• Äldre 24 May 14:22
    111190 visningar
    31 svar
    31
    111190

    Hur länge kan man lämna en 4 mån valp?

    Hur länge kan man lämna en 4 månaders valp ensam hemma? Jag har tränat honom succesivt att vara ensam och han kan vara ensam iaf 2 timmar utan problem. Han varken skäller eller gnäller utan han går och lägger sig på en gång.

    Har hört att hundar inte har något tidsperspektiv? Isf borde han ju kunna vara ensam en längre tid utan att märka om det är 1 eller 3 timmar?

  • Svar på tråden Hur länge kan man lämna en 4 mån valp?
  • Birgit­ta2
    Äldre 28 May 09:48
    #21
    Gnista skrev 2008-05-27 18:47:35 följande:
    Och nåt som är jättebra är att ha barngrind eller galler mellan några rum (typ kök och vardagsrum), så att hunden ibland får vara ensam på ena sidan medan man själv är på andra.
    Det där funkar ytterst sällan. Eftersom hunden hör att man är i närheten kan det bli ett fruktansvärt ylande. Jag tror inte på att avskärma en valp från familjen på det sättet. Det är en helt annan sak att gå ut och stänga dörren så valpen är helt själv. Men att vara förvisad blir ett straff som hunden inte förstår. Själv hade jag inte gjort det med en valp. Däremot kan man skärma av ett rum (fina salongen typ) eller så, där hunden absolut inte får vara, men det är en helt annan sak.
  • Äldre 28 May 20:00
    #22

    Birgitta2: Och jag har precis motsatta erfarenheter. Jag har från dag ett när jag fått hem en valp ibland stängt av så inte valpen kan vara precis vid mina fötter. Det blir lite pip i början men funkar klockrent efter ett tag. Det handlar ju verkligen inte om att skärma av i flera timmar utan precis som alla annan ensamhetsträning några minuter i början, när valpen är trött och redan lagt sig för att vila. Jag förstår inte hur du menar att detta är ett straff, men att stänga dörren är helt ok?

  • Marlie­87
    Äldre 28 May 20:04
    #23

    Men plutten är ju bara en bebis... :) Inte ska han behöva lämnas så länge redan! Men måste man så måste man :)

    Tipset vi fick om vår valp var att lämna henne ensam i bilen i början och börja träna där - där är utrymmet så litet och dom har inte så mkt att utforska och känner sig därav trygga..

  • Äldre 29 May 09:34
    #24
    Marlie87 skrev 2008-05-28 20:04:11 följande:
    Men plutten är ju bara en bebis... :) Inte ska han behöva lämnas så länge redan! Men måste man så måste man :)Tipset vi fick om vår valp var att lämna henne ensam i bilen i början och börja träna där - där är utrymmet så litet och dom har inte så mkt att utforska och känner sig därav trygga..
    Just det där  med att ensam-träna i bilen funkade kanon för oss med vår förra hund! En omplaceringshund på 7 månader som aldrig varit ensam tidigare och vart helt galen när vi försökte. Men i bilen var det inga problem och snart funkade det hemma oxå utan problem, tror absolut att det hade att göra med att hon fick vara ensam i bilen.
    BF 3 juni 2008
  • Äldre 30 May 21:45
    #25

    Marlie87: Men grejen med allt är ju att träna innan man "måste". Så att an vet att det funkar

  • Äldre 25 May 10:50
    #26

    Hej jag är en tjej på 13 år och ska skaffa en grand danois. Vissa säger att det är dåligt att lämna hunden ensam länge medans andra säger att det är bra? Vad ska jag göra?

  • Äldre 25 May 11:16
    #27
    Blivande ägare skrev 2013-05-25 10:50:40 följande:
    Hej jag är en tjej på 13 år och ska skaffa en grand danois. Vissa säger att det är dåligt att lämna hunden ensam länge medans andra säger att det är bra? Vad ska jag göra?
    Vad menar du med länge? Räkna med att max lämna hunden 4 timmar per dygn när den är vuxen och att det tar långt tid att ensamhetsträna en valp så att den kan vara ensam 4 timmar.
    Hur har ni tänkt att lösa det med hundvakt eller är någon alltid hemma hos er? 
    Vill inte låta negativ men klarar du av en GD på ca 60kg? Men jag antar att det är dina föräldrar som har huvudansvar för träning & motion?! 
  • Äldre 25 May 11:40
    #28

    Man ska börja träna tidigt, men två timmar är på tok för länge för en fyra månaders valp!
    www.skk.se/kopahund/din-valp-och-unghund/ensamhetstraning/

    www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

    Två källor som bägge säger att man inte ska lämna en hund ensam mer än korta stunder om den är yngre än 6 månader!
    Och på din fråga om hur man gör när man ska handla, man skaffar hundvakt!

  • myy
    Äldre 26 May 20:30
    #29

    Hundar är individer precis som människor och har olika förtsättningar. Vår hund (då hon var valp) brydde sig inte alls när vi gick till tvättstugan eller närbutiken. Vi tränade henne aldrig medvetet. Än idag är hon helt okomplicerad att lämna och väljer ofta att sova ensam i gästrummet, trots att hon får sova i min säng. Just nu har hon dock valt att sova hos mig :)

    Fast jag vet inte om hon någonsin var ensam i två timmar vid fyra månaders ålder och om hon var det så hade hon kattsällskap.  

  • vargaa
    Äldre 27 May 14:09
    #30

    Det handlar inte om tidsperspektiv. En hund som är hemma i 5 timmar blir kanske uttråkad och börjar hitta på dumheter eller blir otålig, men under dom första 2-3 timmarna kanske den är trött och bara sover. Så visst är det skillnad att lämna en hund 1h eller 3h.

    Min 4 månader gamla valp har med sällskap varit hemma i 3h. Ensam 2h. En gång 5h ensam men då var ytterdörren öppen, det var kväll/natt, och vi satt hos grannen mitt emot samt gick hem en vända mitt i. Han sov gott i hallen. Jag lämnar honom max 3 h just nu, med sällskap. Det tycker jag är lagom. Han är så liten att han behöver ut och kissa efter den stunden och dessutom vet jag inte vad han hittar på för bus om han blir uttråkad. Jag vill inte att han ska lära sig att man kan göra dumheter när man är ensam. Men jag tror inte att han skulle bli orolig eller börja skälla/gny om han var ensam längre, han har inga problem med att bli lämnad - vilket jag inte heller vill att han ska få.

    Man måste anpassa sig efter sin hund och tänka på vad hunden kommer att ha behov av dom närmaste 3 timmarna som den ska vara själv.


    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • vargaa
    Äldre 27 May 14:10
    #31

    Med sällskap menar jag sällskap av våran äldre hund.


    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Hur länge kan man lämna en 4 mån valp?