• Anonym (less)
    Äldre 16 May 14:01
    18237 visningar
    13 svar
    13
    18237

    Bodelning vid skilsmässa - tips eller juridiskt kunnig???

    Sitter i situationen att skilsmässan håller på att gå igenom och ska därför upprätta en bodelning med exet.
    Jag har alltid trott att det är hälften/hälften som gäller, såväl tillgångar som skulder, men exet hävdar att det inte är så?
    Någon som är kunnig i detta område och kan hjälpa mig?

    Huset har vi bestämt redan, han tar över huset mot att han tar huslånen. Det är värderat och klart med banken.
    Vi har gemensamma skulder på 105.000 kr som kommer från
    täckande av hans tidigare kronofogdeskulder, billån, sonens begravning, luftvärmepump, eu-moped.

    Han anser att jag ska ta över alla lånen eftersom de står i mitt namn (de står i mitt namn för han hade betalningsanmärkningar + att vi är gifta så vi sa att det kvittar ju i vilket namn de står eftersom vi ändå skulle ha delat på lånen vid skilsmässa) och att han inte har del i dem (???)

    Möbler m.m. hur jag skulle ha delat upp dem.
    Han tar sovrumsmöblerna + en del möbler han ärvt
    jag tar vardagsrumsmöblerna + pianot o de tavlor jag ärvt

    jag tänkte ändå lämna vardagsrumssoffan + bordet för att jag får begagnade av min bror när han flyttar.

    Kökssaker, vardags-saker såsom sänglinnen, julsaker, dukar, gardiner o sånt, delar vi ungefär lika

    verktyg = han tar verktygen och finns det dubletter så får jag dubletterna.

    han får behålla utemöbler + grill eftersom han bor kvar i huset.

    Personliga saker såsom prydnadsgrejor delar vi upp efter vem som fått dem.
    Tänker jag snett?

    Någon som har tips att ge i den här situationen och hur jag ska motivera mitt förslag. han säger att enligt lagen så är han inte betalningsskyldig för det som står i mitt namn, men jag har nu sökt på internet några dagar och hittar ingenstans där han har rätt i det. + att: vad är det då för juridisk säkerhet att gifta sig?

    Hoppas på svar...

  • Svar på tråden Bodelning vid skilsmässa - tips eller juridiskt kunnig???
  • Cia o krabat­en
    Äldre 16 May 14:07
    #1

    Kan inte juridik, men hade nog tänkt som du...

  • Äldre 16 May 14:08
    #2

    TS:
    Jag har bara ett råd - Kontakta en jurist. Kostar några tusenlappar men kan vara värd det i slutändan. Speciellt delen om lånet på 105 000 låter tveksamt. Tänk på att det skulle ge dig 50 000 kr extra om ni delar på det.

    /Kjell

  • helsin­gborg4­2
    Äldre 16 May 16:02
    #3

    Han ÄR betalningsskyldig därför att såfrämt ni inte har något äktenskapsförord eller ärvegods, som är enskild egendom, då skall allt räknas med till aktuellt värde och sen fördelas tillgångar och skulder.

    Tycker f.ö. att han enligt din beskrivning är en fähund, därför man skaffar fan inte lån i hustrun namn för att täcka egna lån och sen smiter iväg från sitt ansvar.

    Du får ju komma överens med honom om hur ni skall dela, men han skall absolut vara med att betala.
    Blir fundersam på hur du/ni gjort med huset?
    Om ni har haft det länge, då är där säkerligen en dold bärdestigning i den, och detta ökade värde skall du ha andel av.
    Hur har ni fått huset värderat? är det banken eller en fastighetsmäklare??
    Du skall veta att banken värderar mycket hårdare=lägre värde, därför huset för dem är en säkerhet.
    VARNING för att du kan bli lurad där.
    Vill han inte betala då föreslår jag du ber tingsrätten tillsätta en bodelningsförrättare, då vet du det kommer gå rätt till.
    Kostnadfen för denna förrättare får ni betala var för sig

    Hopppas det löser sig

  • Anonym (funde­rar)
    Äldre 16 May 16:32
    #4

    Jag säger bara det, kontakta ngn som kan göra bodelningen. Om man är gift så delar man på tillgångar och skulder 50/50! Har man inget äktenskapsförord är det man medför till äktenskapet giftorättgods och skall alltså också delas.

    Tänk på det där med värdestegringen av huset, den missen gjorde jag med min förra sambo och han fick lösa ut mig till samma summa som vi köpt våran br för.

    Jag tycker inte att det ni kommit överens stämmer med vad du egentligen har rätt till. Det finns ingen anledning för dig att "ge" honom något, ni har varit gifta och försörjt varandra och du har då gjort rätt för dig.

  • Viewso­nic
    Äldre 16 May 16:47
    #5

    Hur länge har ni varit gifta?

    > 3 år = delas på hälften.

    Rekommenderar att en jurist räknar ut hus- och lånebiten. Kom ihåg att man får göra avdrag för vinstskatt och sånt. Det är lätt att missa alla bitar. Värt några tusenlappar.

    Lösöre: värdera allt (uppskatta) och försök komma överens om vad ni vill ha. Därefter får man kompensera ekonomiskt om den ene tar dyrare saker.

    Personliga ägodelar som kläder, smycken och personliga gåvor. Var och en tar sitt. Förutsätter att gåvorna inte använts för gemensamt bruk, ex. TV.

    Ungegär så. =)


    dator heter det. datOR...
  • Viewso­nic
    Äldre 16 May 16:48
    #6

    Lånen är inte automatiskt "dina" för att de står i ditt namn. Gifta = gemensamt ansvar. Gemensamma tillgångar hälften var. Gemensamma skulder hälften var. Han ska stå för hälften av dessa således.


    dator heter det. datOR...
  • Anonym (Malin­)
    Äldre 16 May 16:54
    #7

    TS:

    Här kan du kolla upp saker själv.
    lagen.nu/1987:230

    Lycka till!

  • Viewso­nic
    Äldre 16 May 16:55
    #8

    Kom även ihåg att du ska kompenseras för värdeökningen på huset. Bilar och andra kapitalvaror är gemensam egendom även om din man köpt dem.


    dator heter det. datOR...
  • Anonym (Malin­)
    Äldre 16 May 17:07
    #9

    Måste bara tillägga att det känns skumt med denna man. Har tidigare kronofogdsskulder. (varför då? Slarv m ekonomi?) Vill att du ska skriva på lån? Nu vill han slippa dom... Tycker mig se ett mönster i hans sätt att agera gällande ekonomi.

    Du skall INTE betala och ta över några lån. Dela rätt av.
    Hoppas du inte blir lurad med huset. Kom ihåg att bara för att banken har varit med behöver det inte bli jämt fördelat mellan er. Det är inte bankens sak att se till att det blir jämt och rättvist mellan er. Kolla verkligen upp så att du inte förlorar gällande huset!!!!! Dom kollar upp så inte DOM blir utan pengar.

    Jag tycker gott du kan ta hälften av sakerna, även om du kommer få begnagnat senare, som soffor. Du kan ju sälja överskottet och få lite pengar till att köpa något annat som du saknar. Som det ser ut nu i ditt upplägg drar du nitlotten. Tyvärr. Tror att kvinnor ofta gör så. Stå på dig och visa hårt mot hårt!

    Kram och spark i rumpan! (Lyckospark )

  • Viewso­nic
    Äldre 16 May 17:30
    #10

    Ja för farao, akta dig så att han inte blåser dig.

    Kolla upp om han dolt konton för dig.


    dator heter det. datOR...
  • Anonym (less) Trådstartaren
    Äldre 16 May 19:56
    #11

    Tack alla för era "uppmuntrande" ord...

    Huset blir jag inte blåst på... han som värderat huset var också den fastighetsmäklare vi köpte huset från för ca 1½ år sedan. Jag VILL dessutom bli av med huset då det är renoveringar för minst 100.000 till kvar att göra på det och det bara är eluppvärmning. Med elpriserna idag så rasar det iväg FORT! Så huset och den fördelningen känner jag mig nöjd med.

    men lånen och sakerna... nej... där tänker jag stå på mig. HÄLFTEN VAR! och egentligen har jag varit snäll då eftersom till stor del så har lånen täckt upp för hans tidigare skit.
    jag tänker att det är min del av ansvaret; att jag gift mig med någon som uppenbarligen hade problem, är mitt problem. alltså tar jag konsekvenserna och betalar min halva.

    Hans mönster i ekonomin syns tydligt nu, utan kärleks-glasögonen på. Han är lat. han jobbar inte mer än vad han måste och knappt ens det, han ser kreditmöjligheter som tillgångar och inte skulder + att han räknar kallt med att andra ska hjälpa honom att reda upp hans problem. det sjuka är att DIREKT när jag tog mina händer från honom så satte han sig hos kronofogden igen trots att hans skulder var borta och han börjat räkna ner för prickarna att försvinna...

  • Viewso­nic
    Äldre 16 May 21:47
    #12

    Vad jobbigt det låter, vad skönt det ska bli för dig när det är klart.


    dator heter det. datOR...
  • Anonym (funde­rar)
    Äldre 17 May 10:03
    #13

    Det låter som att det här med huset har du koll på, mycket bra!

    Visst är det tråkigt att en person ser annorlunda ut när förälskelsen lagt sig... Att han är så oansvarig och vårdslös med pengar. SUCK.

    Stå på dig tjejen så ska du se att det löser sig!

Svar på tråden Bodelning vid skilsmässa - tips eller juridiskt kunnig???