• Svar på tråden Vasa - Kristinestad 9
  • Äiti 80

    Jo, vi får se hur det går, det är nämligen första resan som blir så här lång, han har just bytt båt.

  • Amelié77

    Jag har en bekant vars man också jobbar på sjön. Han jobbar 4 veckor och är ledig 4 veckor. De har en son på 1,5 år. Jag tycker också det verkar otroligt jobbigt! Jag skulle inte klara det...eller det skulle jag väl, men det skulle inte vara roligt.

  • Äiti 80

    MissGoldie- Vi borde betala ca 900? imånaden i lån, men där e bilen å tomten medräknad, så kanske c.700 i hustet. Sen annat som kommer med hus är el, vatten, avfall, försäkring, skatt.

  • annamanna

    Äiti 80,

    du är nog duktig som klarar av barnen "ensam". Jag tror inte att jag hade lyckats lika bra...

  • Amelié77

    Äiti80 - det låter ju inte så farligt. Men då har ni kanske inte lån på 250 000 eller närmare 300 000. Tycker alla man pratar med menar att det skulle kosta så mycket att bygga i dagens läge (vi är INTE händiga av oss så vi kan knappast göra mycket själva). Är det nån som är insatt i byggbranschen? Ska man vänta några år på att byggpriserna sjunker eller? Det är ju sååå svårt att veta. Jag vill ha hus nuuu, men vi har inte råd att bygga ett sånt hus vi skulle vilja ha.
    Vi har också ett billån. Kan man slå ihop bil- och huslånet till ett enda lån?

  • Äiti 80

    Jag har ju vant mig, han har ju alltid jobbat till sjöss, vi har varit tillsamman i 11 år. Så jag vet ju inte av något "normalt" liv Han har ju hittills varit på isbrytarna, men när han for därifrån hade han ett halvår innestående ledigt! Så nog jobbade han mycket då oxå, när han skulle vara ledig kunde de ringa å säga att han sku fara på jobb nästa dag. Så det ska bli bättre nu när man vet när han kommer å när han far.

  • lilja76

    MissG,
    När vi började bygga för ca 5 år sen, så sades det att man skall räkna ca 3ggr den summan som själva huspaketet kostar. Och, det stämmer nog ganska bra.. Tyvärr...

    Någon sade också nyligen att man kan räkna med ca 1000e per kvadratmeter för att lite få en riktlinje på huskostnaderna.

    Sen, jaaa, så kommer det ju nog en hel del kostander utöver detta också. Trädgård, grus, grävmaskiner, anslutningar med el och vatten, garage osv...

  • Äiti 80

    Vi gjorde det, eller vi tog ett nytt lån å betalade bort allt annat! Nä vi har ett lån på 115 000.

  • lilja76

    Det lönar ju sig att samla all gamla lån och baka in dem i ett stort huslån istället,..

    Månadsraten på lånet kan man bestämma ganska långt själv. Det beror ju lite på hur länge man vill tampas med det "härliga" lånet.

  • Amelié77

    Oj, 115 000 är inte mycket. Jag är avundsjuk!!! Men 1000 euro per kvm låter ju ganska lite. Om man ska bygga ett hus på 160 kvm skulle det alltså bli 160 000? Låter nästan billigt Men då är kanske inte allt medräknat då...

    Jo, man får väl nog bestämma månadsraten utgående från vad man har möjlighet att betala, men då lär ju lånetiden bli 40-50 år. Låter inte sååå lockande...

Svar på tråden Vasa - Kristinestad 9