• Anonym (?)
    Äldre 27 May 19:32
    5816 visningar
    27 svar
    27
    5816

    Får jag stämpla om jag behöver?

    Jag ska sommarjobb under sommaren = 2½ mån
    Sedan hoppar jag på ett vikariat fram till jul = 5 mån
    Vilket ger 7½ mån och då får jag väl inte stämpla?

    Men om jag lyckas få ett jobb fram till sommaren 09= 5 mån till 7+5= 1 år, får jag stämpla då? (Jag är utbildad lärare, därav jobb till sommaren)

    Det är inte det att jag vill stämpla, men det vore så skönt att veta hur länge det dröjer innan man är inne i trygghetssystemet.

    Borde jag vara med i alfa-kassan eftersom jag inte kommer jobba på samma ställen?

    Vill så gärna veta, då vi planerar att börja bebisverkstan nästa vår (om jag fått ett jobb efter jul) vill klara av det ekonomiskt, men känner att ålder gör att vi inte kan vänta tills jag hittar ett fast jobb.

  • Svar på tråden Får jag stämpla om jag behöver?
  • Anonym
    Äldre 27 May 23:32
    #11

    fick en tjänst på 10 mån,, jobbade 1 mån sedan var jag sjukskriven 1 mån, sen sa jag upp mig från jobbet. fick full fp som baserades på lönen. han på fk sa att dom räknar vad du skulle ha tjänat dom där 10 mån, sedan kan man inte råför om man är sjukskriven eller säger upp sig.

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 27 May 23:37
    #12
    Anonym skrev 2008-05-27 23:32:33 följande:
    fick en tjänst på 10 mån,, jobbade 1 mån sedan var jag sjukskriven 1 mån, sen sa jag upp mig från jobbet. fick full fp som baserades på lönen. han på fk sa att dom räknar vad du skulle ha tjänat dom där 10 mån, sedan kan man inte råför om man är sjukskriven eller säger upp sig.
    Hur menar du med att man inte kan råför att man säger upp sig?
    Att man blir sjukskriven fattar jag.
  • Anonym
    Äldre 28 May 07:57
    #13

    ja om man inte trivs med nya jobbet måste man ju säga upp sig,,

  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 28 May 09:56
    #14
    lia76 skrev 2008-05-27 23:14:19 följande:
    Du får stämpla första året också men då  på lägsta nivå.Har du varit medlem i 1 år så kan du stämpla efter inkomst baserad akassa.
    Så om jag inte hittar ett jobb efter jul så får jag stämpla men med lägsta nivån? Ungefär som när man inte hunnit jobba för att få Fp baserad på lönen? Är det 180kr/dag som gäller då också? Hur länge får man stämpla?

    Åhh, känns som jag vill stanna kvar i högskolevärlden, då vet man iallafall hur ekonomin ser ut
  • Äldre 28 May 15:50
    #15
    Anonym skrev 2008-05-27 23:32:33 följande:
    fick en tjänst på 10 mån,, jobbade 1 mån sedan var jag sjukskriven 1 mån, sen sa jag upp mig från jobbet. fick full fp som baserades på lönen. han på fk sa att dom räknar vad du skulle ha tjänat dom där 10 mån, sedan kan man inte råför om man är sjukskriven eller säger upp sig.
    Hmmm jag hade ett jobb i drygt 2 år.
    Min Fp baserades efter den inkomsten.
    Sen fick jag timanställning och vikariat.
    Timanställningen har jag kvar i dagsläget..
    Eller det är en intermittentanställning (behovsanställning).
    Hoppar in då och då...
    Just nu jobbar jag 50% fram till midsommar.
    Vikariatet hade jag i 4 månader.
    Fick ingen FP höjd eftersom FK's regler är som så att har man ingen FP baserad på SGI så ska man jobba 8 månader.
    Har man fått en SGI anpassad FP så ska man jobba 6 månader för att få en högre FP om man har ett jobb som ger bättre betalt än det förra.
    Och eftersom jag  bara jobbade 4 månader i sträck så höjdes inte min SGI.

    Nu är jag gravid igen och mitt lönekontor ska fylla i papper om anställning...
    Men vet inte hur det går då jag bara är behovsanställd.
    Anonym (?) skrev 2008-05-28 09:56:30 följande:
    Så om jag inte hittar ett jobb efter jul så får jag stämpla men med lägsta nivån? Ungefär som när man inte hunnit jobba för att få Fp baserad på lönen? Är det 180kr/dag som gäller då också? Hur länge får man stämpla?Åhh, känns som jag vill stanna kvar i högskolevärlden, då vet man iallafall hur ekonomin ser ut
    Japps... du får stämpla lägsta nivån i 1 år.
    Efter 1 år blir det inkomst baserat förutsatt att man har en inkomst då.
    Vet inte om det är 180kr/dag
    Då jag började stämpla låg det på 110kr/dag
    Men om du börjar i vården i sommar så kolla upp vilket fack/akassa du kommer tillhöra så läser du på deras hemsida vilka regler och sånt som gäller
    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 28 May 15:53
    #16
    lia76 skrev 2008-05-28 15:50:31 följande:
    Japps... du får stämpla lägsta nivån i 1 år.Efter 1 år blir det inkomst baserat förutsatt att man har en inkomst då.Vet inte om det är 180kr/dagDå jag började stämpla låg det på 110kr/dagMen om du börjar i vården i sommar så kolla upp vilket fack/akassa du kommer tillhöra så läser du på deras hemsida vilka regler och sånt som gäller
    Åh, det låter ju skönt! Men självklart vill jag ju ha ett jobb.
    Jag ska jobba i vården i sommar och i höst ska jag jobba som lärare. Så det räcker med att vänta och gå med i lärarfacket + a-kassa i höst för att få stämpla i vår om jag inte hittar något nytt jobb?
  • Äldre 28 May 16:02
    #17

    Det bästa är ju att du går med i akassan inom vården för då börjar du ju din akassaperiod redan då.
    Sen när du börjar jobba som lärare så byter du bara fack och akassa till lärarförbundet.

    För du sommarjobbar 2½ månad och skulle du vänta till din läraranställning så försvinner ju 2½ månad av det där året.
    Då är det bättre att gå med direkt...

    "Jag ska sommarjobb under sommaren = 2½ mån
    Sedan hoppar jag på ett vikariat fram till jul = 5 mån
    Vilket ger 7½ mån och då får jag väl inte stämpla?"

    Går du med i vårdens akassa redan i sommar och sen lärarförbundet vid ditt lärarvikariat så har du ju varit med i akassan i 7½ månad.
    Skulle du strunta i att gå med i vårdens akassa så försvinner det ju 2½ månad från det året du måste ha varit med för att få inkomst baserad akassa.
    Om du förstår vad jag menar

    Jag antar att du kommer jobba heltid och inte behöva stämpla upp några timmar.
    Men även om du inte jobbar heltid och måste stämpla upp så får du göra det...
    Förutsatt att du gått med i akassan


    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 28 May 16:07
    #18

    I sommar ska jag bara jobba 75% och i höst är det heltid. Så du menar att om jag går med i a-kassan nu, så får jag stämpla upp i sommar?

    Ok, så då går jag med i a-kassan redan nu, så byter jag sen i augusti.

  • Äldre 28 May 16:14
    #19
    Anonym (?) skrev 2008-05-28 16:07:43 följande:
    I sommar ska jag bara jobba 75% och i höst är det heltid. Så du menar att om jag går med i a-kassan nu, så får jag stämpla upp i sommar? Ok, så då går jag med i a-kassan redan nu, så byter jag sen i augusti.
    Japp... Du får du stämpla upp resterande 25%
    Fast lägsta nivå då, men alltid något
    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 28 May 20:48
    #20
    lia76 skrev 2008-05-28 16:14:14 följande:
    Japp... Du får du stämpla upp resterande 25% Fast lägsta nivå då, men alltid något
    Va? Är det sant? Hur går det ihop? Du menar alltså att jag nu i sommar kan jobba 75% och sedan stämpla de andra 25% fast jag har pluggat det senaste året och inte jobbat alls?
  • Äldre 28 May 21:07
    #21

    Hmmm ah nä kanske inte det, tänkte fel nu
    Måste uppfylla arbetsvillkoret först.
    Men du får kolla med akassa vilka regler som gäller...
    Bara du går med i den direkt du får jobb så ska det ordna sej


    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 28 May 21:11
    #22
    lia76 skrev 2008-05-28 21:07:50 följande:
    Hmmm ah nä kanske inte det, tänkte fel nu Måste uppfylla arbetsvillkoret först.Men du får kolla med akassa vilka regler som gäller...Bara du går med i den direkt du får jobb så ska det ordna sej
    Ja, det lät nästan lite för bra för att vara sant

    Men om jag jobbar fram till december så borde jag iallafall få stämpla på lägsta nivå i januari?

    Ungefär som att man inte hinner jobba 8 mån för att få Fp baserad på inkomst, så hinner inte jag jobba 12 mån för att få a-kassa baserad på inkomst? Har jag fattat rätt?
  • Äldre 28 May 21:15
    #23

    Japps du har förstått rätt
    12 månader ska man ha varit medlem i akassan för att få inkomst baserad akassa.
    Man behöver inte ha jobbat hela de 12 månaderna, bara man har varit medlem så länge.
    Sen grundas den efter inkomst.

    FP baseras på sammanhängande 240 dagar (8 månader) och då får man en FP baserad på SGI.


    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 28 May 21:18
    #24

    Åh, vad skönt då kan man ju pusta ut och veta att man åtminstone har pengar till mat efter jul.

    Tack så hemskt mycket för alla dina svar.

  • Äldre 28 May 21:19
    #25
    Anonym (?) skrev 2008-05-28 21:18:03 följande:
    Åh, vad skönt då kan man ju pusta ut och veta att man åtminstone har pengar till mat efter jul.Tack så hemskt mycket för alla dina svar.
    Varsågod
    Eftersom du nu kommer att jobba 7½ månad så lär du ju uppfylla arbetsvillkoret och få stämpla.
    Men tycker ändå att du ska kolla på respektive akassa hemsida och se deras regler för reglerna kanske skiljer sej från akassa till akassa vad gäller arbetsvilkoret hur länge man ska ha jobbat osv för att få stämpla.
    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 28 May 21:26
    #26

    Ok, det ska jag göra. Är det fackombudet på respektive jobb man ska prata med då?

  • Äldre 28 May 21:32
    #27
    Anonym (?) skrev 2008-05-28 21:26:58 följande:
    Ok, det ska jag göra. Är det fackombudet på respektive jobb man ska prata med då?
    Japp
    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
Svar på tråden Får jag stämpla om jag behöver?