• Äldre 28 May 11:55
    106113 visningar
    29 svar
    29
    106113

    Hjälp! Tuja "brabant" eller "smaragd" som häck?

    Vi har bestämt oss för att fixa till en häck runt vårt hus. Vi vill ha en vintergrön snabbväxande häck som fungerar som insyndskydd och har då bestämt oss för en Tuja-häck.

    Men nu är då frågan vilken sorts Tuja vi ska ha, Brabant eller smaragd?
    Vad säger ni? Någon som har de olika tujorna som häck? Fördelar? Nackdelar?


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Svar på tråden Hjälp! Tuja "brabant" eller "smaragd" som häck?
  • Carism­a95
    Äldre 28 May 12:00
    #1

    Är ingen hejare själv, men hittade detta som kanske kan hjälpa dig lite.
    http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php?t43159.html


    A stumble may prevent a fall....
  • Äldre 28 May 13:59
    #2

    Vad jag förstått så är smaragd en lite finare variant. Tätare och lite mörkare i färgen. Den andra blir lite gulaktig under vintern...


    Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Lintot­ts
    Äldre 28 May 16:18
    #3

    Smaragden blir långsmal istället för knubbig medans brabanten blir buskigare och passar bättre som häck.

  • Äldre 28 May 19:21
    #4

    De flesta häckplantorna är nog av den lite glesare "brabant". Vi ångrar lite att vi inte köpte "smaragd" istället, för de är mycket finare och tätare buskar som håller formen fint, de är täta ända upp i toppen, medans "brabant" bara har en tunn pinne som topp. När de blivit så pass stora att man börjar klippa dem så blir ju alla sorterna mer buskiga.

  • Äldre 29 May 19:06
    #5

    Tack för alla era svar.

    Är det inte så att brabanten är mer snabbväxande än Smargden? Vi behöver nämligen ett bra insynsskydd och skydd för barn som springer ut i gatan och det ganska omgående.

    Cengelen: så ni har alltså en brabanthäck. Hur gammal är den? Kanske har du ett kort på hur den ser ut?


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Äldre 29 May 20:37
    #6

    Jag har inget kort på den. Den är ungefär 5 år gammal nu och vi satte buskarna lite glesare än rekommendationen just för att det skulle vara lite luftigt, så det är väl mer en avskärmning än en tät häck...

  • Äldre 19 Jun 19:39
    #7

    Hej, jag vet exakt. Har själv en Smaragd (även kallad Pelartuja) häck som jag satte 2002. Grannen har Brabant. Skillnaden är enorm.

    Smaragd skjuter rakt upp och blir inte som buskar, utan just som pelare. Har aldrig klippt den. Med ca 3 plantor per meter blir det riktigt stiligt med dessa gröna pelare, som när de når 3 m höjd, är ca 50-60 cm i diameter nertill och smalnar av uppåt, och den själ minimalt med tomt-yta.

    Brabant växer som buskar uppåt/utåt med lite ljusare grönfärg. Grannen klipper den varje år för att den inte ska ta upp för mycket av tomten. Den är otroligt tät och fin, och de enskilda plantorna syns inte, utan blir mer som en mur när den är välklippt.

    Jag valde rätt, för jag ville ha höjd mot insyn, och inte bredd. Sedan är den mörkgröna färgen rigtigt fin. Men tänkt på att det är väldigt skiftande kvalite beroende på var man handlar. Jag råkade ut för några plantor som var klippta i toppen (troligen hade de torkat i toppen och de försökte dölja det) och då växer plantan bara på bredden. Välj noga plantor, kolla olika ställen och köp från ett och samma parti som ser friskt ut.

    Vid plantering, jag hurde en minigrävskopa, fyllde diket med torv/kompostjord och massor med vatten. Det ska vara som en lervälling när man planterar. Sedan bör man vattna 1:a 2 åren, sedan klarar de sig själva utan bevattning. Jag har aldrig täckt m bark (Stockholm).

    Oavsett ändamål, skulle jag välja Smaragd (Pelartuja). Den är lite dyrare, men det är det värt.

  • Äldre 19 Jun 20:43
    #8

    Tack styvpappan för tipsen!

    Så du tycker alltså att vi ska välja smaragd trots att det vi vill ha är ett tätt insynsskydd som ska bli ca 2 m högt? Har du någon bild på er smaragdhäck?

    Vi ska också hyra en minigrävare och plantera själva. Men jag har hört att man ska plantera på våren eller hösten så vi väntar nog ett tag. När planterade ni?


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Äldre 19 Jun 21:51
    #9

    Kanske vill ni ha "muren" dvs Brabant, om inte barnen ska kunna springa igenom den. Men Pelartujan är snyggast, och kräver mindre underhåll/klippning.

    Jag grävde i början maj, men med detta klimat som nu är tror jag att det spelar mindre roll. Mitt i en blöt sommar bör gå bra.

    Mina plantor såg halvdöda ut ett helt år efter plantering, tror det var för att plantskolan sa att vi skulle ha masso m blåkorn i jorden, tror det snudd på tog död på rötterna, med de kom igen år 2.

    Bilder? varför inte googla......
    lh6.ggpht.com/_BTQV6xlEVGs/RvFnPKeoSbI/AAAAAAAAAxQ/AacrI0BAJ0c/15b+Thuja+occidentalis+f.+fastigiata+'Smaragd'+-+pelartuja.JPG

    där har man klippt av de spetsika topparna på Smaragd.

  • Äldre 20 Jun 09:51
    #10

    Jo vi är ute efter en "mur" för att hindra barnen att springa ut i gatan samt då slippa insyn, så då lutar det nog åt Brabanten ändå.

    Du har rätt i att med detta klimat så spelar det egentligen ingen roll för det är ju varmt året runt :). Men man ska väl undvika den värsta torkan och värmen antar jag.

    Nu ska jag ut och googla bilder...


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
Svar på tråden Hjälp! Tuja "brabant" eller "smaragd" som häck?