• Svar på tråden Vasa - Kristinestad 9
  • Lindilididda

    Roligt att ni diskuterar hus och boende!

    Jag är ett riktit betong-barn! Har växt upp mitt i stan, eller ja mitt och mitt, några kvarter från Rewell Center!

    Då jag flyttade hemifrån så flytta jag till Nykarleby (!!!) av alla de ställen i världen..kan ju säga att det var en ganska stor omställning! Huvva. Flytta dit pga. studier, alltså!

    Efter några år flytta jag tillsammans med sambon till sandviken i centrum, men trivdes inte alls. Så börja vi söka ny hyreslägenhet och hitta en rätt ny i Smedsby centrum. Vi blev kära direkt! Och här bor vi ännu, på andra sidan vägen i en radhuslägenhet!

    De flesta av mina vänner, som är stass-bor, blev förvånade att vi ville flytta ut till "landet", haha! Så där ser man hur olika folk uppfattar land och stad.. Vet inte vad det är med Smedsby (vi har ingen anknytning hit), men vi trivs jättebra.
    Har 2 egna gårdsplättar, den på baksidan är helt skyddad från grannar. Förutom grannarna på sidan, men ena lägenheten är tom så de är aldrig här.
    Framför vårt radhus så finns en gräsplätt lika stor som en mindre fotbollsplan med gungor och sandlåda! Perfekt!

    Jag har alltid velat ha grannar nära, men behöver inte ha dom även under och över mig mera! Är dessutom VÄLDIGT bekväm av mig och satans mörkrädd! Så att bo ensam ute på vischan i mörkret tilltalar inte mig.

    Detta blev ju som en liten novell! Haha, sorry.

  • Samaste

    Lindi - Hehe, jag försöker alltid tänka på att inte berätta allt så i minsta detalj och sen när jag postat meddelandet märker jag att texten är dagens längsta... hade jag lagt lika många mellanrum mellan mina rader som du tror jag ändå att jag vinner novelltävlingen Jag bor på gränsen till Smedsby och det är nog så lande! Men härligt nu på sommaren då ängen är grön skogen lummig. Sandviken har jag ingen erfarenhet av, men har faktiskt aldrig kollat hus där. Konstigt hur vissa ställen bara tilltalar mera än andra. Det är ju dock inte alls fel att gå på känsla när man skaffar boende för känslan följer ju med i flytten.

    Så där ja, kapitel två i mitt livs novell.

  • iolanthe

    Jisses vad ni skriver. Vi har varit till tropiclandia nu och simmat och ätit. Men nog får man pengarna att gå så fort man gör nåt, 90 euro för att simma och äta pizza, och då var det ändå gratis för ida. Men roligt hade vi.

    Och så några rader om boendet också. Jag sa alltid, när jag var ung , att jag inte skulle flytta till stan. Men dit flyttade vi ändå, och jag trivdes otroligt bra. Skulle det inte varit för att vi bodde bredvid torget och saknade gårt helt och hållet och hade 28 grader varmt i lägenheten skulle vi nog bott där än. Men när vi fick ida tyckte vi att det inte funkade så bra, vi ville ha en gård utanför dörren så man inte måste gå till nån park.

    Och nog har vi trivts väldigt bra i Hemstrand också, men det var nog tänkt som ett tillfälligt boende redan från början, i väntan på hus. Och nu inser jag att jag inte skulle vilja flytta ett barn som är äldre än ida, för kompisar får dom nog tidigt. Det finns en flicka här som ida tycker jättemycket om att leka med, så jag tycker det är riktigt tråkigt att hon mister sin kompis. Och finska skulle hon nog lärt sig snabbt här också tror jag. När finska barn gör sandkakor slår dom med spaden och säger "hyvä hyvä kakku älä tule paha kakku". Så igår när vi var ute satt ida och slog med spaden och sa hykka hattu .

    Men tillbaka till boendet, sånt som plogade vägar och skolskjuts och kompisar är ju nog bra att tänka på. Nu på sommaren skulle det nog vara jättefint med ett hus på vår tomt. Men det är långt till landsvägen så vintertid vet man ju inte hur det skulle vara, och jag är dessutom mörkrädd och vägbelysning finns inte så jag hade väl knappt vågat gå ut genom dörren. Och inte vet jag vad det finns för kompisar i vikby heller, vet en flicka som är jämnårig med ida. Men dom bor rätt långt borta, på andra sidan strandvägen och den vägen skulle jag inte vilja att hon korsar ensam i första taget.

  • annamanna

    Jag är hemma från Smedsby och har nog lite svårt att kalla det till "lande".. Det är ju en förort till Vasa nu för tiden
    Men på MIN tid var det lugnt och fint område, inte alls som nu. Och runt min hemgård fanns det vi, farmor och farfar, mina kusiner och nån granne till..men inte alls på 1 meters avstånd så att man kan samläsa Vasabladet... Nu är det byggt massor med nya hus runtomkring, fartdårar och nedskräpning. Och alla våra bär-och svampställen är förstörda..

    Sedan detdär med att flytta. Jag har bott på Brändö (uscha), Molpe..(sådär), Malax (helt ok) och nu i Lappfjärd. Det sistnämnda är helt klart det bästa alternativet! Eget hus, egen tomt, bra grannar med barn i samma åldrar. Nära till Kstad centrum och till Lappfjärd centrum. Och dessutom byggs ett ABC här en halv km ifrån oss, dock så att det inte stör oss!

  • Pyzzlan

    Jag har varit ute en sväng och läser nu med nöje allas inlägg. Skrattar åt Samastes sorkäventyr. Jag tycker alltid att jag skriver långt, men jag tycks vara i gott sällskap. Roligt är det att läsa iallafall och det känns bra att veta att jag inte är ensam om att vara mörkrädd

    Jag ser inte heller Smedsby som landet. När jag var liten bodde mina morföräldrar i Gerby. Vägen till stranden gick från butiken (idag Dallas) och var en liten sandväg och bakom huset fanns det ängar och lador. Det var landet för mig. Titta på Gerby idag!

  • iolanthe

    Skulle ju skriva om flytväst också. Vi har en hokka, köpt från fantoy förra sommaren. Den är jättebra, mjuk och skön. Den är från 10-20 kg, så om ida väx i samma takt som sina kusiner passar den länge än.

  • Lindilididda

    Ja, inte tycker jag heller att Smedsby är landet..men vissa av mina vänner gör det!
    Fick frågan innan vi flytta: "men guuud, hur länge tar det egentligen att cykla in till stan då?!" haha...ja MINST 3 timmar!

  • Samaste

    annamanna - Nääääj!!! Är Brändö usch? På vilket sätt? Det är ju dit vi ska flytta... :-/

  • Millami

    ja ha vuxi upp på brändö å ja tyckt d va suuuuper....

    å nu bor vi på brändö igen å trivs jäääätte bra...

    tänker int bland mig nå desstumer i era boas diskussioner...
    vi vet redan hur vi vill bo å ungefär var...å har så gott som tomt redan....
    blir nog ute i skogen för oss...

    ha vuxi upp på brändö...tyckt d vari riktit bra nog....
    efter d fo ja ti yttermark(studier) trivdes så bra me ti kom hemifrån så ja fo int hem på 2 månader ja va där ut mitt i skogen fö d va no mitt i skogen d....

    sen kom ja tibax ti vasa......lika bra som förr va d....
    sen flytta ja ti pedersöre å där vare bäst..

    å nu e vi tibax i vasa igen...ha bott på 3 olika ställ på brändö å alla ha di vari lika bra...å ett ställ i hemstrand å d va bläää...

    såå eftersom e va bäst i pedersöre.....å vi har tomt ti välj på mellan pedersöre å nykaabi...så vi får si va he blir..men nåndera....


    Lycklig Mamma till Anton
  • Devania

    Pyzzlan: tack själv :) Vad kom du hem med nu då?
    Rider du föresten? Läste att du nångång skött hästar... Jag har ridit förut, men trillade av och nu är jag livrädd.. fast skulle gärna börja igen, vet bara inte VAR i Vasatrakten.. Känns så snobbigt överallt..

Svar på tråden Vasa - Kristinestad 9