kan du ju aldrig göra med ett dop.

  • Myror i bralla­n
    Äldre 14 May 14:11
    #4

    Vill också säga att det inte alls är en stor procedur att bli medlem i kyrkan som vuxen utan det är om man som vuxen vill döpa sig som man läser på lite om bibliska historien osv. Precis som konfirmanderna gör.

    Vi hade namnkalas där vi bjöd alla närmaste dvs. mostrar, fastrar, mor och farföäldrar samt gammel mor och farföräldrar till barnet. Vi bjöd på en trerätters hemma hos oss och så hade vi små princessbakelser och paketöppning och så läste nån en dikt och så pratade vi lite kring namnen och tände ljus och så...

    Väldigt lyckat faktiskt!
    Detta trots att jag precis som du ville ha ett dop men sambon sa stopp.

  • Soof
    Äldre 14 May 18:10
    #5

    tack för era jättebra svar! inge fler?

  • Soof
    Äldre 15 May 16:40
    #6

    ingen?

  • PunkRo­cker
    Äldre 15 May 19:50
    #7

    vi hade namngivningsceremoni för vår son för en månad sendan. jag har lagt in bilder med text hur ceremonin gick till och så finns det mer material i min blogg. vill du ha mer tips så finns det en bok som heter "den svenska högtidsboken", jag lånade den på biblioteket. kolla på humanisternas sida. för fler tips kan du kolla i denna tråden:


    www.familjeliv.se/Forum-3-21/m30828030.html


    lycka till

Svar på tråden Namngivelse