• Jennie Brunfl­o
    Äldre 18 May 18:33
    149373 visningar
    25 svar
    25
    149373

    Rengöra tvättmaskin

    HUR rengör man tvättmaskinen?

    Och SKA man rengöra den?

    Den har fått rosa beläggningar inne där tvättmedelsfacket sitter och så luktar det inte så fräscht där. Det luktar inte äckligt av tvätten, den är fräsch och ren.

  • Svar på tråden Rengöra tvättmaskin
  • Jennie Brunfl­o
    Äldre 18 May 18:47
    #1

    Ingen??

  • Äldre 18 May 18:49
    #2

    Du kan torka alla håligheter, ytor med ättika så får du bort beläggningar, avlagringar och smuts. Ja du ska göra rent.
    Gör även rent i silen, nertill finns en lucka du öppnar och tömmerev. ludd, annars kan det bli stopp.


    Det är i motvind som drakarna flyger
  • Mia83
    Äldre 18 May 18:49
    #3

    Tvättmedelsfacket bör göras rent regelbundet, ja. Annars kan det bli mögel.
    Sedan bör man även göra rent nålfällan då och då, samt gummilisten som sitter runt öppningen, på insidan.
    Beroende på vattenkvalitet kan det även vara en god idé att kalka av maskinen ibland.
    Det mesta brukar stå i bruksanvisningen.

  • Jennie Brunfl­o
    Äldre 18 May 18:59
    #4

    Jag torkar alla håligheter och sånt och rengör filter och sil och allt vad det är......oftast drar jag också ur tvättmedelsfacket och lägger det på bänken bredvid maskinen när jag inte använder den.
    Men det hinner bara gå några tvättar så är det liksom rosa geggigt längst in på tvättmedelsfacket och i hålet som går ner till själva trumman. (jag antar att det går ner till själva trumman)

    Anledningen att jag frågar är att min kompis tycker att man ska köra maskinen tom med klorin någon gång då och då för att hålla den ren.
    Jag har inte ens tänkt så långt. Är det vanligt? Jag har aldrig gjort det.
    Jag har aldrig kört den med något medel för att göra den ren liksom.

  • Äldre 18 May 19:05
    #5

    Nja luktar det inte illa så inte kör jag med klorin i onödan. Jag hade lite problem tidigare med unken lukt, då körde jag med en tablett till diskmaskin och maskinen blev som ny, klorin hjälpte inte, inte heller 90grader.


    Det är i motvind som drakarna flyger
  • Jennie Brunfl­o
    Äldre 18 May 19:07
    #6

    Ok. Ska testa med diskmedel.

  • Äldre 18 May 19:11
    #7

    Det rosa kladdet, är det sköljmedlet? Testa att spä ut skjölmedlet med vatten så det blir tunnare innan du häller i det.
    Vi har nästan slutat använda sköljmedel då det bara blir gegg av det i facket...

    Jag tar ut tvättmedelsfacket och diskar det med diskmedel och diskborste med jämna mellanrum. Kör ibland maskinen tom på 90 grader med lite tvättmedel eller ättika.

    Glöm inte torka ur i gummi-listen i dörr-hålet med ättika ibland.

    Diskmedel använder jag inte i tvättmaskinen då den inte är gjord för det, men det funkar kanske? Gör det iaf inte själv.

  • Äldre 18 May 19:11
    #8

    Hej förresten!
    Kul att se dig igen!

  • Äldre 18 May 19:12
    #9

    En tablett maskindiskmedel är ett husmorstips, och jo jag är utb. på området


    Det är i motvind som drakarna flyger
  • Jennie Brunfl­o
    Äldre 18 May 19:15
    #10

    Helloj musli!
    Lång tajm nå si!

    Nej, det är inte sköljmedel. Det är som geggig beläggning. Svårt att förklara.
    Var inne ett tag på att det berodde på alla tygblöjor som vi kört. Men men.....ska nog testa maskindiskmedel och se vad som händer.

    Själva tvättmedelsfacket rengör jag som dig då och då....och jag kör den tom ibland på högsta temperatur.

    Vet inte riktigt vad det är....men i min hjärna har fått för mig att det är gegg i slangen/röret/hålet ner till själva trumman också. Men vad vet jag?
    Jag ska testa maskindiskmedel allafall.

Svar på tråden Rengöra tvättmaskin