• Jennie Brunfl­o
    Äldre 18 May 18:33
    149372 visningar
    25 svar
    25
    149372

    Rengöra tvättmaskin

    HUR rengör man tvättmaskinen?

    Och SKA man rengöra den?

    Den har fått rosa beläggningar inne där tvättmedelsfacket sitter och så luktar det inte så fräscht där. Det luktar inte äckligt av tvätten, den är fräsch och ren.

  • Svar på tråden Rengöra tvättmaskin
  • Bast
    Äldre 18 May 19:20
    #11

    Nån gång då och då kör jag en maskin med en påse Citronsyra (finns på typ Konsum och Ica, i kryddhyllan) i 90 grader, sedan en tom maskin (eller en med tvättmedel med blekmedel i) i 90 grader.

    Läste detta tips på Råd och Röns hemsida efter att ha haft problem med unket luktande tvätt. Ett vanligt "problem" idag är att tvättmedlena tvättar rent vid väldigt låga temperaturer, men att tvättmaskinen kan behöva en genomkörare med riktigt hett vatten då och då för att bli ren.

  • ia63
    Äldre 18 May 19:21
    #12

    Häll i en påse citronsyra i facket för tvättmedel o kör den tom på 90 grader...

  • Äldre 18 May 19:21
    #13

    Det röda kan vara rödmögel, kan bilas i fuktiga utrymmen, jag får det ofta i skrymslena i duschen. Vet att det är det sen jag jobbat i disken i ett storkök, bildas väldigt fort i fuktiga utrymmen.

    Men så vitt jag vet är det ingen direkt hälsofara. Jag har även provat köra mitt tvättmedelsfack i diskmaskinen, då ska ju bakterierna dö i alla fall, men jag fick inte bort beläggningen längst in. Man kan ta en gammal tanborste eller liknande och skrubba med.

  • Fluffg­uf
    Äldre 29 May 14:02
    #14

    Vad lustigt att jag hittade en så ny tråd när jag sökte, det verkar vara fler som har dålig koll


    Maskindiskmedel ska jag testa med, jag antar att man lägger det i tvättmedelsfacket va? Ska man köra på 90 grader då?

  • Äldre 29 May 14:05
    #15

    Tänkte oxå tipsa om citronsyra och 90 grader.
    Våran maskin luktade unket, kläderna likaså, men det försvann efter jag kört detta.

    Bättre för naturen än tex klorin.

  • sarahl
    Äldre 8 Jun 21:27
    #16

    Hur får man bort kladdet i gummiringen, jättesvårt att pilla därinne och torka rent. kan man ta loss den?

  • Jennie Brunfl­o
    Äldre 14 Jun 18:26
    #17

    Jag har nu testat maskindiskmedel och att köra 90grader tomt.

    Inget funkade.

    Det blir rosa beläggning ganska snabbt och luktar unket i själv hålet där tvättmedelsfacket ska sitta.
    Det är inte fuktigt i själva tvättstugan.....men det är ju iofs fuktigt i själva tvättmaskinen. Så det kan väl bero på det.

    Nästa uppdrag blir nu citronsyra.
    Man ska alltså köra citronsyra och 90 grader samtidigt?? Eller ska jag först köra citronsyra och sedan en tom i 90 grader.
    Hm....citronsyra kostar ju typ 6 spänn så jag har väl råd att testköra flera.

    Tack tack

  • Bast
    Äldre 15 Jun 08:04
    #18

    Jennie Brunflo, jag brukar köra först en MED citronsyra på 90 grader, och sen en tom (eller, med lite tvättmedel med blekmedel) i 90 grader. Detta tips har jag läst på Råd och röns hemsida.
    Dessutom lämnar jag alltid luckan på glänt så att det inte slemmar till och börjar lukta av att det är fuktigt i maskinen.

    Sarahl, det enda sättet jag har lyckats komma på är att torka ur gummiringen där den sitter. Jag tar en "skräphandduk" eller disktrasa eller nåt och torkar ur.

  • Jennie Brunfl­o
    Äldre 17 Jun 20:33
    #19

    Nu körde jag två påsar citrionsyra i 90º och det är likt förb..... rosa gegg längst in på tvättmedelsfacker och inne själva hålet där facket ska sitta luktar det unket och..ja....illa luktar det.

    Det luktar inte om själva kläderna/tvätten.

    HM....är det dags att ge upp?
    Inse att jag får diska facket ofta och rengöra där inne ofta och att det ändå kommer lukta lite apa.

  • gongsa­n
    Äldre 17 Jun 22:36
    #20

    Köp vanlig citronsyra, som finns i bakhyllan i din livsmedelsbutik.
    2) Lägg 2-3 msk citronsyra i tvättmaskinens doseringsfack och kör en tom maskin på 90°
    3) Färdigt! Glöm inte rengöra filtret med jämna mellanrum, annars tvättar maskinen sämre.

  • Äldre 18 Jun 08:50
    #21

    Bästa är att ta ut tvättmedelsfacket, går alltid med lite våld om inget annat funkar :)

    O köra det i diskmaskinen, blir som nytt!

  • ica198­6
    Äldre 12 Apr 19:13
    #22

    Vilket bra tips :) Ska testa för Maskinen här i lägenheten var svart i doseringsfacket.. Men det ska jag göra nu

  • Eva 194
    Äldre 25 Oct 20:32
    #23
    Bast skrev 2008-05-18 19:20:56 följande:
    Nån gång då och då kör jag en maskin med en påse Citronsyra (finns på typ Konsum och Ica, i kryddhyllan) i 90 grader, sedan en tom maskin (eller en med tvättmedel med blekmedel i) i 90 grader.

    Läste detta tips på Råd och Röns hemsida efter att ha haft problem med unket luktande tvätt. Ett vanligt "problem" idag är att tvättmedlena tvättar rent vid väldigt låga temperaturer, men att tvättmaskinen kan behöva en genomkörare med riktigt hett vatten då och då för att bli ren.
    Ingen som provat Kaustiksoda? Börja med Citronsyra 95 grader sen en maskin Kaustiksoda 95 grader.
    Då bör man nog bli nöjd. Lycka till.
  • Äldre 30 Jan 00:57
    #24

    Ang. Tvättmedelsfacket.

    Prova att använda en tunn slang med turbo munstycke, att fästa på vattenkran, finns på byggvaruhus, spruta med hett vatten och hårt tryck.

    Om du har en ångtvätt med smalt munstycke går det också bra att få bort mögel som ofta bildas i huset för tvättmedelsfacket.

    Annars mjuk flaskborste modell större med klorin på.

    Lycka till.

  • Äldre 21 Sep 22:35
    #25

    4,5 dl ättikssprit

    4 msk bikarbonat

    4 msk vatten

    Ren svamp

    Blanda bikarbonat och vatten i en skål används som tvättmedel häll det i tvättmedel facket

    Mät upp ättikspriten och ta med detta till tvättmaskinen

    Häll ättikspriten i trumman

    Tvätta i högsta tillåtna temperatur hela programmet skall köras

    Ta sedan och torka rent runt öppningen på maskinen med svampen

Svar på tråden Rengöra tvättmaskin